Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks med e-up!

Startet av bestorp, fredag 10. oktober 2014, klokken 10:38

« forrige - neste »

bestorp

Kort fortalt så har forhandler solgt meg en Nissan Leaf SV (USA MOD), men som egentlig er en S (dette gjelder på utstyrsnivå). Det er store forskjeller mellom SV og S i utstyrs nivået hvor blant annet SV har varmepumpe, CC, bedre varme apparat osv.

Jeg fant dette ut ca 5 mnd senere etter kjøp at bilen er en S mod, (fant ut ved en tilfeldighet på dette forumet) og har kjørt ca 10000km. Tok en telefon til forhandler og de var villig til å finne en løsning med tanke på bytte til en SV.

Spørsmålet mitt er: Bør jeg stå på krava og kreve en tilsvarende bil med ca samme kilometerstand og med SV Utstyr kostnadsfritt for meg? Eller bør jeg ta innover meg at jeg kanskje må dele et mellomlegg for å saken løst.

Sånn jeg ser det så har de solgt meg en vare som ikke står i stil det som stod i annonsen. Bilen var merket som en SV i annonsen FØR jeg kjøpte den.

Hva mener dere andre? Tips og råd mottas med takk.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

BE

Helt klart bytte bil eller betale deg et klekkelig mellomlegg dersom dette er et alternativ for deg.

De kommer neppe noen vei med at du burde funnet ut dette tidligere, vi har tross alt vært gjennom en sommersesong hvor varmeapparatet knapt er i bruk. Dessuten er det selger som er den profesjonelle part, og burde vite hvilket produkt han har solgt deg. Her er det helt klart betydelige mangler på varen som ble levert.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

D9

Du har blitt fortalt at du har fått utstyr du ikke har fått. Dette er selgers ansvar, ikke ditt.
Krev et godt mellomlegg eller bytte av bil
'14 Leaf
'15 Evalia

emil

Blir vanskelig å finne et fornuftig mellomlegg, men å kreve å få en SV-modell av samme årgang og samme km-stand synes jeg er rett og rimelig. Det er jo det du har betalt for.

Alternativt full tilbakebetaling så du kan kjøpe bil et annet sted.

bestorp

Sitat fra: emil på fredag 26. september 2014, klokken 10:52
Blir vanskelig å finne et fornuftig mellomlegg, men å kreve å få en SV-modell av samme årgang og samme km-stand synes jeg er rett og rimelig. Det er jo det du har betalt for.

Ja er nettopp det. Selger hintet til at jeg måtte evt betale omreg på nybil, sa bare at det diskuterer vi når jeg kommer. Kommer til å kreve en tilsvarende bil, videre så forhørte jeg meg med forbrukerrådet og de mente at jeg som kunde ikke skal ha noe økonomisk last for å ha fått / kjørt feil bil.

BE

@bestorp; Du må rette signaturen din, den er feil  :P

Uansett; Det mest ideelle for deg som kjøper er å får heve hele kjøpet, du har tross alt ikke fått levert det du er lovet, og det er ikke mulig med ettermontering. Da står du fritt til å velge ny bil. Dessverre kan dette vise seg å være vanskelig å få utført i praksis.

emil

Sitat fra: bestorp på fredag 26. september 2014, klokken 14:08
Sitat fra: emil på fredag 26. september 2014, klokken 10:52

Ja er nettopp det. Selger hintet til at jeg måtte evt betale omreg på nybil, sa bare at det diskuterer vi når jeg kommer. Kommer til å kreve en tilsvarende bil, videre så forhørte jeg meg med forbrukerrådet og de mente at jeg som kunde ikke skal ha noe økonomisk last for å ha fått / kjørt feil bil.

Tar selger inn en ny bil er det ikke noe omregistreringskostnader. Og er det ekstra kostnader forbundet med det skal selger ta det.

bestorp

Sitat fra: BE på fredag 26. september 2014, klokken 14:12
@bestorp; Du må rette signaturen din, den er feil  :P

Uansett; Det mest ideelle for deg som kjøper er å får heve hele kjøpet, du har tross alt ikke fått levert det du er lovet, og det er ikke mulig med ettermontering. Da står du fritt til å velge ny bil. Dessverre kan dette vise seg å være vanskelig å få utført i praksis.

Blir vel en slags heving når bil må byttes uansett (har et billån på den). Hva tenker du på? Å få få hevet kjøpet eller få ny bil? :)

Ja skal bytte signatur :P

BE

Jeg ville hevet kjøpet og fått pengene igjen dersom det er en mulighet. Da står du selv fritt velge hvilken bil du måtte ønske og ikke vært prisgitt akkurat den bilen selgeren klarte å hoste opp i denne situasjonen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA