Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

D-dagen 9. oktober 2014

Startet av Panduck, fredag 10. oktober 2014, klokken 10:15

« forrige - neste »

Panduck

Har forstått at LEAFspy er tingen, men har ikke android. Nyeste LEAF viser hvor mange % batteriet har igjen. Vil det alltid stå på 100, selv om batteriet har tapt kapasitet, eller vil %'en indikere tap på batteriet?

emil

Aner ikke :)

Det som er sikkert er i hvertfall at SOC i LeafSpy og SOC i display på EuroLeaf ikke følger hverandre. Men det eneste tallet jeg egentlig ser på når jeg er på tur og presser rekkevidden er gjenværende kWh i LeafSpy (Pro utgaven). Det er det tallet (sammen med GID-verdien) som er mest konsekvent i forhold til bilens oppførsel, særlig når det gjelder varsel om lavt batteri.

Kjører jeg på kjente strekninger vet jeg forbruket mitt og kan enkelt regne ut om jeg har nok strøm igjen til å kommer fram.

BE

Det enkleste er utvilsomt å bruke Leaf Spy.

Dersom du ikke bruker Android ville jeg kjøpt en billig Android telefon, eventuelt sjekket om ikke du kan overta en gammel telefon som ligger i en skuff en eller annen plass. En slik telefon og en blåtann ODB2 dongle fra Ebay er nok den beste løsningen.

Alternativt kan du jo sjekke om det bor noen i nærheten av deg som har det nødvendige utstyret, det er fort gjort å plugge det inn i din bil og sjekke dersom du bare er nysgjerrig på restverdien.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

emil

Følg med på tilbudsavisene fra elektrosjappene, det var der jeg fant min Android-telefon til 200-300kr låst til Tele2 kontantkort. Men trenger ikke telefon delen så kontantkortet ble aldri aktivert. Hardplast deksel, litt lim og ekstra holder tilsvarende GPS så har den fått seg en fin plass i bilen.

Daeedor

Batteriet vil alltid vises som 100% på senterdisplay , og antall "tykke" ladestreker vil vise det samme : fullt. Det du vil se er at de tynne, korte strekene helt til høyre på batteriskalaen , vil bli borte en etter en. Den ytterste skalaen vises totalkapasitet på batteriet ( health indicator) Når du mister den første streken , har du mistet ca 15% totalkapasitet. Mister du strek nummer 2 og videre , er det ikke fullt så ille - bare ca 7% pr. strek.
Batteriet vil sannynligvis ikke tape seg veldig raskt i Norsk temperaturmiljø (det er kaldt her..) , og vil tape seg MINDRE over tid ! Det taper seg altså raskest de første 2-3 årene , deretter saktere. Man regner med at bilen fortsatt vil ha igjen ca 70% kapasitet av det den hadde som ny etter ca 10 år..... Men ingen vet sikkert !


link her : http://electricvehiclewiki.com/Battery_Capacity_Loss


Lading vises alltid i % av totalkapasitet ! 8)

emil

Sitat fra: Daeedor på fredag 26. september 2014, klokken 13:52
Lading vises alltid i % av totalkapasitet ! 8)

Kapasitet når den var ny eller hva som er tilgjengelig?

Alle indikasjoner jeg har på min bil tilsier et tap i batterikapasitet på ca 10% og det har vært veldig stabilt siste året. På LeafSpy vises SOC rundt 92-94% og GID rundt 88% når bilen er fulladet.

Det er kanskje her hovedforskjellen mellom bil og LeafSpy ligger? At LeafSpy tar %SOC i forhold til nytt batteri mens bilen setter ny 100% ved hver fullading og denne sakte men sikkert går nedover i faktisk tilgjengelig kapasietet mens den fortsatt viser 100%?

Panduck

Sitat fra: Daeedor på fredag 26. september 2014, klokken 13:52
Batteriet vil alltid vises som 100% på senterdisplay , og antall "tykke" ladestreker vil vise det samme : fullt. Det du vil se er at de tynne, korte strekene helt til høyre på batteriskalaen , vil bli borte en etter en. Den ytterste skalaen vises totalkapasitet på batteriet ( health indicator) Når du mister den første streken , har du mistet ca

takk, det var et veldig informativt svar! :)  Snart er det slutt på gratis iPhøne fra arbeidsgiver, og da blir det nok Samsung for alle penga (vel, relativt mange penger...), så jeg venter litt fremfor å få tak i en billigandroid.

emil, det var en flott plassering av telefonen :) Jeg får kjøpe meg en holder når jeg skaffer meg Samsung. Det står at Leafspy viser gjenværende kWh, vil den stå på 24 dersom batteriet er fullladet og uten batteritap? Har du noen tips om ODB2 som er anbefalt / noe man bør holde seg unna? De ligger på fra $10 og oppover på Amazon.

Daeedor

Sitat fra: emil på fredag 26. september 2014, klokken 14:16
Sitat fra: Daeedor på fredag 26. september 2014, klokken 13:52
Lading vises alltid i % av totalkapasitet ! 8)

Kapasitet når den var ny eller hva som er tilgjengelig?

Alle indikasjoner jeg har på min bil tilsier et tap i batterikapasitet på ca 10% og det har vært veldig stabilt siste året. På LeafSpy vises SOC rundt 92-94% og GID rundt 88% når bilen er fulladet.

Det er kanskje her hovedforskjellen mellom bil og LeafSpy ligger? At LeafSpy tar %SOC i forhold til nytt batteri mens bilen setter ny 100% ved hver fullading og denne sakte men sikkert går nedover i faktisk tilgjengelig kapasietet mens den fortsatt viser 100%?

100% viser hva som er tilgjengelig når bilen er fulladet. ( trodde jeg skrev det , men altså - "fulladet" betyr : at batteriet ikke kan lades opp mer - det gjelder fortsatt når batteriet har mistet kapasitet - fullt er fortsatt fullt , bare mindre enn før....)

emil

Sitat fra: Panduck på fredag 26. september 2014, klokken 14:40
emil, det var en flott plassering av telefonen :) Jeg får kjøpe meg en holder når jeg skaffer meg Samsung. Det står at Leafspy viser gjenværende kWh, vil den stå på 24 dersom batteriet er fullladet og uten batteritap? Har du noen tips om ODB2 som er anbefalt / noe man bør holde seg unna? De ligger på fra $10 og oppover på Amazon.

Den viser tilgjengelig kapasitet. Min går opp til 20kWh på en god dag. Fulladet og perfekt batteri tilsier vel rundt 22kWh tilgjengelig kapasitet.

Jeg har to OBDII dongler. Begge av billigste sort fra ebay og av riktig type, men den ene fungerer helt perfekt på samsungen mens den andre blir disconnecta hvert sekund. Den jeg har som fungerer ser omtrent ut som denne:

http://www.ebay.com/itm/151308826686

Den andre er blå og ser omtrent ut som denne:

http://www.ebay.com/itm/131115539837

Let på dx.com lignende etter en som er merket ELM327. Den beste løsningen er kanskje uansett en med av/på bryter.

Du har vel også en Euro-leaf med OBDII porten plassert litt dumt til nede foran og ikke under. Da kan en 20-30cm skjøtekabel med vinklet kontakt være en lur sak:

http://www.ebay.com/itm/350673047110

Bare pass på å få en som er vinklet riktig vei.

Ellers er ikke baksiden av telefonen like fin, men det fungerer:

ca119

Huff, du limer da ikke noe på mobilen ......
får en ferdig for 3 USD på ebay.com - om du venter 3-4 uker.
Bare søke på   Universal Car Mount Phone

emil

Sitat fra: ca119 på lørdag 27. september 2014, klokken 11:46
Huff, du limer da ikke noe på mobilen ......
får en ferdig for 3 USD på ebay.com - om du venter 3-4 uker.
Bare søke på   Universal Car Mount Phone

Limte ikke på mobilen, men på plastdekselet.

D9

Man gjør vel hva man vil med en mobil til 300 kr kjøpt inn kun for ett formål? :)
'14 Leaf
'15 Evalia

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA