Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Skjult service meny

Startet av SHN, fredag 10. oktober 2014, klokken 09:55

« forrige - neste »

SHN

Jeg ser at hurtigladestasjonen på Nes i Ådal er fra ABB. Jeg har forstår at det er problemer med programvaren for ABB ladestasjoner som gjør at e-Golf ikke får startet lading. Derfor ønsker jeg å forhøre meg med dere på forumet om det er noen som har prøvd å lade sin e-Golf på Nes i Ådal, før jeg tørr å ta turen fra Oslo til Fagernes. Har noen opplevd problemer eller har ladestasjonen virket?
Bærum  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - selges ◊ Taycan 4S+ 2020

Ferry

For hva det er verdt, jeg har ladet e-Up der uten problem. Men det trenger jo ikke bety at det funker med e-Golf.

SHN

Bærum  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - selges ◊ Taycan 4S+ 2020

Audigaudi

Jeg hører gjerne mer om detaljene i denne turen. Kan du si noe mer om hvor du kjører fra, forbruket og hvilke andre steder du er innom for å lade? Skal vi komme opp til hytta må vi også lade i Fagernes. Finnes det hurtiglader som virker til vår bil der også allerede?

Ferry

Så fint, SHN! Kom gjerne med noen detaljer om turen, forbruk etc. Begynner å lure på om det er en tabbe av meg å skryte av hurtigladeren på Nes? Plutselig skal alle kjøre der med elbil, og så blir JEG stående i kø. Kanskje vi som allerede har oppdaget fordelen skulle holde det for oss selv og fraråde alle andre å kjøre elbil til Valdres ;) Det blir spennende å se hvordan det blir framover. Det er formidabel helgetrafikk til og fra Valdres. Og denne ENE hurtigladeren er nøkkelen for alle de kortrekkende elbilene. Det regnestykket kommer til å gå på trynet snart. Aladdin Oil/Shell/Veikroa skal ha all ære for utbygginga, men det trengs flere ladere. Valdresporten hadde også vært et fint sted å plassere ladere. De har masse plass og god mat. Valdrestunet på Bagn likeså. Der er Statoil også, og Valdres Mathus... http://news.cision.com/no/dhl-express/r/vant-igjen--valdres-mathus--kafe-og-spiseri-karet-til-beste-veikro-langs-e16-mellom-oslo-og-bergen,c9270148

goggo

Sitat fra: Audigaudi på lørdag 27. september 2014, klokken 22:54
Jeg hører gjerne mer om detaljene i denne turen. Kan du si noe mer om hvor du kjører fra, forbruket og hvilke andre steder du er innom for å lade? Skal vi komme opp til hytta må vi også lade i Fagernes. Finnes det hurtiglader som virker til vår bil der også allerede?
Hurtigladeren på Fagernes skal komme i løpet av høsten ble jeg fortalt da jeg ringte kraftselskapet der oppe for en tid tilbake. Men det er 32A enfase type2 ladestolper på kjøpesenteret på Leira, samt at det er vanlige 16A Schuko på kjøpesenteret på Fagernes.

Selv kjørte jeg Hagan (nederst i Nittedal) til Beitostølen forrige helg med I-Miev. På vei oppover hurtigladet jeg på Nes til 90%, deretter ca 2.5 timer på 16A på Leira (gode kaker og kaffe og gratis internett på kafeen der...), og da kom jeg fram til Beitostølen uten problemer. På veien hjem igjen trengte jeg på grunn av "nedoverbakke" kun en ladestopp - på Nes I Ådalen. Jeg kjører RV4 og tar Randsfjordferga for å krysse over til Nes i Ådalen.

På Beitostølen er det forøvrig 32A enfase Type2, men jeg overnatter på Beitostølen Hytter og Camping og der er de veldig elbil-vennlige og de har mange Schuko kontakter til fri benyttelse for overnattingsgjestene.

Hugo
Har elbil og elsykkel.
Bor nær Kristiansand

ArneS

Valdres Energi har for flere måneder siden fått en helt lik hurtiglader fra ABB som den så står på Nes i Ådal.
De har visstnok noen utfordringer hvor de skal plassere denne, men den bør snart være på plass.
P85+ Signature (solgt)
P85DL

SHN

Jeg returnerte på søndag med obligatorisk stopp på Nes. Ingen problemer med kø på hurtigladeren eller lading.

På turen oppover kjørte jeg fra Bekkestua inntil Oslo for å hente noen passasjerer før vi kjørte til Skrautvål 8km nord for Fagernes. Vi var to voksne og to barn, og kjørte i Eco-mode. Da vi ladet på Nes hadde vi igjen i underkant av kvart batteri.

Etter 25 min lading kjørte vi videre retning Bagn i Normal-modus for at "co-piloten" skulle prøve potensialet, ikke økonomisk mao. Etter en stopp sør for Bagn og en liten skogstur, kjørte vi videre i Eco-modus til Skrautvål. Da var det i overkant av et kvart batteri igjen.

Sakteladet på Skrautvål og dro tilbake til Oslo etter en tur på Rundemellen Nordøst for Skrautvål. Hadde da 3/4 batteri da vi dro fra Skrautvål og hadde et kvart batteri da vi ladet på Nes. Ladet igjen ca. 25 min. Returnerte til Bekkestua via en omvei til Oslo med et kvart batteri

Det var tørre veier hele turen, rundt 15 grader og til tider vindfullt.

Kjøredata Lørdag:
Bekkestua - Oslo - Bagn: 161km, 2t. 36min, 62 km/t, 14,5 kWh/100km
Bagn - Skrautvål + siteseeing (3 mil): 73km, 1t.46min, 41 km/t, 16,6kWh/100km

Kjøredata søndag:
Skrautvål - Rundemellen: 23km, 57min, 24 km/t, 28,1kwh/100km
Rundemellen - Bekkestua via Oslo: 217km, 3t.35min., 61km/t, 11kwh/100km

NB! Da jeg kom hjem og skulle saktelade, fungerte ikke landingen. Etter nærmere sjekk, så jeg at en av pinnene i ladekontakten var skjøvet inn (øverste hull/spor til høyre på kontakten). Jeg mistenker at den ble skjøvet inn under lading på Nes. Det er kanskje verdt å sjekke støpselet på CSS-ladekablen på Nes før den settes i kontakten på bilen.
Nå er e-Golfen på verksted, og jeg venter på bekreftelse på mistanken min. Disponerer en E-UP! som erstatningsbil i mellomtiden.

Bærum  ◊  e-Golf 2014 - solgt  ◊  TMS 90D 2016 - selges ◊ Taycan 4S+ 2020

ArneS

Sitat fra: SHN på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:17
Jeg returnerte på søndag med obligatorisk stopp på Nes. Ingen problemer med kø på hurtigladeren eller lading.

På turen oppover kjørte jeg fra Bekkestua inntil Oslo for å hente noen passasjerer før vi kjørte til Skrautvål 8km nord for Fagernes. Vi var to voksne og to barn, og kjørte i Eco-mode. Da vi ladet på Nes hadde vi igjen i underkant av kvart batteri.

Etter 25 min lading kjørte vi videre retning Bagn i Normal-modus for at "co-piloten" skulle prøve potensialet, ikke økonomisk mao. Etter en stopp sør for Bagn og en liten skogstur, kjørte vi videre i Eco-modus til Skrautvål. Da var det i overkant av et kvart batteri igjen.

Sakteladet på Skrautvål og dro tilbake til Oslo etter en tur på Rundemellen Nordøst for Skrautvål. Hadde da 3/4 batteri da vi dro fra Skrautvål og hadde et kvart batteri da vi ladet på Nes. Ladet igjen ca. 25 min. Returnerte til Bekkestua via en omvei til Oslo med et kvart batteri

Det var tørre veier hele turen, rundt 15 grader og til tider vindfullt.

Kjøredata Lørdag:
Bekkestua - Oslo - Bagn: 161km, 2t. 36min, 62 km/t, 14,5 kWh/100km
Bagn - Skrautvål + siteseeing (3 mil): 73km, 1t.46min, 41 km/t, 16,6kWh/100km

Kjøredata søndag:
Skrautvål - Rundemellen: 23km, 57min, 24 km/t, 28,1kwh/100km
Rundemellen - Bekkestua via Oslo: 217km, 3t.35min., 61km/t, 11kwh/100km

NB! Da jeg kom hjem og skulle saktelade, fungerte ikke landingen. Etter nærmere sjekk, så jeg at en av pinnene i ladekontakten var skjøvet inn (øverste hull/spor til høyre på kontakten). Jeg mistenker at den ble skjøvet inn under lading på Nes. Det er kanskje verdt å sjekke støpselet på CSS-ladekablen på Nes før den settes i kontakten på bilen.
Nå er e-Golfen på verksted, og jeg venter på bekreftelse på mistanken min. Disponerer en E-UP! som erstatningsbil i mellomtiden.

Tvilsomt at feilen din kommer fra hurtigladeren på Nes. Denne bruker DC pluggen (de to pinnene øverste i kontakten) og ikke AC pinnene som du bruker for saktelading
P85+ Signature (solgt)
P85DL

Aladdin Oil

@ Ferry
Slapp av  8). Vi har klargjort for utvidelse når den tid kommer. Vi følger nøye med på elbilmarkedet slik at neste investering blir riktig i forhold til markedet. Det er ikke godt å si i dag hvilke type kontakter det vil være mest behov for i 2016. Jeg er glad vi har valgt ABB sin multilader da vi ikke har hatt noen store utfordringer med den så langt.

Ferry

Det er betryggende å høre, Aladdin Oil. Jeg har sagt det før, og det kan gjerne gjentas, dere skal ha masse skryt for å ha fått opp den laderen! Det er et skoleeksempel på å følge med i timen. Med både bensinstasjon og kro 50 m unna slipper en å fryse ihjel på vinteren. Ladestopp blir bare en hyggelig pause når en kan komme seg inn og slappe av med kaffe eller en matbit. Jeg prøver å betale noen "avdrag" i kaffe og pølser når jeg er innom. Om en måneds tid trenger jeg strøm også, så da blir det lengre stopp = mer kaffe og pølser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA