Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store spørsmålet.. Retrofit AWD mulig?

Startet av el-snorre, fredag 10. oktober 2014, klokken 08:19

« forrige - neste »

leafster

Mine tips til forbedringer basert på min 2011 med 50k på telleren.

*Kraftigere vindusheiser. Programmert slik at barnesikringen IKKE gjelder for fører.
*Kraftigere regenerering på "gass"-pedal, eller ingen regenerering. Valgfritt.
*Et modere brukergrensesnitt med kart nyere enn "2005". Betaling for oppgradering av kart? Hæ?
*Bedre styring av ladetimere.
*Oppdatere appen som kom i 2010? Hvor er bilen?, hvor mange prosent gjenværende er det _egentlig_?. Start/Stoppe lading, Lås dørene osv...
*Oppdatere bilens software for å få ny funksjonalitet, rette bugs (f.eks feil i forbruks-"oppløsningen")? Det er lov å lene seg litt mot enkelte andre elbilfabrikanter og se hva man kan få til relativt enkelt.
*>40kWh batteri som tilleggsvalg.
*10-20kw onboard lader.
*Husk bilens kjøremodus etter omstart. (ECO, D osv)
*Batterivarmer via ladekabel/klima for optimal driftstemp ved avreise.
*Varmetråder i frontrute
*Mulighet for å kjøre klimaanlegg uten å vedlikeholdsvarme varmeregister (mulig fikset på 2013/2014?)

smaug01

Hadde gjerne sett at timeren kan ha flere av/på i løpet av en dag slik at man kan sette timeren til 80% tidlig på morgen og 100% til kl 15 feks og at klimatimeren også kan ha flere "på" tidspunkt i løpet av dagen.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Bjoris

Med Tesla og Leaf i garasjen så er det absolutt rekkevidden som er hovedproblemet på bilen, det som ville blitt en knall hitt i markedet nå er vesentlig lengre rekkevidde enn konkurentene i denne prisklassen.

Det er så mye lettere å bruke en elbil når du stort sett kan kjøre frem til der du skal stoppe før du må lade, det er ikke lett å få den gemene hop med på at du skal stopp etter 5-6 mil om vinteren for en lengre stopp, kanskje til og med stå i kø før du kommer til... Gjerne også til priser som gjør at du like godt kunne ta bensinbilen in the first place...
I bestilling: X60D, Midnight Silver, luft/henger/vinter/AP
Solgt: 70D(75) Titanum, levert 2.9, solgt 4.9!
Solgt: S85 Grå med alt, Solgt Nov 2015
2016 Tekna 30, levering 20.1.2016
Solgt: 2011 US Leaf SL

gausel

Hei!
Etter vel to måneder og 6000km med denne data/elektronikkjerra;
Ønsker å kunne følge med 12V batteriet litt.. Første bilen jeg har eid uten ladelampe/voltmeter.
Har fulgt med litt her på forumet ang Leaf spy. Går det an å få samme infoen på skjermen i bilen?
Ønsker at det kunne gå an som det står i bruksanvisningen; å kunne starte/stoppe ladinga fra carwingsen..
Ønsker IKKE å kunne kjøre bilen uten nøkkel!!
Ellers en utrulig stygg og utrulig god bil til sitt bruk!!
Sølv acenta. aug-14. Kjører rundt 3000km/mnd. nord for Mjøsa.

Snøkvit

Har no køyrt cirka 13.000 km med Euroleaf (Acenta) sida februar 2014. Før det hadde eg iMiev, køyrt 3 år, cirka 35.000 km.
Har lagd merke til at eg med fornufig køyring klarte dei 140km som var oppgitt for iMiev, men 199km for Leafen?: dream on... Til og met 150km på sommarføre kan bli ei utfordring. Det synes eg er litt skuffande. Elles er bilen komfortabel og påliteleg.

Forbetringspotentiale:
- Lengre rekkevidde, helst ved vektbesparelse og meir tuning i staden for større batteri. 250 realistiske kilometer hadde vore fint.
- Betre lys og lyktespylare.
- Bli kvitt meldinga om oppkopling og innsamling av data når du starta bilen: enten 1-gongs godkjenning eller at meldinga forsvinn etter køyrte x-antal meter.
- Meir intuitiv betening av mediasenteret (alt for mange tastetrykkk for å koma seg til den funksjonen du skal ha).
- Enklare betening av navigasjon (ref. mediasenteret).
- Betre isolasjon mot hjulstøy.
- Betre (opplevd) kvalitet: trekk på dør/golv/stol, småknirk her og der.
- Ryggekamera med deksel eller alternativ plassering.
- Kjappare start etter at ein trykjar startknappen.
- Ladeluke på baksida av bilen: det er enklare å rygga inn til hurtiglader (ryggekamera); ladekabel ligger bak i bilen, så ein slepp å gå rundt.
- Ladeport for CCS slik at ein kan lade på combohurtigladere, sjølv om Chademo er oppteke.
- Meir ydmyke selgare og servicepersonalet hos BNH.
- Ein god roaming-avtale som Nissan kan tilby Leaf-eigare som gjer det mogleg å bruke alle hurtigladere, uansett kva selskap drifta dei, til ein fornufig peng (ref. Ishavsveien som skal ha kr.200 for lading).
Raud Leaf, 01/2014
"Snøkvit": kvit I-miev, 02/2011-01/2014, 34.000 km totalt

Hansi

1. Flere alternative batteristørrelser, ett alternativ med 40+ kWh
2. Flere alternative AC onboard chargers, ett elternativ med 22 kW
3. Lavere luftmotstand/CdA
4. Lavere vekt (karbonfiber tilvalg?)
5. Div småfiks

Jeg har ikke Leaf, men dette er mine fremste kriterier for valg av elbil, hvis Nissan oppfyller minimum punkt 1 og 2 og kommer på markedet før Tesla Model 3 eller tilsvarende blir nok min neste bil en Leaf
Buskerud

Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Kjell Leaf

Sitat fra: Hansi på søndag 19. oktober 2014, klokken 21:04
Større batteripakke og kraftigere lader (jeg har ikke Leaf, men det er mine fremste kriterier for valg av elbil)
Også enig i at vektbesparelse er en fin måte å få lengre rekkevidde på.
Større batteripakke er allerede varslet i den neste modellen som kommer i 2016. med ca 300 km rekkevidde.
http://www.autoexpress.co.uk/nissan/leaf/88344/nissan-leaf-to-get-sharp-new-look-and-range-boost
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

ialvik

Kunne ønsket meg Google Maps i stedet for det håpløse navigasjonssystemet som foreslår usvinger på de merkeligste plasser.
Leaf Tekna

smaug01

Jeg ønsker meg bedre svingradius. Synes Leaf har litt vel stor svingradius til å være en C-segment bil.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: Kjell Leaf på søndag 19. oktober 2014, klokken 22:44
Større batteripakke er allerede varslet i den neste modellen som kommer i 2016. med ca 300 km rekkevidde. ..
Ehhh, 300km - på samme måte som dagen Leaf har opptil 199km rekkevidde ......
Klart at Göbbels effekten fortsatt gjelder; lyver du om en ting mange nok ganger blir det en sannhet.
Men JEG tror ikke på at dagens Leaf har en normalrekkevidde på 199km, og tror heller ikke på en fremtidig 300km. Kanskje en fremtidig Leaf kan klare 250km med dobling av batterikapasitet, men jeg er lei av at man lyver opp rekkevidden på Nissan Leaf. Det burde være nok av andre positive egenskaper enn at man lyver til seg noe den ikke har.

Thomas Parsli

Det er absolutt ingen ting som plager meg mer enn rekkevidden på vår Leaf.

Hvis jeg skulle fordele 100 poeng ville jeg gjort det slik:

* Dobbelt batterikapasitet: 90 poeng
* Mer effektivt varmeanelgg: 10 poeng
* lang liste med småting: 0 poeng

Fra 2016 tror jeg Nissan kommer til å tilby to modeller:

* Leaf med 23kWh batteri til under 200.000,-
* Leaf+ med 45kWh batteri til under 300.000,-

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

saphran

Rekkevidde-estimatet burde ikke tas vekk når man kommer under et visst nivå, det er bedre å ha et visst estimat på rekkevidden enn å kjøre helt i blinde.

Det latterlige er jo at man kan fremdeles sjekke rekkevidden, men for å få gjort det må man lese den via mobilen og Carwings...(!). Så plasser det tallet på skjermen slik at vi kan lese det uten å stoppe og dra frem telefonen.

Daeedor

Sitat fra: gausel på mandag 13. oktober 2014, klokken 22:28
Hei!
Etter vel to måneder og 6000km med denne data/elektronikkjerra;
Ønsker å kunne følge med 12V batteriet litt.. Første bilen jeg har eid uten ladelampe/voltmeter.
Har fulgt med litt her på forumet ang Leaf spy. Går det an å få samme infoen på skjermen i bilen?
Ønsker at det kunne gå an som det står i bruksanvisningen; å kunne starte/stoppe ladinga fra carwingsen..
Ønsker IKKE å kunne kjøre bilen uten nøkkel!!
Ellers en utrulig stygg og utrulig god bil til sitt bruk!!

Min bil fungerer ikke hvis nøkkelen forsvinner ut av bilen i ca 60 sekunder.(med kona f.eks)  Dvs displayet viser "key missing" og du får ikke bilen i gir. 8)

BE

Sitat fra: saphran på tirsdag 30. desember 2014, klokken 10:41
Rekkevidde-estimatet burde ikke tas vekk når man kommer under et visst nivå, det er bedre å ha et visst estimat på rekkevidden enn å kjøre helt i blinde.

Det latterlige er jo at man kan fremdeles sjekke rekkevidden, men for å få gjort det må man lese den via mobilen og Carwings...(!). Så plasser det tallet på skjermen slik at vi kan lese det uten å stoppe og dra frem telefonen.
Det har du rett i, kanskje grunnen er at bilprodusentene har god tradisjon i å vise null gjenværende kilometer når det nærmer seg slutten på energikilden.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Marius Engel

Rekkefølge:

1. Lengre rekkevidde

2. mulighet for 64a ac lading, ikke bare 32a. Gjerne 3-fase.

3. Xenon lys.

4. Dab radio.

6. Ryggekamera som ikke blir tilsmusset like lett.

5. Flere valgmuligheter fra fabrikk. Det er utrolig kjipt at nesten alle Leaf har like felger...

6. Bedre servicepriser

7. Slippe å trykke ok/avbryt for hver tur.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA