Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store spørsmålet.. Retrofit AWD mulig?

Startet av el-snorre, fredag 10. oktober 2014, klokken 08:19

« forrige - neste »

Marius Engel

Varme i frontruten!
Enegieffektiv måte å holde frontruten klar på.

smaug01

Skulle vært varme i øvre del av frontrute hvor varmluften sliter med å holde dugg og is borte. Er surt å måtte fyre på bare for å holde hele frontruten isfri når man ellers er fornøyd med temperaturen. Varme rundt regnsensor burde også vært der som minimum.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

Hadde ikke gjort noe med en hattehylle med innfesting og av et materiale som gir følelse av å koste litt mer enn fem kroner, men det er vel typisk japansk sånn.. :P
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

hippo

Forbedringer til Leaf? Hmm, hva med manuell gir i tillegg til automat?  :P

E_S

Litt vanskelig når bilen ikke er utstyrt med girkasse i det hele tatt.. ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Panduck

Sitat fra: E_S på fredag 02. januar 2015, klokken 21:21
Litt vanskelig når bilen ikke er utstyrt med girkasse i det hele tatt.. ;)

Så hvorfor ha sånn "girpuck" i det heletatt. De har iallefall ingen stor "automatgirspak" som en del andre elbiler har. Om jeg skal kjøre fremover eller bakover kan like gjerne være en knapp på rattet.

Jeg ønsker meg instilling som gjør at jeg kan velge om "B" eller "D" skal være førstevalg. Kjører nesten alltid på "B". Dumt å måtte dra pucken tilbake to ganger hver gang.

Ønsker også å kunne slå av batterivarselet totalt. Jeg er elbilist, jeg vet ALLTID hvor mye batteri jeg har igjen, til en hver tid...

smaug01

Girpucken er vel der for at alle skal kjenne seg litt igjen? Trenger ikke å fortelle noen hvordan man setter bilen "i gir". De kjenner igjen velgeren som en girstang og brukes deretter. Er vel begrenet med hva man kan bruke den plassen til uansett?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Daeedor

Synes girvelgeren er helt genial , slenger den ofte i "B" i kortere perioder i nedoverbakker og rett før kryss  om det passer slik. ( vær/føreforhold) ;D

Panduck

Sitat fra: smaug01 på mandag 05. januar 2015, klokken 12:02
Girpucken er vel der for at alle skal kjenne seg litt igjen? Trenger ikke å fortelle noen hvordan man setter bilen "i gir". De kjenner igjen velgeren som en girstang og brukes deretter. Er vel begrenet med hva man kan bruke den plassen til uansett?

Allikevel var håndbrekket borte. Jeg forsto jo ikke hva jeg skulle gjøre når jeg hentet LEAF'en. "håndbrekket" var på og jeg fant jo ingen håndbrekk...  Men jeg lærer fort, og nå vet jeg hvor det er :P Jeg synes det er dumt å måtte modellere ny teknologi etter gammel, bare for at folk skal "kjenne seg igjen". Greit med ratt og pedaler, som en vesentlig del av det å kjøre, men girspaken på en LEAF benytter man jo stort sett når bilen står stille.

Men det er vel elbiler man må sette inn og vri om nøkkelen, for at folk skal "kjenne seg igjen", så jeg tilhører vel et mindretall som ønsker nytenkning... :P

Panduck

Sitat fra: Daeedor på mandag 05. januar 2015, klokken 12:14
Synes girvelgeren er helt genial , slenger den ofte i "B" i kortere perioder i nedoverbakker og rett før kryss  om det passer slik. ( vær/føreforhold) ;D

Det kunne vært en innstilling om hva førstevalg skal være, B eller D, så kan folk sette det de foretrekker :P

Kjell Leaf

Sitat fra: Panduck på mandag 05. januar 2015, klokken 12:29
Sitat fra: Daeedor på mandag 05. januar 2015, klokken 12:14
Synes girvelgeren er helt genial , slenger den ofte i "B" i kortere perioder i nedoverbakker og rett før kryss  om det passer slik. ( vær/føreforhold) ;D

Det kunne vært en innstilling om hva førstevalg skal være, B eller D, så kan folk sette det de foretrekker :P
Jeg syns det hadde vært bedre om man roterte girvelgeren til det giret man ville ha, slik man gjør i Jaguar XF. Da kunne man satt den rett i B om man ønsket.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

smaug01

Enig i den. Roterende bryter er enkelt å forstå og kjapp å bruke. Løsningen til i3 synes jeg er helt dustete og noe franskmennene kunne finne på.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

En liten spak på rattstammen slik man har i nyere Mercedes synes jeg fungerer utmerket - så har man plassen i midtkonsollen til et oppbevaringsrom med et vettugt lokk eller noe annet som måtte passe. Kanskje en koppholder som faktisk har plass til en drikkeflaske eller lignende, i motsetning til den som er der? ;)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Kjell Leaf

Sitat fra: E_S på tirsdag 06. januar 2015, klokken 22:38
En liten spak på rattstammen slik man har i nyere Mercedes synes jeg fungerer utmerket - så har man plassen i midtkonsollen til et oppbevaringsrom med et vettugt lokk eller noe annet som måtte passe. Kanskje en koppholder som faktisk har plass til en drikkeflaske eller lignende, i motsetning til den som er der? ;)
Koppholderne er jo glimrende til flasker, men litt dype til litt mindre kaffebeger.
Håper ikke giret blir flyttet opp på rattet, BMW hadde også det på 7 serien fra 2002, men gikk bort fra det på neste modell heldigvis.
Leaf Tekna, levert des. 2013.
Farge : Hvit

Sommerkos : BMW 645ci cabriolet 2004

emil

Liker girvelgeren der den er, sitter man litt fast i snøen er den veldig enkelt å gynge seg ut med et fast lett trykk på fastspedalen mens man bytter mellom D og R. Ser for meg at det blir værre med girvelger på ratt (for vanlig fossil automatkasse derimot er rattgir det beste) eller noe man må vri og styre med.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA