Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Store spørsmålet.. Retrofit AWD mulig?

Startet av el-snorre, fredag 10. oktober 2014, klokken 08:19

« forrige - neste »

Carl Anton Stenling

Min liste etter et par måneders bruk:


  • Lengre rekkevidde
  • Vindusspylere som fungerer skikkelig
  • Regnsensor som fungerer pålitelig alternativt god intervallbryter
  • Ryggekamera som tåler norsk vær (spyling/deksel el.l.)
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

smaug01

'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Carl Anton Stenling

#47
Sitat fra: smaug01 på onsdag 31. desember 2014, klokken 10:31
Hva er gærnt med intervallbryteren?

Min Tekna2014-modell har regnsensor istedet for intervallbryter. Det fungerer sånn passe.

Kanskje modeller med vanlig intervallbryter fungerer bedre?
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Marius Engel


Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:15
Sitat fra: smaug01 på onsdag 31. desember 2014, klokken 10:31
Hva er gærnt med intervallbryteren?

Min Tekna2014-modell har regnsensor istedet for intervallbryter. Det fungerer sånn passe.

Kanskje modeller med vanlig intervallbryter fungerer bedre?

Du kan justere følsomheten på regnsensor med intervallbryter. Har du forsøkt den?

smaug01



Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 31. desember 2014, klokken 14:15
Sitat fra: smaug01 på onsdag 31. desember 2014, klokken 10:31
Hva er gærnt med intervallbryteren?

Min Tekna2014-modell har regnsensor istedet for intervallbryter. Det fungerer sånn passe.

Kanskje modeller med vanlig intervallbryter fungerer bedre?

Du har begge deler. Jeg har samme bilen. I auto så justeres følsomheten for regnsensoren med intervallbryteren men i intervall modus fungerer intervallknappen som vanlig. Synes det fungerer utmerket. Nå på vinteren med isete frontrute er regnsensor dødfødt men på sommeren fungerer det meget bra.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Marius Engel

Jeg har: AV - sensor - konstant - hurtig.
Intervallbryter for å velge følsomhet på sensor.
Hvordan velger man gammeldags intervall?

Ps! Du kjører vel ikke med isete frontrute?...

smaug01

Min feil, har det samme. Vet ikke hvor intervall innstillingen kom fra. Har liksom ikke savnet det på denne bilen. Ja jeg har is titt og ofte på frontruta, særlig oppe i regnsensorområdet. Iser fort der oppe gitt.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

emil

Er sabla glad for at jeg ikke har regnsensor og kan styre intervallene akkurat sånn jeg vil ha de.

Marius Engel

NB! NB!

Noe som flere har beklaget seg over:

- Klimaanlegg slår seg av ved innstilt avreisetid i klimatimer når den står tilkoblet strøm. Er du 5 minutter for sen ut i bilen kommer du til kald bil.
Defa har "oversleep" fuksjon, som betyr at varmen fortsetter to timer etter innstil avreisetid. Klimaanlegg på Leafen bør fortsette minst en time etter innstilt avreisetidspunk!

e-h

Da må den vel helst også bruke varme direkte fra AC hvis ikke blir det vel kort rekkevidde?

Hansi

Sitat fra: Hansi på søndag 19. oktober 2014, klokken 21:04
1. Flere alternative batteristørrelser, ett alternativ med 40+ kWh
2. Flere alternative AC onboard chargers, ett elternativ med 22 kW
3. Lavere luftmotstand/CdA
4. Lavere vekt (karbonfiber tilvalg?)
5. Div småfiks

Jeg har ikke Leaf, men dette er mine fremste kriterier for valg av elbil, hvis Nissan oppfyller minimum punkt 1 og 2 og kommer på markedet før Tesla Model 3 eller tilsvarende blir nok min neste bil en Leaf

Redigert min opprinnelige post litt :)
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2013 Nissan Leaf Tekna (Norsk)     2011 Mitsubishi i-MiEV

Marius Engel


Sitat fra: e-h på torsdag 01. januar 2015, klokken 15:30
Da må den vel helst også bruke varme direkte fra AC hvis ikke blir det vel kort rekkevidde?
Varmeapparatet trekker strøm fra stikkontakten når den er plugget i. Dermed økes rekkevidden merkbart, siden bilen allerede er varm når man skal kjøre.

emil

Sitat fra: Marius Engel på torsdag 01. januar 2015, klokken 19:23

Sitat fra: e-h på torsdag 01. januar 2015, klokken 15:30
Da må den vel helst også bruke varme direkte fra AC hvis ikke blir det vel kort rekkevidde?
Varmeapparatet trekker strøm fra stikkontakten når den er plugget i. Dermed økes rekkevidden merkbart, siden bilen allerede er varm når man skal kjøre.

Varmeapparatet trekker strøm fra batteriet, og så prøver laderen å fylle på batteriet så mye som den klarer under forutsetningene gitt av ladekabel.

Er ikke fysisk mulig å varme med 4-5kW kun fra en 10A ladekladd. Men under de fleste værforhold vil ikke varmapparatet trekke så mye hele tiden og etter en liten stund er forbruket under det laderen kan gi og batteriet lades opp igjen.

For min Leaf uten varmepumpe mister jeg ca 5% SOC når jeg har på timerstyrt forvarming i 5-10 minusgrader med 16A ladekabel. Dropper jeg forvarmingen, starter bil og bruker ca 5 minutter på å få bil lunken og frontrute isfri bruker jeg mindre av batteriet enn forvarmingen gjør og jeg slipper stresset med å være ved bilen i det øyeblikket forvarmingen er ferdig.

Marius Engel

Dette er helt irrelevant, og delvis feil.

Poenget er at den som vil komme ut til forvarmet bil ikke får dette om man er 5-10 minutter for sen.

Les bruksanvisningen til bilen: Strømtrekket til varmeapparatert reguleres avhengig om du har 10 eller 16a ladekladd tilkoblet. Gjelder 2. Generasjon.

Men ja, den trekker i begynnelsen mer enn ladekladden leverer. Etterhvert trekker varmeapp mindre, og laderen vil fylle på strøm på batteriet. Som du sier.

Med ca en halvtime forvarming har jeg ca 5% mindre soc, etter to timer ca 5% mer soc. Dette er helt likt for 10/16a ladekabel, fordi at strømtrekket til varmeapp blir regulert etter hvilken ladekbel som er tilkoblet. Men nødvendig forvarmingstid kan være forskjellig pga. lavere effekt ved 10a kabel.

Uansett: mange vil komme ut til forvarmet bil, isfri bil, snøfri bil. Det er helt tragisk at klimatimeren slår seg av akkurat på avreisetidspunkt når bilen er tilkoblet strøm. Det andre er uvesentlig for denne tråden.

kjbu

* Varme i frontruta! - Tiner is raskt, og holder dugg borte.
* Dieselvarmer
+ De mange andre gode forslagene i denne tråden.
Audi E-Tron 55, 2020
Norges 2. EuroLeaf 2013
Porsche Cayenne, 2004 (solgt)
Opel Zafira 2002 (solgt)
Mercedes 190E 1986 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA