Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: About time to unveil the D and something else

Startet av joenvaagr, fredag 10. oktober 2014, klokken 07:52

« forrige - neste »

joenvaagr

Har prøvd å Google, men sliter med gode svar på dette:
- hvorfor er ekstra ladekabel 16a så kostbart ? Hvor får man kjøpt billigst ?
- hvorfor kan ikke bilen bruke liten vanlig henger ? Altså hengerfeste da mini elbiler får lov?
- noen som vet om appen for carwings vil bli bedre i fremtiden?

Eller er det min beste bil så langt.. Kjører som en drøm :-)
----------

The sound of silence med Tekna 14 :-)

D9

Ladekabelen er dyr fordi det er lite konkurranse og leverandørene kan dermed ta høye priser. Charge-Amps for eksempel koster 4700 SEK, men norske forhandlere tar 6500 NOK, så her har de rundt 2000 kr i påslag. Det kommer dog noen billigere utgaver nå og da, du finner de her på forumet hvis du søker. F.eks. justerbare kabler til rundt 3000 kroner.

Bilen er ikke bygd verken med eller for hengerfeste og du kan ikke da sette på et hengerfeste og dure rundt med henger. Det har du heller ikke lov til på mini-elbiler. De mini-elbilene som har hengerfeste har ettermontert dette, sannsynligvis til å ha sykkelstativ på. Disse ettermonterte hengerfestene er ikke for å dra henger på.

Carwings-appen har jeg ingen anelse om, men at den vil forbli som den er i all fremtid er nok usannsynlig.
'14 Leaf
'15 Evalia

emil

Sitat fra: D9 på fredag 26. september 2014, klokken 08:00
Bilen er ikke bygd verken med eller for hengerfeste og du kan ikke da sette på et hengerfeste og dure rundt med henger. Det har du heller ikke lov til på mini-elbiler. De mini-elbilene som har hengerfeste har ettermontert dette, sannsynligvis til å ha sykkelstativ på. Disse ettermonterte hengerfestene er ikke for å dra henger på.

De små er vel ikke biler, men 4-hjuls motorsykler og der er det litt andre krav som gjør at de kan ha en liten lett henger etter seg.

joenvaagr

tja. nissan leaf er visst bygd på en amerikansk liten bil og f.eks egolf er jo en golf slik efocus er en focus.
De forhandlerne jeg har spurt vet ikke hvorfor elbiler ikke kan bruke hengere.
Så kommer Model x om noen år, den blir levert med for de som ønsker..

Ikke så lett å forstå..

Hvis model 3 også får slikt som opsjon tror jeg det blir veldig mye teslaer fremover.... :-)
----------

The sound of silence med Tekna 14 :-)

D9

Det er klart at en Leaf, golf, focus, etc. kunne dratt en henger, men når den er laget og godkjent for bruk uten så blir det noe annet.
Godt mulig du kan få spesiallaget et hengerfeste og få det godkjent hos biltilsynet, men det blir nok ikke billig :)
'14 Leaf
'15 Evalia

emil

Det er ikke noe problem å få kjøpt og montert et hengerfeste som passer Leaf. 100% lovlig er det også, men du har ikke lov til å trekker noe etter bilen. Sykkelstativ kan du derimot problemfritt plassere på og det er det flere som har gjort.

Selv om Leaf sikkert deler mye med andre mellomklasse Nissan (B-platform) så er ikke Leaf godkjent med henger. Litt mer merkelig for f.eks eGolf og Soul EV som har sine helt identiske fossile utgaver med hengerfeste. Men ifølge eGolf pusheren er det fordi motoren ikke tåler det.

joenvaagr

Emil.

hvis vw forhandler sier at motoren ikke tåler det, hvorfor tåler tesla x det men ikke model s? er de ikke like?
jeg tror det meste er humbugg av lover og paragrafer. på tide at de våkner opp i 2014. eller kanskje oljeselskapene har en finger med i spillet ? :-)
----------

The sound of silence med Tekna 14 :-)

BE

Mitsubishi Outlander PHEV er godkjent for henger opp til 1500 kg. Denne kjører 100% som elbil så lenge det er strøm på batteripakken, så det er ikke bruk av elmotor som hindrer bruk av henger.

Det er enda lenge til Model X er på veiene, så hva denne eventuelt har lov til å trekke på europeiske veier gjenstår å se.

Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

kaiat

Det er bilfabrikantene som avgjør tillatt hengervekt på sine biler. Så langt har det vært skralt med el- og hybridbiler som kan trekke tilhenger. Har forstått det slik at det er kjøling av motor som er den store bøygen.

Når det gjelder hybridbiler, så har det kommet flere modeller i den senere tid med muligheter for å trekke tilhenger, bl.a. Outlander PHEV og den nye Golf-hybriden. Tipper at det blir mulig å trekke tilhenger med elbil etterhvert også. TMX er vel noe ulik dagens TMS siden den kommer med AWD og to(?) motorer. Forutsetningene for å trekke tilhenger blir da kanskje noe annerledes.

Ellers, som nevnt før her på forumet når tilhengerspørsmålet dukker opp, dette med å trekke tilhenger er ikke så viktig for de fleste markeder utenom Norge og Sverige. Snakket med en Toyota-selger en gang om hvorfor ikke Prius kunne trekke tilhenger. Da fortalte han at spørsmålet hadde blitt tatt opp med fabrikken, men at japanerene ikke skjønte hvorfor. I Japan var det visstnok svært uvanlig at noen trakk tilhenger med vanlig personbil, de som hadde behov for det, brukte en stor firehjulstrekker som Land Cruiser eller Pajero.

smaug01

Sitat fra: joenvaagr på fredag 26. september 2014, klokken 10:09
Emil.

hvis vw forhandler sier at motoren ikke tåler det, hvorfor tåler tesla x det men ikke model s? er de ikke like?
jeg tror det meste er humbugg av lover og paragrafer. på tide at de våkner opp i 2014. eller kanskje oljeselskapene har en finger med i spillet ? :-)
Et merkelig spørsmål å stille et forummedlem. VW bestemmer dette, det samme gjør Nissan. Hvilken grunner de har er ikke så godt å si men rekkevidde og belastning av batteri er vel det jeg kan tenke meg er noe fabrikantene må ta hensyn til. De skal jo garantere at drivlinje, motor og batteri holder garantitiden ut. Model x og s er da ikke like, hvor har du det i fra?
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Rio

Sitat fra: joenvaagr på fredag 26. september 2014, klokken 08:57
tja. nissan leaf er visst bygd på en amerikansk liten bil og f.eks egolf er jo en golf slik efocus er en focus.
De forhandlerne jeg har spurt vet ikke hvorfor elbiler ikke kan bruke hengere.
Så kommer Model x om noen år, den blir levert med for de som ønsker..

Ikke så lett å forstå..

Hvis model 3 også får slikt som opsjon tror jeg det blir veldig mye teslaer fremover.... :-)

Nissan Leaf er, etter det jeg husker, nytt design (pga batteripakken).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: joenvaagr på fredag 26. september 2014, klokken 10:09
Emil.

hvis vw forhandler sier at motoren ikke tåler det, hvorfor tåler tesla x det men ikke model s? er de ikke like?
jeg tror det meste er humbugg av lover og paragrafer. på tide at de våkner opp i 2014. eller kanskje oljeselskapene har en finger med i spillet ? :-)

Kanskje fordi Tesla X er designet for det, mens Model S ikke er det.

Tåpelige konspirasjonsteorier om oljeselskap gidder jeg ikke kommentere, men du må gjerne lese deg litt opp om kontinuerlig og maks belastning av elektriske motorer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: emil på fredag 26. september 2014, klokken 09:33
Det er ikke noe problem å få kjøpt og montert et hengerfeste som passer Leaf. 100% lovlig er det også, men du har ikke lov til å trekker noe etter bilen. Sykkelstativ kan du derimot problemfritt plassere på og det er det flere som har gjort.

Selv om Leaf sikkert deler mye med andre mellomklasse Nissan (B-platform) så er ikke Leaf godkjent med henger. Litt mer merkelig for f.eks eGolf og Soul EV som har sine helt identiske fossile utgaver med hengerfeste. Men ifølge eGolf pusheren er det fordi motoren ikke tåler det.

Henger vil jo gi en større kontinuerlig belastning for motoren, og det er sannsynligvis det som er årsaken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

joenvaagr

Jeg har da aldri ment å henge ut noen ved å skrive navn, kun bare å prøve å svare på noe som en enkelt bruker skriver siden det ellers ikke er mulig i dette forum designet ? :-)

Jeg prøvde bare å få innspill til å forstå hvorfor hengerfeste ikke er tillatt.
Har spurt mange forhandlere om dette og alle rister på hodet og vet ikke. De som har sett min leaf sier ofte at hvis det hadde vært hengerfeste og litt ekstra rekkevidde ville fossillbilen kommet veldig fort på finn.no

Av slike grunner fleiper jeg om kanskje oljeselskapene kanskje har en finger med i spillet..


jeg er fortsatt like i tvil, tror det er mye politikk inni bildet her..

----------

The sound of silence med Tekna 14 :-)

emil

Sitat fra: joenvaagr på søndag 28. september 2014, klokken 13:49
Jeg har da aldri ment å henge ut noen ved å skrive navn, kun bare å prøve å svare på noe som en enkelt bruker skriver siden det ellers ikke er mulig i dette forum designet ? :-)

Jeg prøvde bare å få innspill til å forstå hvorfor hengerfeste ikke er tillatt.
Har spurt mange forhandlere om dette og alle rister på hodet og vet ikke. De som har sett min leaf sier ofte at hvis det hadde vært hengerfeste og litt ekstra rekkevidde ville fossillbilen kommet veldig fort på finn.no

Av slike grunner fleiper jeg om kanskje oljeselskapene kanskje har en finger med i spillet..


jeg er fortsatt like i tvil, tror det er mye politikk inni bildet her..

Hvis produsentene selger alt de klarer å produsere av elbiler uten hengerfeste, hvorfor ta seg bryet med å utvikle/teste/godkjenne bilen med hengerfeste?

Ellers så viderfortalte jeg bare det eGolf pusheren sa etter prøvekjøringen min. Er 500kg etter hengerfeste så veldig mye tyngre for motoren enn en fullpakket eGolf? Neppe, men produsentene har jo ingen mulighet til å sjekke om du samtidig fyller bilen full i tillegg til hengeren. Mye enklere og tryggere for dem å bare si ingen henger punktum! De fleste av dagens elbiler er vel uansett tiltenkt som bil nr 2 for de som bor landlig til og kun primærbil for de som bor i sentrumsstrøk og der er ikke henger det helt store.

Har ellers tidligere sagt at den første som kommer med stasjonsvogn, 30mil faktisk rekkevidde og hengerfeste til ca 300.000kr ikke vil klare å produsere nok biler til det norske markedet uansett.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA