Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Reservasjon

Startet av TRM, fredag 10. oktober 2014, klokken 07:33

« forrige - neste »

TRM

Står parkert på Gardermoen, med ladekabel i. Skal være borte en ukes tid.

Hva anbefales som maks mengde strøm på batteriet ved langtidsparkering? 
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: TRM på torsdag 25. september 2014, klokken 20:48
Står parkert på Gardermoen, med ladekabel i. Skal være borte en ukes tid.

Hva anbefales som maks mengde strøm på batteriet ved langtidsparkering?

90%
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TRM

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. september 2014, klokken 20:55
Sitat fra: TRM på torsdag 25. september 2014, klokken 20:48
Står parkert på Gardermoen, med ladekabel i. Skal være borte en ukes tid.

Hva anbefales som maks mengde strøm på batteriet ved langtidsparkering?

90%
Takk for raskt svar! ☺
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

BlueS

90 % virker høyt, jeg lader aldri så høyt hvis jeg ikke må.  Batteriet har det nok bedre ved 50 - 70 %.
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

pwb


BlueS

#5
Sitat fra: pwb på torsdag 25. september 2014, klokken 21:53
Jeg tror det trives best fulladet.

Det er det verste du kan gjøre. Når mobilen din sendes fra fabrikk er den ladet til ca 40 % fordi det er best for batteriet. 100 % SOC over lang tid er drepen for slike batterier.
Mye bra info om dette her: http://batteryuniversity.com/learn/article/charging_lithium_ion_batteries
Tesla S90D sort, levert 14.3.2017 Full AP2
Tesla S85 blå, levert 11.3.2014. Solgt mars 2017

Car-El

Sitat fra: pwb på torsdag 25. september 2014, klokken 21:53
Jeg tror det trives best fulladet.

Og æ trur det trives best utladet.  (Men det betyr ikke at det er rett, hverken mere eller mindre enn fulladet.)

Så mitt seriøse svar er å sette ladingen til 80-90%
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

bb

Sitat fra: TRM på torsdag 25. september 2014, klokken 20:48
Står parkert på Gardermoen, med ladekabel i. Skal være borte en ukes tid.
Med ladekabel i? Sett den til 50 %. Du sliter mer på batteriet hvis du lader den til 90-100 % og lar den stå.

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

TRM

Sitat fra: bb på torsdag 25. september 2014, klokken 22:29
Sitat fra: TRM på torsdag 25. september 2014, klokken 20:48
Står parkert på Gardermoen, med ladekabel i. Skal være borte en ukes tid.
Med ladekabel i? Sett den til 50 %. Du sliter mer på batteriet hvis du lader den til 90-100 % og lar den stå.


Har den på 80%, og trenger den mengden strøm når jeg kommer tilbake. Alternativet er vel å slå av ladingen, sette på varme i noen timer, redusere ladinga til 50% via VisibleTesla, og heller sette den tilbake til 80% dagen før vi reiser hjem?
- Å bestille Tesla er som å spille "Joker Nord" -

TMX100D MY18
TM3P        MY19 - solgt
Leaf           MY15 - solgt
TMS85D   MY15 - solgt
TMS85      MY14 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: TRM på torsdag 25. september 2014, klokken 23:30
Har den på 80%, og trenger den mengden strøm når jeg kommer tilbake. Alternativet er vel å slå av ladingen, sette på varme i noen timer, redusere ladinga til 50% via VisibleTesla, og heller sette den tilbake til 80% dagen før vi reiser hjem?

Ikke gjør det. Plutselig faller 3G ut og så får du ikke kontakt med bilen og ender opp med 50%. Forskjellen mellom 50% og 80% i en uke er så mikroskopisk at den neppe er målbar.

Skulle du lagret den i 6 måneder kunne ennå lavere SOC vært noe å vurdere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

bb

Sitat fra: jkirkebo på fredag 26. september 2014, klokken 00:49
Sitat fra: TRM på torsdag 25. september 2014, klokken 23:30
Har den på 80%, og trenger den mengden strøm når jeg kommer tilbake. Alternativet er vel å slå av ladingen, sette på varme i noen timer, redusere ladinga til 50% via VisibleTesla, og heller sette den tilbake til 80% dagen før vi reiser hjem?

Ikke gjør det. Plutselig faller 3G ut og så får du ikke kontakt med bilen og ender opp med 50%. Forskjellen mellom 50% og 80% i en uke er så mikroskopisk at den neppe er målbar.

Skulle du lagret den i 6 måneder kunne ennå lavere SOC vært noe å vurdere.
Ja, jeg støtter den. Nå om dagen er 3G i Teslaen like ustabilt som CHAdeMO-laderne rundt om i landet :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Kim L

Litt utenfor tema,,, men hva koster langtidsparkering med strøm ? Og hvor på Gardermoen er det ?

Cowboystrekk

Jeg ville lagt meg på 50% sett så på range charge fra appen og bytt til standard, tror den legger limit på 90 da.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

satheesh.net

Sitat fra: Kim L på fredag 26. september 2014, klokken 07:30
Litt utenfor tema,,, men hva koster langtidsparkering med strøm ? Og hvor på Gardermoen er det ?

Satsene finner du her: PARKERING
;)

bb

http://www.gardermoenparkering.no/ er billigere og har masse ladepunkter med 16 A CEE som man med Kirkebøs adapter safe kan trekke 16 A fra.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA