Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: About time to unveil the D and something else

Startet av wall-e, fredag 10. oktober 2014, klokken 01:05

« forrige - neste »

wall-e

Jeg vurderer sterkt å kjøpe en Nissan Leaf av nyere dato. Nissan er forhandler like i nærheten for service, og avstand til jobb/daglige gjøremål er ikke store.

Til og fra jobb, inkludert hente/bringe barn på SFO blir i underkant av 4mil, da har jeg handlet på butikken også.
Avstand til øvrig famile/helgebesøk er 5-6mil, en vei. Jeg har mulighet for lading via 16A både hjemme, på jobb og hos mine foreldre.

Men...det blir kaldt her om vinteren (Målselv). 18/20 minusgrader er helt vanlig noen dager i strekk. Noen ganger kryper det ned til 30 minus. Men det er ikke så vanlig. Vi har mildvær også om vinteren. Veiene er som regel brøytet (E6).


Vil en leaf med varmepumpe fungere til mitt bruk? Jeg har altså lademuligheter i "begge ender" om dere skjønner :)

pwb

KIA, uten tvil. Det er ett utrolig varmeapparet på den. Ta en prøvetur, men problemet er ventetiden som nå er april.

E_S

Sitat fra: NNel på torsdag 25. september 2014, klokken 18:07
Jeg vurderer sterkt å kjøpe en Nissan Leaf av nyere dato. Nissan er forhandler like i nærheten for service, og avstand til jobb/daglige gjøremål er ikke store.

Til og fra jobb, inkludert hente/bringe barn på SFO blir i underkant av 4mil, da har jeg handlet på butikken også.
Avstand til øvrig famile/helgebesøk er 5-6mil, en vei. Jeg har mulighet for lading via 16A både hjemme, på jobb og hos mine foreldre.

Men...det blir kaldt her om vinteren (Målselv). 18/20 minusgrader er helt vanlig noen dager i strekk. Noen ganger kryper det ned til 30 minus. Men det er ikke så vanlig. Vi har mildvær også om vinteren. Veiene er som regel brøytet (E6).


Vil en leaf med varmepumpe fungere til mitt bruk? Jeg har altså lademuligheter i "begge ender" om dere skjønner :)

6 mil vanlig landeveiskjøring går nok greit uansett, men på vinteren må du ihvertfall regne med å lade i begge ender.. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

wall-e

Takker for svar :)

KIA frister veldig, men forhandlere her er ikke så greie på telefon. Virker ikke som om de vil selge noen Soul EV... de sier rekkevidden er for kort, og at den ikke egner seg i nordnorge... så.. uten servicemuligheter er det ikke så enkelt. Høres ikke ut som om de kommer til å ta inn noen her/utdanne personell/skaffe verktøy etc.

Her ligger Nissan på vei til jobb. Et pluss.

Kianus

Det må de vel hvis det er Kia verksted der også? Bilen er testet ganske godt i nord-sverige og etter hva jeg har forstått har det gått veldig bra.

tomrh

#5
Sitat fra: NNel på torsdag 25. september 2014, klokken 18:07
Vil en leaf med varmepumpe fungere til mitt bruk?
Du kan liksågodt droppe varmepumpa, den gir deg ikke noe ekstra i sprengkulde. Kjøp heller en brukt Leaf uten varmepumpe og bruk noe av det sparte mellomlegget på å få montert inn en dieselvarmer. Den MÅ du ha i 25-30 kuldegrader, noe annet vil ikke funke. Og Leafen må stå koblet til i garasjen de kaldeste dagene slik at batterivarmeren får varme batteriet. Batteriet må ikke bli mye kaldere enn 20 minus ellers kan ikke bilen startes før det har blitt varmere igjen.
Pass uansett på at den elbilen du kjøper har batterivarmer. Bl.a. er trillinger uaktuelle siden de ikke har dette.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

emil

Sitat fra: tomrh på fredag 26. september 2014, klokken 00:19
Sitat fra: NNel på torsdag 25. september 2014, klokken 18:07
Vil en leaf med varmepumpe fungere til mitt bruk?
Du kan liksågodt droppe varmepumpa, den gir deg ikke noe ekstra i sprengkulde. Kjøp heller en brukt Leaf uten varmepumpe og bruk noe av det sparte mellomlegget på å få montert inn en dieselvarmer. Den MÅ du ha i 25-30 kuldegrader, noe annet vil ikke funke. Og Leafen må stå koblet til i garasjen de kaldeste dagene slik at batterivarmeren får varme batteriet. Batteriet må ikke bli mye kaldere enn 20 minus ellers kan ikke bilen startes før det har blitt varmere igjen.
Pass uansett på at den elbilen du kjøper har batterivarmer. Bl.a. er trillinger uaktuelle siden de ikke har dette.

Støtter den. Dieselvarmer er nok det eneste fornuftige, da i kombinasjon med en 2012 Leaf.

arthur

Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

emil

Sitat fra: arthur på fredag 26. september 2014, klokken 08:31
Kan man ikke da like gjerne vurdere en hybrid-bil?

En hybrid bil vil nok da kjøre med fossilmotoren på hele vinteren for å holde varmen i kupeen, en dieselvarmer vil bare ha en brøkel av forbruket.

Sier vi 5L diesel = 50kWh og med varmer på 5kW har man 10t drift på 5L diesel. Kjører man 50km/t i snitt mens varmeren er på har man et dieselforbruk på 0.1L/mil mens man kanskje i hybriden har et forbruk opp mot en liter på mila hvis man er uheldig.

tomrh

Enig med Emil. Dieselen nyttiggjøres til det den kan aller best, nemlig å varme. Og når oppvarmingsjobben er outsourcet til dieselvarmeren, er ikke rekkevidden så verst faktisk. Trillinger kjører typisk 9-10 mil med dieselvarmer selv i sprengkulde. Leafen burdte klare 11-12 mil.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Brorson

Hvordan og hvor kan en få installert en diselvarmer?
Hva koster det?
Kan den brukes i alle EL biler?

Como

"Pass uansett på at den elbilen du kjøper har batterivarmer. Bl.a. er trillinger uaktuelle siden de ikke har dette."
Kan noen fortelle hvordan dette slår ut på trillinger på kalde vinterdager? Tar den ikke lading? Vil den ikke starte? Eller er det kun rekkevidden som blir kort?

tomrh

#12
Sitat fra: Como på fredag 26. september 2014, klokken 11:26
"Pass uansett på at den elbilen du kjøper har batterivarmer. Bl.a. er trillinger uaktuelle siden de ikke har dette."
Kan noen fortelle hvordan dette slår ut på trillinger på kalde vinterdager? Tar den ikke lading? Vil den ikke starte? Eller er det kun rekkevidden som blir kort?
Batteriet tåler veldig lave temperaturer ved lagring, men opplading i -25C eller kaldere gjør at det kan utkrystalliseres metallisk litium som lager små kortslutninger, og battericellene degraderer. Fenomenet kalles plating. For å beskytte mot dette mener jeg at trillingen verken kan lade eller bruke strøm (dvs. ikke starter) når batteritemperaturen faller under 25 blå. Brukermanualen advarer mot å utsette bilen for temperaturer under -25 grader.
Se forøvrig her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,4871.msg47388.html#msg47388
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

tomrh

Sitat fra: Brorson på fredag 26. september 2014, klokken 11:14
Hvordan og hvor kan en få installert en diselvarmer?
Hva koster det?
Kan den brukes i alle EL biler?
Koster typisk 20-25.000 å få montert inn på et verksted. De fleste modeller kan bruke det. De er bl.a. vanlige å få montert inn i nyere dieselbiler fordi motoren er blitt for effektiv til å kunne varme opp kupéen skikkelig. Endel litt bilkyndige kjøper delene og gjør installasjonen selv, f.eks. kjøper selve varmeenheten brukt til 5-6000 kroner. Sjekk forøvrig denne tråden: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11670.0.html
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA