Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Å oppta en ladeplass uten å lade bilen

Startet av ilmarw, lørdag 14. februar 2009, klokken 16:01

« forrige - neste »

ilmarw

Hei,

Jeg har hittil klart meg bare med Buddy, men ser nå behovet for en fossilbil i tillegg. Det jeg har tenkt på er Berlingo/ Partner eller en Caddy, alle med grønne skilter for å komme unna en del avgifter. Jeg har hørt at det etter ti år er mulig å sette inn baksete uten ekstra avgifter. Er det noen som har erfaring med Berlingo/ Partner som kan svare meg på om dette er trivielt? Er det bare å få tak i et baksete og montere det selv før godkjenning, eller er varebilutgaven og utgaven med baksete så forskjellige at det ikke lar seg gjøre. De er vel like lange, men det er kanske en skillevegg som må taes ut? Og vinduer byttes?

Synes i grunn Caddy er penere, men her er det vel ikke mulighet for å sette inn bakseter?

Berlingo finnes jo i 4x4 utgave, bruker disse mye mer drivstoff?

Mange spørsmål, men er overbevist om at noen her har svaret på noen av dem.

Mvh. Ilmar
Polestar i bestilling

Rav4_EV

Sjekk først med ditt lokale biltilsyn om du får gjøre om en klasse N1 varebil til M1 Personbil.
Mange varebiler er bygd om fra personbil til varebil ved førstegangsregistrering, og kan da bygges tilbake.
Dette gjelder nok ikke Berlingo/Partner.
Dersom bilen var N1 da den forlot trafikken kan det bli verre. Det kan hende den mangler beltefester, setefester osv. Dette er ikke lett å få godkjent ettermontert.

AM
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

Boogie

Sitat fra: Rav4_EV på fredag 30. januar 2009, klokken 10:54
Sjekk først med ditt lokale biltilsyn om du får gjøre om en klasse N1 varebil til M1 Personbil.
Mange varebiler er bygd om fra personbil til varebil ved førstegangsregistrering, og kan da bygges tilbake.
Dette gjelder nok ikke Berlingo/Partner.
Dersom bilen var N1 da den forlot trafikken kan det bli verre. Det kan hende den mangler beltefester, setefester osv. Dette er ikke lett å få godkjent ettermontert.

Når du eventuellt kjøper bilen, så sjekk om dette er en N1 bil eller M som er bygd om til varebil.
Begge deler finnes på markedet.
Forskjellen er at en ombyggd M kan skru på plass setene etter ti år uten problemer siden den var bygd som personbil fra starten. Setene følger som regel med bilen også.
Husk å registrere den om før du begynner å kjøre med folk i baksetet!!

En N1 bil er nesten umulig å få registrert med bakseter, selv om det finnes unntak.
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

ilmarw

OK, tror jeg har begynt å skjønne det, ja. Ser ut til at det bare er en ute på finn.no som er registrert som M. Til gjengeld følger det med bakseter, da.

ilmar
Polestar i bestilling

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA