Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av vonar, torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:22

« forrige - neste »

vonar

Hei,

Det dukker etterhvert opp noen 43kW AC type2 ladepunkter. Er det slik at om man har dobbeltlader og plugger seg til her, så vil det fungere, selv om man "bare" får 22kW? Eller ligger det noen begrensninger noe sted som gjør at man ikke får ladet sin Model S i det hele tatt?
Oslo

RaBalder

At ladepunktet kan levere mer strøm enn bilen kan bruke er ikke farlig på AC-lading.

Slike punkter kan brukes på samme måte som 22kW punkter.

Car-El

Ingen problem. Det at ladepunktet kan levere opptil 43kW betyr ikke at det prøver på presse 43kW inn i bilen. Disse ladepunkter bruker å ha egene fastmonterte kabler så det er bare å koble til.

Enkelt ladere vil trekke 11kW og dobbel ladere 22kW. Vel og merke om 13A begrensningene er opphevet. For da blir det bare 9kW og 18kW.

Benyttet meg av Nissan forhandleren på Sortland sitt ladepunkt i sommer. Fikk nydelige 18kW i de 40 minuttene vi var å strenge på bena litt. Senere i sommer så var vi i Trondheim og fikk oppgradert ladesystemet i Car-El og så ble det full pupp ved 22kW punktene.

Det e så vakkert atte...
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Griffel

Sitat fra: RaBalder på torsdag 25. september 2014, klokken 15:12
At ladepunktet kan levere mer strøm enn bilen kan bruke er ikke farlig på AC-lading.
Dette gjeler ikke bare for AC lading. For AC ladepunkt trekker laderen det den synes er passe opp til det ladepunktet kan levere. For eksterne DC ladere (CHAdeMo, Combo) er det bilens kontrollsystem som forteller eksternladeren hvor mye strøm den den får lov å "presse inn i bilen".

Så, så lenge ladepunktet kan levere mer enn nok får bilen alikevell bare nok.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ew

Noen som har forespurt Tesla om kvadruppel-ladere, slik at vi kan ta imot 43 kW?  ;)
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

RaBalder

#5
Sitat fra: ew på fredag 26. september 2014, klokken 10:51
Noen som har forespurt Tesla om kvadruppel-ladere, slik at vi kan ta imot 43 kW?  ;)
Jeg har ikke spurt.

Og jeg kan ikke tenke meg at det er noe marked for det.

  • Det er ikke så mange steder der man får tak i mer enn 22kW
  • Og skal det være et behov, så må vel også slike steder stå langt unna superchargere. Alternativt at man ikke har opsjonen supercharger og står ved et 50kW AC-punkt.
  • Tror ikke det vil være mange nok biler/steder til at noe slikt utvikles/implementeres. Av Tesla.

Men hvis man vil lade på et slikt punkt, så kan man jo fremdeles få det til. Men det koster skjorta.

  • Få tak i et Chadmo-adapter  ;D  ;D  ;D
  • Kjøp en portabel Chademo-boks til 150-200.000NOK
Da skulle man kunne få utnyttet en kontakt som gir 40kW AC.


Det var vel også noen som syslet med å lage sin egen eksterne DC-lader. Men da snakker man selvbygging og man skal vite veldig godt hva man driver med før man transporterer 50kW strøm.

Nuvolari

Sitat fra: ew på fredag 26. september 2014, klokken 10:51
Noen som har forespurt Tesla om kvadruppel-ladere, slik at vi kan ta imot 43 kW?  ;)

Hadde jeg vært tesla hadde jeg da svart at ja det har vi utviklet allerede. Men når vi først var i gang økte vi like godt ladehastigheten til 135kW. Og ikke nok med det, for å sikre at det faktisk finnes ladere med så høy kapasitet så setter vi de ut selv over hele europa.

Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

RaBalder

Sitat fra: Nuvolari på fredag 26. september 2014, klokken 12:02
Sitat fra: ew på fredag 26. september 2014, klokken 10:51
Noen som har forespurt Tesla om kvadruppel-ladere, slik at vi kan ta imot 43 kW?  ;)

Hadde jeg vært tesla hadde jeg da svart at ja det har vi utviklet allerede. Men når vi først var i gang økte vi like godt ladehastigheten til 135kW. Og ikke nok med det, for å sikre at det faktisk finnes ladere med så høy kapasitet så setter vi de ut selv over hele europa.

Tesla har laget en ekstern lader som forer bilen med likestrømslading (DC) opp til 135kW.

Det som ble etterspurt var muligheten til å installere 4 stk AC-ladere i bilen.
Det har ikke Tesla som et produkt idag. Og jeg tror ikke det er der som noe produkt i "morgen" heller.

Nuvolari

Sitat fra: RaBalder på fredag 26. september 2014, klokken 13:40
Sitat fra: Nuvolari på fredag 26. september 2014, klokken 12:02
Sitat fra: ew på fredag 26. september 2014, klokken 10:51
Noen som har forespurt Tesla om kvadruppel-ladere, slik at vi kan ta imot 43 kW?  ;)

Hadde jeg vært tesla hadde jeg da svart at ja det har vi utviklet allerede. Men når vi først var i gang økte vi like godt ladehastigheten til 135kW. Og ikke nok med det, for å sikre at det faktisk finnes ladere med så høy kapasitet så setter vi de ut selv over hele europa.

Tesla har laget en ekstern lader som forer bilen med likestrømslading (DC) opp til 135kW.

Det som ble etterspurt var muligheten til å installere 4 stk AC-ladere i bilen.
Det har ikke Tesla som et produkt idag. Og jeg tror ikke det er der som noe produkt i "morgen" heller.

Jeg forstod utmerket hva det ble spurt. Poenget mitt er at Tesla har løst dette på en mye bedre måte allerede.
Nordstrand, Oslo
Tesla P85+ mottatt 21.11.13
eGolf
Porsche Mission E reservert

ew

Det var også poenget mitt, om enn noe skjult...
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

RaBalder

Dere bør stoppe meg i tide.

Jeg tar sluker agnet rått  ::)

fredag

Sitat fra: ew på fredag 26. september 2014, klokken 10:51
Noen som har forespurt Tesla om kvadruppel-ladere, slik at vi kan ta imot 43 kW?  ;)

En stor ulempe er at kvadruppel-ladere ville gjort bilen tyngre. Ca 50 kg tyngre, tror jeg. Chademo-adapteret veier nok MYE mindre.

De fleste 43kW type2 ladestasjoner har jo tross alt chademo også.

Teoretisk sett bør rene 43kW type2 ladestasjoner være billigere, enklere og mindre utsatt for feil enn chademo-ladestasjoner. Men i praksis setter man jo ut multi-standard ladestasjoner, istedet for rene 43kW type2 ladestasjoner.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

sn0le

@vonar:
Hvis man kobler en 1000W panelovn på en 16A kurs (3680W) så vil ovnen fremdeles kun benytte seg av 1000W.

Så om man kobler en Tesla til en 43kW lader, så vil bilen kun ta ut den effekten den selv klarer å ta unna. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA