Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felger

Startet av ElSoul, torsdag 09. oktober 2014, klokken 22:13

« forrige - neste »

emil

Disse lappene har idag kommet opp på et par ladestolper i Arendal.

Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være mer belastende å lade en Tesla enn en Leaf. Tesla defaulter vel til 13A på schuko mens jeg med min ladekabel fint kjører 16A til Leaf.

Det er heller ikke sånn at det er noe stort problem her enda at TMS okkuperer alle ladeplassene, det er oftere ikke-ladende elbiler på plassene enn det er plugginhybrider eller TMS som står og lader.

RaBalder

Ja, ja Arendal.

Jeg trenger ikke å besøke Arendal jeg hvis jeg ikke kan få ladet  ;D  ;D  ;D

Er nok av andre byer som legger ting til rette for elbilister.

fredag

Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 15:04
Disse lappene har idag kommet opp på et par ladestolper i Arendal.

Kan ikke helt skjønne hvorfor det skal være mer belastende å lade en Tesla enn en Leaf. Tesla defaulter vel til 13A på schuko mens jeg med min ladekabel fint kjører 16A til Leaf.

Det er heller ikke sånn at det er noe stort problem her enda at TMS okkuperer alle ladeplassene, det er oftere ikke-ladende elbiler på plassene enn det er plugginhybrider eller TMS som står og lader.

Jeg gjetter på at det er fordi Model S noen ganger trekker ca 1A mer enn den skal, slik at sikringen går.

Eller kanskje noen luringer med overgang fra schuko til rød kontakt har vært på ferde, som har klart å overbelaste kursen, og dermed ødelegger for alle Tesla-eiere.

Er det en type2-ladestolpe, eller schuko?
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

emil

Sitat fra: fredag på torsdag 25. september 2014, klokken 15:25
Er det en type2-ladestolpe, eller schuko?

2x Schuko på 16A. Lader nesten daglig på 10 eller 16A fra denne stolpen. Egne RFID verdikort fra kommunen som må til for å åpne opp for lading.

Sitat fra: RaBalder på torsdag 25. september 2014, klokken 15:09
Jeg trenger ikke å besøke Arendal jeg hvis jeg ikke kan få ladet  ;D  ;D  ;D

Er nok av andre byer som legger ting til rette for elbilister.

Du har heldigvis tilgang på Supercharger på Brokehandsheia på vei sørover hvis du kommer fra Østlandet. Det er et par andre ladeplasser i byen her som ikke har fått disse røde lappene og der er det sansynligvis greit å lade en TMS.

OleJA

Nå har jo Arendal ikke fremstått som veldig fremsynte i Elbil politikk tidligere:

http://www.nrk.no/sorlandet/_-elbileiere-slipper-for-billig-1.11909291

Elbileiere bør betale for parkering og lading

Varaordfører Anders Kylland (Frp) i Arendal mener det er feil å bruke offentlige budsjetter på gratis strøm og parkering til elbileiere i framtida.

– Stadig flere slike biler kan på sikt tappe kommunale budsjetter, mener han.

Kylland har merket seg økningen i antall elbiler i distriktet, og ser at pågangen til de kommunale ladestasjonene brer om seg.

Han mener ladestasjonene i framtida bør flyttes fra gratisplassene på gata, og inn i parkeringshuset på Torget, der det i dag koster 120 kroner i døgnet.


Jeg frykter vel at kommunepolitikerne nå har funnet ut at lading av store Tesla batterier snylter for mye på kommunens midler :-/ Det er vel bare å ta til etterrettning og heller legge innkjøpene og ferieturen utenom Arendal neste sommer.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Tønsberg

Dette virker veldig rart.
Sikker på at ikke er noen som driver gjøn med Tesla-folket?
Svart TMS 85 - Levert 6. mai 2014
Grå TM3 - Levert 20. mars 2019

jkirkebo

Sitat fra: fredag på torsdag 25. september 2014, klokken 15:25
Jeg gjetter på at det er fordi Model S noen ganger trekker ca 1A mer enn den skal, slik at sikringen går.

Eller kanskje noen luringer med overgang fra schuko til rød kontakt har vært på ferde, som har klart å overbelaste kursen, og dermed ødelegger for alle Tesla-eiere.

Hva er problemet om sikringen går? Den er da lett tilgjengelig bak lokket så det blir ikke noe problem for andre enn den som lader. Så sant ikke nestemann er helt "el-ukyndig" da og ikke tenker på å titte på sikringen om stolpen ikke gir strøm ut.

Om de isteden mener at stolpen egentlig "tåler" maks 10A (ref. schuko-stikk og krav fra DSB) så får de heller skrive "Maks 10A" da så får Tesla-folket skru ned inni bilen. I så fall burde de bytte sikringene til 10A også.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: Tønsberg på torsdag 25. september 2014, klokken 16:01
Dette virker veldig rart.
Sikker på at ikke er noen som driver gjøn med Tesla-folket?

Lappene kom opp på dagtid i dag, inkludert på stolpen utenfor parkeringskontoret (den der Anders Kylland står og viser seg fram i saken fra NRK sørlandet over).

Vil si at den gjennomsnittlige Leaf/Trilling med standard ladekladd sliter mye mer på kontaktene enn en Tesla siden det ikke er noe sted å henge opp kladden på. Har selv fått smeltet en schuko ved lading på 10A på den stolpen, men da har kommunen vært raskt ute med å bytte kontakten i stolpen og lurte på jeg kom til å kreve erstatning for min smeltede schuko (byttet selv for 30 kroner).

emil

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 25. september 2014, klokken 16:11
Hva er problemet om sikringen går? Den er da lett tilgjengelig bak lokket så det blir ikke noe problem for andre enn den som lader. Så sant ikke nestemann er helt "el-ukyndig" da og ikke tenker på å titte på sikringen om stolpen ikke gir strøm ut.

Om de isteden mener at stolpen egentlig "tåler" maks 10A (ref. schuko-stikk og krav fra DSB) så får de heller skrive "Maks 10A" da så får Tesla-folket skru ned inni bilen. I så fall burde de bytte sikringene til 10A også.

Ingen sikringer tilgjengelig for bruker. Ellers er dette meget ustabile stolper, og siden folk må bruke RFID både for å starte og avslutte lading er det ofte at de står som aktive uten at noen er tilkoblet og da kan man ikke åpne opp med eget kort (hvis man ikke gjør som jeg gjorde i dag og bruker makt til å få opp lokket (magnetlås) og lader på en allerede aktivert kontakt). Har snakket litt med parkeringsvesenet om dette og de sa at det var disse stolpene de måtte ta hvis de ville ha støtte til utbyggingen.

Griffel

Sitat fra: Sven-Erik på torsdag 25. september 2014, klokken 16:31
Det står jo at stolpen ikke tåler lading av Tesla.
Da må det jo være 16/17A problematikk.
(Hvis ikke er det diskriminering av Tesla-eiere.)

Kanskje noen som er berørt av problemet kan kontakte kommunen og be dem endre fra "ikke Tesla" til "max. 13A lading" på de aktuelle stolpene.
Tror heller at dette er en spøkefugl som har vært på fære med en rød lapp.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Veggen

Man skal aldri overvurdere den tekniske kompetansen hos kommunale virksomheter.

Her er det nok en Teslaeier som har klaget på at sikringen har gått, og så faller man ned på den mest innlysende løsningen.

jkirkebo

Sitat fra: Veggen på torsdag 25. september 2014, klokken 17:40
Man skal aldri overvurdere den tekniske kompetansen hos kommunale virksomheter.

Her er det nok en Teslaeier som har klaget på at sikringen har gått, og så faller man ned på den mest innlysende løsningen.

Litt forskjellig innsatsvilje også virker det som. Jeg klagde over at Garo-sikringene i ladeboksene på Kransen i Moss ikke var spesielt gode. De slo stadig ut på 16A og også på 13A innimellom. Det kom dog ikke opp noen rød lapp, istedenfor ble det montert Eaton xDigital jordfeilautomater der istedenfor. Etter det forsvant alle problemer som dugg for solen...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Bjørn

Vi har akkurat samme boksene i Namsos.. tror kanskje 2 av 5 fungerer til enhver tid.. problemet er vel at boksen må åpnes opp av en tekniker for å flippe sikringene i dem..
Her tåler boksene 16A på ubegrenset tid...

Griffel

#13
Ja-ja så var det ingen spøkefugl alikevel men en gjøk i kommunen som ikke helt har forstått dette med at en (1)Tesla ampere er det samme som en (1) Leaf ampere:

http://www.nrk.no/sorlandet/ba-tesla-eiere-lade-et-annet-sted-1.11953516

"Arendal har ikke innført noe forbud mot lading av teslaer, men henstiller til at Tesla-eiere lader andre steder.

Jørgen Kristiansen som er ansvarlig for utbygging og drift i selskapet Grønn Kontakt, sier at det kun er to steder på Sørlandet som har optimal ladekapasitet for Tesla."

Kristiansand og Lillesand
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

OddB

"Optimal lading for Tesla" ??
5A kan vel være "optimalt" under gitte forutsetninger.. ??
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA