Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: usa Import VIKTIG pass på ikke bli lurt

Startet av kvp, torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:41

« forrige - neste »

pberg

SitatFyll nitrogen så slipper du lekkasje  8)

Vel, helt vanlig luft inneholder 80% nitrogen, så dette tror jeg ikke noe på.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Thor2014

Sitat fra: pberg på fredag 26. september 2014, klokken 13:07
SitatFyll nitrogen så slipper du lekkasje  8)

Vel, helt vanlig luft inneholder 80% nitrogen, så dette tror jeg ikke noe på.

Nesten da, 5 ganger mindre lekkasje i tillegg til at trykket ikke synker når det blir kaldt.

http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bil-og-trafikk/fyller-dekkene-med-nitrogen/a/505397/


kvp

Takk for alle svar, det var en del ulike syn her. Derfor jeg også spurte. Skal fylle litt over 45, og se det an

AlexM5

"Når dekk fylt med vanlig trykkluft kjøres varme, øker lufttrykket. På samme måte reduseres trykket når det er kaldt ute. Nitrogen holder samme trykk upåvirket av temperaturskiftninger."

Man skal ikke ha hatt mange timer fysikk på skolen for å skjønne at det er komplett vrøvl.
http://www.physchem.co.za/OB11-mat/kinetic2.htm
P85 Finalised 03.10.2014 Levering 18.03.2014 mørkblå,mellombrunt,karbon,tech,pano,lyd,lys;park,sikkerhet,vinter,hattehylle

Birger

Sitat fra: AlexM5 på fredag 26. september 2014, klokken 19:04
"Når dekk fylt med vanlig trykkluft kjøres varme, øker lufttrykket. På samme måte reduseres trykket når det er kaldt ute. Nitrogen holder samme trykk upåvirket av temperaturskiftninger."

Man skal ikke ha hatt mange timer fysikk på skolen for å skjønne at det er komplett vrøvl.
http://www.physchem.co.za/OB11-mat/kinetic2.htm
Du må kikke litt mer på fysikken og se på parmetrene bak ordet "luft"

"Pure nitrogen has been used to inflate critical tire applications for years, primarily because it doesn't support moisture or combustion. These include racing tires (IndyCar, Formula 1, NASCAR), aircraft tires (commercial and military) and heavy-duty equipment tires (earthmovers and mining equipment). The challenge facing nitrogen inflation hasn't been its application, it's been its method of supply and cost.

Nitrogen molecules have a more difficult time escaping through the microscopic spaces that exist between a tire's rubber molecules. Nitrogen is a "slow" inactive gas labeled as an inert gas due to its nonreactive nature with many materials. Oxygen on the other hand is a "fast" active gas that reacts with many materials called "oxidation." Additionally nitrogen is a dry gas that doesn't support moisture while oxygen combined with hydrogen makes water (H2O)."
Blå standard 85 med masse goodys og den er bare deilig :-)

AlexM5

Fysikken er grei. Både luft og ren nitrogen oppfører seg så godt som identisk når det gjelder trykkforandring ved konstant volum og endret temperatur. Det betyr ikke at ren nitrogen ikke har fordeler som fyllgass for dekk, men at trykket ikke forandrer seg ved endret temperatur er ikke en av de.
Fordelene er: Nitrogenmolekyler er større enn oksygenmolekyler og lekker dermed saktere ut av dekket.
Nitrogen vil ikke reagere (oksidere) med gummien i dekket.
Mengden med fuktighet i nitrogen vs luft er kun avhenging av hvor godt gassen blir tørket under/etter komprimering. Man kan ha like tørr luft som nitrogen. Når det er sagt er det sannsynlig at når det produseres "ren" nitrogen, så vil den være tørr.
P85 Finalised 03.10.2014 Levering 18.03.2014 mørkblå,mellombrunt,karbon,tech,pano,lyd,lys;park,sikkerhet,vinter,hattehylle

pberg

Sitat
Etter hvert som bileierne etterfyller med vanlig trykkluft fra bensinstasjonen, vil nitrogenet gradvis forsvinne - og nitrogenet vil ikke hjelpe til med å holde riktig lufttrykk.

Jo, det er klart at når du etterfyller med luft, som bare er 80% nitrogen, så forsvinner jo nitrogenet i dekkene..   ::) ::)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Thomas Parsli

Sitat fra: pberg på fredag 26. september 2014, klokken 21:50
Sitat
Etter hvert som bileierne etterfyller med vanlig trykkluft fra bensinstasjonen, vil nitrogenet gradvis forsvinne - og nitrogenet vil ikke hjelpe til med å holde riktig lufttrykk.

Jo, det er klart at når du etterfyller med luft, som bare er 80% nitrogen, så forsvinner jo nitrogenet i dekkene..   ::) ::)

Det mystiske er hvorfor nitrogenet ikke hjelper til med å holde riktig lufttrykk  ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

pberg

Og hvis det er sånn at oksygen lekker lettere ut, så kan en vel bare fylle opp med 20% ekstra luft i dekkene, og så vil det stabilisere seg på korrekt trykk når det kun er nitrogen igjen..

:)
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

pberg

Sitat
Nitrogenmolekylene er mange ganger større enn oksygenmolekyler i vanlig luft.

Ja, er de nå det?  Nitrogen er atom nr 7,og oksygen er atom nr 8. Begge er naturlig som N2 og O2, altså er oksygenmolekylene større enn nitrogenmolekylene.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

Thomas Parsli

"Are Nitrogen Molecules Really Larger Than Oxygen Molecules? The correct answer, with respect to "permeation", is yes."
http://www.getnitrogen.org/pdf/graham.pdf

"It is often mistakenly assumed that "molecular size" correlates directly with "molecular weight". O2 does have a greater molecular weight (32) than N2 (28), but O2 is actually smaller in size. Thus, O2 fits through the relatively tight passage ways between polymer chains in the rubber more easily than does N2. The difference is size between O2 and N2 is very small, only about 0.3 times 10 to the -10th meters (0.00000000003 meters)."

"O2 "permeates" approximately 3-4 times faster than does N2 through a typical rubber, as is used in tires, primarily because O2 has a slightly smaller effective molecular size than does N2."

Thomas
(Uten nitrogen i dekkene og grønn tusj på kanten av cd-platene)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Thor2014

Hei, dette var morro.
Har noen testet helium?
Det forsvinner fra en latex ballong på timer, mens vanlig luft fra lungene holder mange dager 8)

jkirkebo

Sitat fra: Thor2014 på fredag 26. september 2014, klokken 23:42
Hei, dette var morro.
Har noen testet helium?
Det forsvinner fra en latex ballong på timer, mens vanlig luft fra lungene holder mange dager 8)

Vil man at trykket skal holde seg er kanskje Radon tingen? ;)

Molekylvekt 86 burde gjøre susen ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Olatho


pberg

Her ligger forresten en veldig god grunn til at hydrogen ikke er så greit å ha med å gjøre.  Det lekker utrolig lett ut av systemer.  NASA hadde jo store problemer med å unngå lekkasjer i rakettene sine.  Og dette skal vi ha i biler i daglig drift med minimalt med vedlikehold?  Ikke spesielt realistisk.

Ferrari brukte forresten CO2 i gassblandingen sin i F1-dekkene.
BMW i3
BMW 530e
BMW M3 3.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA