Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endring i Tesla ViN nr som inkl "Driver assist"-pakken?

Startet av NegativeElectrode, torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:38

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 28. september 2014, klokken 17:19
Så jeg tror nok vi trenger biler som går minst 300+ med henger før vi kan si farvel til fossilbilen ;) Eller nr.2 bilen

Det kan du nok ha en del rett i ja. Så blir spennende og se hvordan det blir med Model X til neste år. Vi vet rett nok ikke hvor store hengere den vil kunne trekke enda, og ikke hvor langt man kan kjøre i praksis med en henger.

En større tyngre pickup står vist også på planen fra samme produsent, men hva den kan trekke og når den kommer etc vet vi mindre om enda...  Men uansett spennende tider fremover :) ... og mer spennende kunne det blitt om konkurrentene våknet opp av tornerosesøvnen sin :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnejorg1

Ja, det kommer nok. Det tar bare fryktelig lang tid, spesielt hvis det er bare Tesla som planlegger slike biler. Tesla er vel ikke akkurat kjent for og være rask i svingene ;) Og foreløbig vet de vel ikke en gang selv hvor mye x'n skal trekke.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arthur

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 28. september 2014, klokken 19:14
Luksusbilforhandler merket nedgang i salget i fjor, men øker i år igjen. Jeg antar Tesla Model S nå har mistet nyhetens interesse i det markedssegmentet
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/tesla-bremset-salget-for-luksusbilbutikk-fikk-millionunderskudd-1.8599296

Nå råder det jo en viss uenighet om Tesla er å anse som en bil i luksusbil-segmentet, eller ikke, her på forumet så derfor greit å se hvordan bransjen selv vurderer dette.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

NegativeElectrode

Sitat fra: arthur på mandag 29. september 2014, klokken 07:56
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 28. september 2014, klokken 19:14
Luksusbilforhandler merket nedgang i salget i fjor, men øker i år igjen. Jeg antar Tesla Model S nå har mistet nyhetens interesse i det markedssegmentet
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/tesla-bremset-salget-for-luksusbilbutikk-fikk-millionunderskudd-1.8599296

Nå råder det jo en viss uenighet om Tesla er å anse som en bil i luksusbil-segmentet, eller ikke, her på forumet så derfor greit å se hvordan bransjen selv vurderer dette.

Tesla Model S er jo en vanskelig bil å sette i bås, den både har og mangler egenskaper som kvalifiserer til såkalt luksusbil/sportsbil. Blant bilinteresserte var den åpenbart et spennende nytt innslag i 2013, men denne kjøpergruppen er smal. De bytter nok biler relativt ofte også.  Etterhvert som endel Passat/Mondeo/Avensis-kjøpere oppdager Model S, blir den uinterressant for de som typisk kjøper high-end biler. Når Model X kommer antar jeg det samme gjentar seg.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Mippen

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 29. september 2014, klokken 09:13
Sitat fra: arthur på mandag 29. september 2014, klokken 07:56
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 28. september 2014, klokken 19:14
Luksusbilforhandler merket nedgang i salget i fjor, men øker i år igjen. Jeg antar Tesla Model S nå har mistet nyhetens interesse i det markedssegmentet
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/tesla-bremset-salget-for-luksusbilbutikk-fikk-millionunderskudd-1.8599296

Nå råder det jo en viss uenighet om Tesla er å anse som en bil i luksusbil-segmentet, eller ikke, her på forumet så derfor greit å se hvordan bransjen selv vurderer dette.

Tesla Model S er jo en vanskelig bil å sette i bås, den både har og mangler egenskaper som kvalifiserer til såkalt luksusbil/sportsbil. Blant bilinteresserte var den åpenbart et spennende nytt innslag i 2013, men denne kjøpergruppen er smal. De bytter nok biler relativt ofte også.  Etterhvert som endel Passat/Mondeo/Avensis-kjøpere oppdager Model S, blir den uinterressant for de som typisk kjøper high-end biler. Når Model X kommer antar jeg det samme gjentar seg.


Det er ikke helt riktig. Tesla Model S er kanskje en high end bil i enkelte land, men i Norge med 0 avgifter for elbiler er en TMS en bil for folket. Mange av de som kjører en TMS ville ellers ha kjørt rundt i en vanlig stasjonsvogn til 3-400.000. Med alt de sparer på å kjøre elektrisk er det faktisk like billig eller dyrt (alt etter som) å kjøpe en TMS. De som har penger velger ikke nødvendigvis en TMS da de har råd til å kjøpe nesten hva som helst. En del av de som virkelig har penger har gjerne TMS som bil nr 2 eller 3 også har de et par andre sportsbiler eller luksusbiler utenom. En bekjent av meg kjøpte seg en p85+ og en M5 på samme tid etter å ha kjørt rundt i en porsche turbo, men han ble lei elbilen og solgte den etter noen mnd da alle kjørte tesla.

Jeg har sett masse ulike folk i en tesla. Alt fra ungdom med buksen på lårene, til anleggsarbeidere med arbeidsklær. Er også flere tms i nabolaget mitt, og her bor det en god blanding av alle typer mennesker. En del av de som har tms her er helt vanlige småbarnsforeldre med ordinære jobber og boliglån som de fleste har. Det er derfor en myte at bare rike kjører tesla. Jeg tror derfor ikke tms blir mindre populær. Det blir vel mer motsatt når prisene faller litt på brukte, da flere kan ha råd til den. Folk som ellers ville ha kjøpt en brukt familiebil med bensin/diesel.
Fremtiden er elektrisk.

NegativeElectrode

Det riktige er vel å si at man ikke skal skue hunden på hårene.  ;)

TMSs utseende og ytelse kan forvirre/utfordre synet på hva som er en ordinær bil i 2014.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

Sitat fra: NegativeElectrode på mandag 29. september 2014, klokken 10:22
Det riktige er vel å si at man ikke skal skue hunden på hårene.  ;)

TMSs utseende og ytelse kan forvirre/utfordre synet på hva som er en ordinær bil i 2014.
Ja, det viktigste er jo hva en bil koster. :P
Rikingene kjøper jo ikke en helt ordinær bil om den er aldri så bra. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Mippen

Det er akkurat det jeg har tenkt. Nå har vi plutselig en bil med flere hundre hestekrefter som ikke koster mer å eie i mnd enn en fin vw passat. Mannen i gaten er ikke vant til å kunne kjøre en så kraftig og stor bil til fornuftig kostnad.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA