Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Endring i Tesla ViN nr som inkl "Driver assist"-pakken?

Startet av NegativeElectrode, torsdag 09. oktober 2014, klokken 21:38

« forrige - neste »

NegativeElectrode

"Ferske tall fra Norges «offisielle» bilprisstatistikk, Rødboka, viser økt verdifall for bensin- og dieselbiler som konkurrerer i samme klasse som elbiler. "
http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/elbil-blgen-gjr-vanlige-biler-billigere/8489954.html
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

#1
Dette er svært interessant sett i lys av hva denne trendforskeren spådde i fjor:
http://www.aftenposten.no/nyheter/Kjorer-el-bilen-snart-forbi-den-vanlige-bilen-7346793.html#.UmYlsRBQgpc

I Norge vil selvfølgelig denne utviklingen komme i forkant siden vi er ledende i elbilmarkedet. Når det blir kjent at eksosbiler begynner å falle i verdi (som faktisk er akkurat NÅ, jfr den publiserte artikkelen), så ser vi et vippepunkt nærme seg. Trendforskeren spår at eksosbilene begynner å falle massivt i verdi fra 2016, men dette kan skje raskere enn vi aner her i Norge. Folk spør seg: hvem vil kjøpe en eksosbil som man ikke får solgt i framtida? Dette vil bare aksellerere.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arthur

Haakon J. Marthinsen, leder for Autolease i Norge, uttalte tidligere i måneden at han så for seg en devaluering av bruktbilmarkedet fremover. Det ble også trukket frem en rekke faktorer som presser restverdiene.

http://www.hegnar.no/motor/artikkel518941.ece
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

tomrh

Om bruktmarkedet av eksosbiler svikter vil vel også nybilsalget svikte etterpå som konsekvens av dette? Frykt for et ekstra verdifall gjør at færre tør å kjøpe ny eksosbil skulle jeg tro. Foreløbig innen kompakt-segmentet, men det vil spre seg til flere segment etterhvert som elbilene blir større og får lengre rekkevidde. Tesla X vil nok sette press på SUV'ene.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

arnejorg1

Er skeptisk til om det går så fort som det spås i artiklene ovenfor her, men det er godt mulig med det tempoet som er i dag. Hadde alle land gjort det samme som Norge ville det gått mye fortere. Da ville markedet vert mye større og vi ville også hatt mye større utvalg enn i dag.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Amoss

Sitat fra: tomrh på torsdag 25. september 2014, klokken 23:55
Om bruktmarkedet av eksosbiler svikter vil vel også nybilsalget svikte etterpå som konsekvens av dette? Frykt for et ekstra verdifall gjør at færre tør å kjøpe ny eksosbil skulle jeg tro. Foreløbig innen kompakt-segmentet, men det vil spre seg til flere segment etterhvert som elbilene blir større og får lengre rekkevidde. Tesla X vil nok sette press på SUV'ene.

Problemet som jeg ser det er at alle elbiler i kompaktsegmentet er kort-rekkeviddebiler. Det er begrenset hvor mange som kan erstatte eksosbilen helt med en slik elbil. Greit nok i to-bilers husstander der man kan erstatte den ene bilen med en elbil, men neppe i så stor grad i en-bilers husstander. Derfor tror jeg dette bare er en midlertidig trend - og ett forvarsel om hva som kommer til å skje etterhvert som det kommer flere langtrekkende elbiler.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Leif1

http://www.dw.de/german-cabinet-adopts-electromobility-draft-law/a-17949956

Kanskje feil tråd, men dette gjør det ikke enklere for eksosbiler nede hos Fritz i hvert fall.
Konvertitt fra S til X

NegativeElectrode

#7
37% av innbyggerne (av de NAF har fått til å svare på sin undersøkelse, ikke nødvendigvis reell andel) vurderer elbil
http://www.rbnett.no/nyheter/article10169575.ece

I Rogaland sier 44% at de vurderer elbil
http://www.aftenbladet.no/nyheter/okonomi/Elbil-feber-i-Rogaland-3519983.html

Må være litt ekkelt å ikke ha en elbil modell i butikken etterhvert. VW kjører helsides annonse i Aftenposten med kun bilde av en skjøteledning i dag.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: nime01 på fredag 26. september 2014, klokken 07:41
Når rekkevidden øker til 300+, og det finnes fler hurtigladere, er det (etter min mening) ingen fornuftige argumenter for å kjøpe eksosbil lenger. Model 3 blir en gamechanger, om ikke en av de store fabrikantene kommer dem i forkjøpet.

Dette er også hva jeg tror. Trodde og håpet at bilfabrikantene ville se "skriften på veggen" når Tesla lanserte Model S og fortalte om sine planer, men så langt ser det heller dårlig ut. Så blir nok absolutt Model 3 som blir "gamechangeren".
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

arnejorg1

Sitat fra: nime01 på fredag 26. september 2014, klokken 07:41
Når rekkevidden øker til 300+, og det finnes fler hurtigladere, er det (etter min mening) ingen fornuftige argumenter for å kjøpe eksosbil lenger. Model 3 blir en gamechanger, om ikke en av de store fabrikantene kommer dem i forkjøpet.


Vi må nok mye i pluss enda. Elbilen må kunne gjøre det en fossilbil kan i dag. Det innebærer f.eks det med og trekke henger, både liten og tung. Noe som er mangel på elbiler i dag.
Vi har også store dieselbiler på nesten 3 tonn laget for og trekke henger på 3,5 tonn. Nå er jo dette slett ikke noe som alle trenger, men for de fleste er det jo greit og kunne dra en henger på 1500kg. Så kommer vi til campingvogneiere som ønsker og dra med seg en familievogn på 2 tonn på ferie, da vil det naturligvis gå mye mer strøm. Det er vel ikke mange som ønsker og stanse hver tiende mil for og lade.

Så jeg tror nok vi trenger biler som går minst 300+ med henger før vi kan si farvel til fossilbilen ;) Eller nr.2 bilen .

Når det er sagt vil mange flere kunne erstatte fossilbilen med 30 mil rekkevidde, så det vil jo helt klart hjelpe :)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

NegativeElectrode

Luksusbilforhandler merket nedgang i salget i fjor, men øker i år igjen. Jeg antar Tesla Model S nå har mistet nyhetens interesse i det markedssegmentet
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/tesla-bremset-salget-for-luksusbilbutikk-fikk-millionunderskudd-1.8599296
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

tomrh

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 28. september 2014, klokken 19:14
Luksusbilforhandler merket nedgang i salget i fjor, men øker i år igjen. Jeg antar Tesla Model S nå har mistet nyhetens interesse i det markedssegmentet
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/tesla-bremset-salget-for-luksusbilbutikk-fikk-millionunderskudd-1.8599296
Mulig det, men det selges jo Tesla S fremdeles over en lav sko. Mens konkurransen i begynnelsen tydeligvis var i premiumsegmentet men ikke nå lenger, må det jo ha vridd seg over til et annet segment. Mellomklasse? Skulle tro salget har vridd seg i større grad mot bl.a. familiefedre som egentlig skulle kjøpe ny Passat, men som knaller til med en ny Tesla?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

NegativeElectrode

Sitat fra: tomrh på søndag 28. september 2014, klokken 19:45
Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 28. september 2014, klokken 19:14
Luksusbilforhandler merket nedgang i salget i fjor, men øker i år igjen. Jeg antar Tesla Model S nå har mistet nyhetens interesse i det markedssegmentet
http://www.budstikka.no/%C3%B8konomi-bolig/tesla-bremset-salget-for-luksusbilbutikk-fikk-millionunderskudd-1.8599296
Mulig det, men det selges jo Tesla S fremdeles over en lav sko. Mens konkurransen i begynnelsen tydeligvis var i premiumsegmentet men ikke nå lenger, må det jo ha vridd seg over til et annet segment. Mellomklasse? Skulle tro salget har vridd seg i større grad mot bl.a. familiefedre som egentlig skulle kjøpe ny Passat, men som knaller til med en ny Tesla?

Mener Teslas norgessjef har uttalt i et intervju (som jeg ikke finner link til) at det er Passat og Mondeo-segmentet de sikter mot. Tesla er en bil som ikke lett lar seg plassere i tradisjonelle båser, så det kan bli spennende å se hvor godt de selger mot disse.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Philip Marlowe

Sitat fra: NegativeElectrode på søndag 28. september 2014, klokken 20:23
Mener Teslas norgessjef har uttalt i et intervju (som jeg ikke finner link til) at det er Passat og Mondeo-segmentet de sikter mot. Tesla er en bil som ikke lett lar seg plassere i tradisjonelle båser, så det kan bli spennende å se hvor godt de selger mot disse.


Ser på http://www.ofvas.no/bilsalget-i-august/category636.html at salget av Passat har falt med med 20,6% hittil i 2014, og at Passat-konkurrentene Ford Mondeo og Toyota Avensis ikke lenger er blant de 20 mest solgte bilmodellene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Olatho

That's me.
"Trengte" ny bil med ny familiesituasjon. Ønsket elbil, men har større behov for bil til langturer enn til jobb. Bor i Oslo og begge jobber midt i byen, så sykkel og kollektivt funker flott til hverdags.
Kunne nok kjøpt en Passat, eller kanskje heller en Prius eller noe sånt, men Tesla og norsk elbilpolitikk muliggjorde kjøp av en ren elbil. Vi strakk strikken langt for å få det til, men angrer ikke på noe vis.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA