Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felger

Startet av Slexs, torsdag 09. oktober 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

Småfly

Hurtigladeren i Tønsberg er her fortsatt, men den har byttet plass. Vet ikke om det er endret på hurtigladerkartet? I såfall ligger den nå på andre siden av veien bak Vestfold Auto/travbanen. Der er det en nedlagt bensinstasjon og laderen står under taket der pumpene pleide å være...

emil

Rengner med at den er flyttet fra Nissan forhandleren sin gamle plass (der jeg ladet i sommer) og til den nye ved travbanen?

Småfly

Stemmer det, men bak bygget ved en gammel bensinstasjon. La ikke merke til den før jeg så en som ladet der. Mulighet for å kjøpe noe god mat på Oasen eller Meny som ligger ved siden av. Bedre plassering enn den gamle sånn sett

Slexs

Stemmer det jeg lette og fortvilt rundt Nissan forhandleren.

Denne turen så lærte jeg at plugshare appen var mest pålitelig, da den virket oppdatert og i tillegg viste den avstand til neste stasjon fra nåværende posisjon.

Den største utfordringen på denne turen er strekningen fra Arendal mot Skien, dette går akkurat ikke på bilen min, da ca 7-10km før stasjonen får jeg "very low battery" og "range ---" som mildt sagt skaper litt panikk.
Jeg turte bare å kjøre et par km med rekkevidde --- før vi måtte stoppe på en bensinstasjon og stjele strøm fra en skjøteledning bak fryseren. ;D

Så fort det kommer opp en huetiglader på feks brokelandsheia blir turen problemfri for etter Skien er det tett nok mellom laderene.

10,5t Søgne-Oslo
Ca 9,5t Oslo-Søgne.

Hadde jeg hatt OBDII montert kunne jeg bok gutset litt lengre, men denne gang vike jeg ikke risikere å bli stående på motorveien tom.

Ruten :

Søgne-Arendal: lade 30min
Arendal-en bensinstasjon noen mil før Skien:lade 30min sakte
Bensinstasjonen-Skien: lade en time semihurtig
Skien-Tønsberg: lade 30min
Tønsberg-Drammen: lade 30min

Samme vei tilbake.
Så ca tre timer med lading på veien.
Ble en spennende og opplevelsesrik tur, men denne gjennomføres nok ikke igjen før det kommer opp en hurtig chademo på brikelandsheia eller nærliggende.

emil

OBDII + LeafSpyPro (alt LeafStat på iOS) og en god del mil bak seg i Leaf gjør at man både blir flinkere til å kjøre økonomisk, selv på CC, i tillegg tør man kanskje presse rekkevidden enda litt ekstra.

Fra rundkjøringen ved Herøya før broen over Porsgrunnselva og opp til laderen på Falkum er det ca 10km og på den strekningen har et forbruk på 1400Wh eller mindre på turene mine. Så kommer jeg dit før Very Low Battery Warning stresser jeg ikke veldig. Som oftest har jeg svingt av E18 før første varsel om lavt battery kommer og da går det i hvertfall veldig greit.

Problemet med Skiensladeren er omveien man må kjøre for å komme seg dit og bytter man ut tiden (og ekstra forbruk) kjøringen tar sammen med ladetiden kan man nesten lade med 16A nær E18 (f.eks Statoil Skjelsvik eller Vassbotnbrua) og komme frem til Tønsbergladeren omtrent samtidig.

Man kan derimot kjøre fra Skien via Siljan og tar man det rolig kommer man seg fram til Drammen og sparer et ladestopp i Tønsberg.

Men alt blir veldig mye bedre med ladere ved E18 på Brokelandsheia, Porsgrunn og et par steder oppover i Vestfold.

Slexs

Sitat fra: emil på mandag 06. oktober 2014, klokken 10:00
OBDII + LeafSpyPro (alt LeafStat på iOS) og en god del mil bak seg i Leaf gjør at man både blir flinkere til å kjøre økonomisk, selv på CC, i tillegg tør man kanskje presse rekkevidden enda litt ekstra.

Fra rundkjøringen ved Herøya før broen over Porsgrunnselva og opp til laderen på Falkum er det ca 10km og på den strekningen har et forbruk på 1400Wh eller mindre på turene mine. Så kommer jeg dit før Very Low Battery Warning stresser jeg ikke veldig. Som oftest har jeg svingt av E18 før første varsel om lavt battery kommer og da går det i hvertfall veldig greit.

Problemet med Skiensladeren er omveien man må kjøre for å komme seg dit og bytter man ut tiden (og ekstra forbruk) kjøringen tar sammen med ladetiden kan man nesten lade med 16A nær E18 (f.eks Statoil Skjelsvik eller Vassbotnbrua) og komme frem til Tønsbergladeren omtrent samtidig.

Man kan derimot kjøre fra Skien via Siljan og tar man det rolig kommer man seg fram til Drammen og sparer et ladestopp i Tønsberg.

Men alt blir veldig mye bedre med ladere ved E18 på Brokelandsheia, Porsgrunn og et par steder oppover i Vestfold.

Sleng gjerne inn en liten rapport om hvordan turen din går Emil  :D
Jeg fulgte bare hovedveien hele turen, mulig turen kunne blitt annerledes om jeg tok sideveier der man kan kjøre roligere!
Merket fort frustrasjon fra andre bilister når jeg lå i ca 90 i 110 sonen hehehe  ::)


emil

#21
Da var helgens tur Arendal - Oslo og tilbake vel overstått. Kjøring + lading ble som "vanlig" ca 6 timer hver vei, så ca 2.5t mer enn fossilbilkjøring. Kjøringen inkluderer da også noen små omveier for å gjøre diverse småting på veien. Hurtiglading i Tønsberg (ca 30 min) og semihurtig i Skien (ca 45-50min) hver vei. Ingen ladekø eller problemer med hurtigladere, 10-12 grader og lett regn mesteparten av begge turene. Tønsbergladeren ble lett funnet under ESSO taket sammen med bensinpumpene :)

3 personer i bilen pluss bagasje og bikkje. Hovedsakelig kjørt med CC på fartsgrensen, på motorvei var det litt variasjon mellom 80 og 110 avhengig av (forventet)tilgjengelig batterikapasitet. Eneste omveien (i tillegg til ladestoppet i Skien) jeg kjører er gamle E18 mellom Sørlandsporten og Brokelandsheia, min erfaring er en del spart i forbruk og lite ekstra tid brukt.

Ankommer normalt sett laderene et sted mellom Low Battery og Very Low Battery warning. Har jeg mer kapasitet enn det når jeg ankommer hurtigladere på langtur har jeg enten kjørt for forsiktig eller ladet for mye på forrige hurtiglader.

Hadde jeg skullet videre til Kristiansand/Søgne hadde det blitt ca en halvtime lading på Stoa pluss ca en time kjøring. Parkerte derimot på saktelading i Arendal sentrum med 0.6kWh (8 GIDS) igjen på batteriet.

De tallene jeg følger med på er hovedsakelig gjenværende kWh ved avgang og beregner hva jeg må ha i snittforbruk for å komme fram med et passende buffer (ca 3-4kWh igjen) og ser hovedsakelig på displayet som viser gjennomsnittsforbruk. Nullstiller denne ved hvert ladestopp. Kjenner veien veldig godt og vet når det er lange oppoverbakker eller nedoverbakker som vil påvirke snittforbruket unødvendig mye i en eller annen retning. Fruen får derimot noia når det kommer varsel om lavt batteri på Liertoppen eller før Fiansvingen og gjettometeret viser 10-15km mindre enn strekningen som er igjen. Jeg vet derimot at det knapt brukes strøm mellom Liertoppen og Holmen/Nesbru og når vi passerer Ikea er gjettometeret sånn passelig på plass igjen.

Med kjøring i/rundt Oslo i helgen ble det nesten 700km totalt.

edakcots

Utrolig "spennende" tur Emil?
Hvorfor ikke bare kjøpe deg en ZOE?
Da har du litt sakte tur til flykafeen utenfor Tønsberg, 1 time stop og litt mat, så rett til Oslo:)
Totalt 4t 15min.
Alternativt kan du dra innom Skien i stedet og kjøre over "fjellet".
Det er 117km til Skien og 136 til Oslo. Du sparer ikke noe tid, men slipper å "pysekjøre" til flykafeen...
Retur omtrent det samme og 4 timer er nok oppnåelig:)
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

#23
Sitat fra: edakcots på mandag 27. oktober 2014, klokken 11:33
Utrolig "spennende" tur Emil?
Hvorfor ikke bare kjøpe deg en ZOE?

Hjelper lite med Zoe og 22kW semihurtig AC lading når jeg ikke får ladet den fra tom til full på fornuftig tid der jeg oppholder meg før og etter turen, selv med en enorm tung gul "bøtte" av en transformator som enkelte kaller bærbar... :P Gidder ikke kjøre omveier for å komme til 22kW ladere, da tar det fort mye lengre tid enn med Leafen.

Ellers var det alt for mye med den bilen jeg ikke likte etter prøvekjøring, men sånt fikk jeg jo ikke snakke høyt om her på forumet.

Er ingen sinke når jeg kjører, og følger fartsgrensene bortsett fra at jeg da tidvis legger meg litt under på 4-felts vei med 100-110 sone.

Leafen duger mer enn nok, og når det kommer hurtigladere på bl.a Brokelandsheia, Rugtvedt, Telemarksporten og Grelland er det ikke noe problem i det hele tatt hele året. Det aller meste av min bilkjøring foregår i områder der det er IT nett og i prinsippet ingen 22kW ladere så uansett hvor bra Zoe ellers hadde vært hadde den fortsatt vært ubrukelig.

Ellers var det et ønske fra trådstarter om at jeg kom med en oppsummering av turen min, pleier ikke å legge ut status på alle turer jeg kjører.

Hva er ellers din gjetting for antall registrerte Zoe i Oktober når både skrapelodd og vrakpant kampanje virkelig burde gjøre seg gjeldende?

Edit:
Hadde jeg hatt en Zoe og skulle tatt denne turen ville det blitt omtrent sånn som dette:

Komme hjem fra jobb fredag og bli værende hjemme rller tatt fossilbilen fordi jeg ikke hadde hatt nok strøm igjen på batteriet til å komme meg videre til Skien...

Leafen kjørte jeg innom CHAdeMO på Stoa og toppet opp med 16A i halvannen time i bakken foran huset.

Thomas Parsli

Du skriver at du kjørte i 110km/t enkelte strekninger, har du regnet på om en lavere hastighet (f.eks 70km/t der det er mulig) ville resultert i mindre tidsbruk totalt?

Ellers synes jeg det er en skandale at denne veistrekningen ikke er pepret med hurtigladere.
4 store ladestasjoner med 3-4 kombiladere ville gjort det til en attraktiv strekning å kjøre elbil.

Når vi kjøpte Leafen for 2.5år siden var jeg helt sikker på at neste tur til dyreparken ble med elbil, det ble den ikke (forrige sommer). Nå lurer jeg ikke på om neste tur blir med elbil, jeg er overbevist om at den blir med fossilbilen...

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:57
Du skriver at du kjørte i 110km/t enkelte strekninger, har du regnet på om en lavere hastighet (f.eks 70km/t der det er mulig) ville resultert i mindre tidsbruk totalt?

Ladestoppene hadde jeg måttet ha uansett, men har vurdert litt roligere på Arendal - Porsgrunn og så heller ta 16A på Skjellsvik eller vassbotnbrua. Tidsmessig omtrent det samme som å kjøre på til Skien og ikke usikkerheten med ladekø.

edakcots

Tror Emil snart snakker på seg et lite kappløp Arendal-Oslo-Arendal :)
Kanskje vi skal utfordre en i3 eier, og golf eier på samme turen?
Hehe, da blir det lenge å vente i Oslo på resten av gjengen, men moro å få det stadfestet:)
Noen som blir med på utfordringen?
Top 10 world statistics Carwings i km og trær:)
Leaf 2014 Tekna DMG
Tesla Model S 85 sort med "alt"
Renault ZOE grå intens
Tesla Model S 85 D 4x4 i bestilling
Importerer og driver kun med elbil, begynte i 2007

emil

Sitat fra: edakcots på mandag 27. oktober 2014, klokken 17:09
Tror Emil snart snakker på seg et lite kappløp Arendal-Oslo-Arendal :)
Kanskje vi skal utfordre en i3 eier, og golf eier på samme turen?
Hehe, da blir det lenge å vente i Oslo på resten av gjengen, men moro å få det stadfestet:)
Noen som blir med på utfordringen?

Det er en utfordring jeg gjerne stiller opp på, men i motsatt rekkefølge:

Oslo - Arendal - Oslo. Starte fulladet (eller så mye man ønsker) og kun lov å bruke offentlige tilgjengelige ladepunkt fra ladestasjoner.no på turen.

Skal det da være rettferdig stiller jeg i en Tenka med 6.6kW lader og ikke en USA bil med 10-15% tap i kapasitet.

Powerflux

Sitat fra: emil på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:31

Ellers var det alt for mye med den bilen jeg ikke likte etter prøvekjøring, men sånt fikk jeg jo ikke snakke høyt om her på forumet.



Har det blitt slik at meninger moderers her inne nå ???
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

emil

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 28. oktober 2014, klokken 08:11
Sitat fra: emil på mandag 27. oktober 2014, klokken 13:31

Ellers var det alt for mye med den bilen jeg ikke likte etter prøvekjøring, men sånt fikk jeg jo ikke snakke høyt om her på forumet.



Har det blitt slik at meninger moderers her inne nå ???

Ikke av moderatorer, men man får kjeft av menigheten hvis man snakker stygt om mirakelet (Zoe).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA