Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felger

Startet av Slexs, torsdag 09. oktober 2014, klokken 20:33

« forrige - neste »

Slexs

Heisann!
Planlegger en tur fra Kristiansand til Oslo om 2 uker til i min nykjøpte 2011 leaf.
Jeg bilr litt forvirret rundt systemet med ladestasjoner rundtom kjøreruten min.

Er det slik at jeg må ha egen kabel for å bruke på hurtiglade stasjonene eller er dette alt plassert ved ladestasjonene?

Det fulgte med en 8/10/16V orange kabel med kjøpet, men denne kan da neppe brukes på disse ladestasjonene?

Har lett rundt på forumet her ang dette men har ikke funnet et krystallklart svar.

På forhånd takk for svar =)

emil

#1
Hurtigladerene har egen kabel som bruker den andre kontakten foran.

Den medfølgende kabelen bruker du til saktelading. For lading fra offentlig stolpe i Oslo trenger du enten ladenøkkel eller RFID kort (bare et tilfeldig kort, f.eks busskort/adgangskort) for å starte.

Husk at det er et lite ladehull mellom Arendal og Tønsberg. Eneste alternativ der er semihurtig ved Odd stadion i Skien.

Laderen i Tønsberg tar vanlige kredittkort, til Arendal trenger du GrønnKontakt klippekort for billigst lading.

På sikt kan det være lurt å skaffe seg en Type2-Type1 kabel. Den gir ikke noe raskere lading enn den andre kabelen du har, men alle nye plasser vil kun ha Type2 kontakt nå. Oslo har både vanlig kontakt og Type2 kontakt på sine nye stolper og vanlig kontakt på de gamle.

Slexs

Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 12:00
Hurtigladerene har egen kabel som bruker den andre kontakten foran.

Den medfølgende kabelen bruker du til saktelading. For lading fra offentlig stolpe i Oslo trenger du enten ladenøkkel eller RFID kort (bare et tilfeldig kort, f.eks busskort/adgangskort) for å starte.

Husk at det er et lite ladehull mellom Arendal og Tønsberg. Eneste alternativ der er semihurtig ved Odd stadion i Skien.

Laderen i Tønsberg tar vanlige kredittkort, til Arendal trenger du GrønnKontakt klippekort for billigst lading.

På sikt kan det være lurt å skaffe seg en Type2-Type1 kabel. Den gir ikke noe raskere lading enn den andre kabelen du har, men alle nye plasser vil kun ha Type2 kontakt nå. Oslo har både vanlig kontakt og Type2 kontakt på sine nye stolper og vanlig kontakt på de gamle.

ang offentlig lading i oslo sier du jeg trenger busskort/adgangskort men jeg skjønte ikke helt hva du mente der. Kan jeg feks bruke et #Ruter kort ? må kanskje være noe kontanter på det for at det skal fungere? eller bør jeg anskaffe meg noe slik som dette: http://www.fortum.no/ladekort ?




emil

De nye offentlige ladestolpene (saktelading med din egen ladekabel) i Oslo må startes med et RFID kort. Men kommunen gir ikke ut egne kort, så alle kort med kompatibel teknologi kan brukes. #Ruter kort skal fungere fint av det jeg har hørt, da jeg var i Oslo brukte jeg mitt GrønnKontakt ladekort. Det ikke noen som helst betaling for bruken, men stolpene er laget så man en gang i fremtiden kan ta betalt for lading f.eks ved bruk av forhåndsbetalt RFID eller lignende.

Fortum ladebrikke kan også være greit å ha i bilen selv om det ikke er mange ladestasjoner fra dem på denne strekningen, men de har bl.a to hurtigladere foran rådhuset i Sandvika.

Slexs

Sitat fra: emil på torsdag 25. september 2014, klokken 15:10
De nye offentlige ladestolpene (saktelading med din egen ladekabel) i Oslo må startes med et RFID kort. Men kommunen gir ikke ut egne kort, så alle kort med kompatibel teknologi kan brukes. #Ruter kort skal fungere fint av det jeg har hørt, da jeg var i Oslo brukte jeg mitt GrønnKontakt ladekort. Det ikke noen som helst betaling for bruken, men stolpene er laget så man en gang i fremtiden kan ta betalt for lading f.eks ved bruk av forhåndsbetalt RFID eller lignende.

Fortum ladebrikke kan også være greit å ha i bilen selv om det ikke er mange ladestasjoner fra dem på denne strekningen, men de har bl.a to hurtigladere foran rådhuset i Sandvika.

Takk for svar!
Da har jeg bestilt GrønnKontakt kort og blir spent på hvordan denne turen blir! ser for meg flere stopp enn det jeg er vandt til :)

Trekkoppbil

Den strekningen kan være en fin og opplevelsrik tur, om man beregner nok tid.

Vær  forberedt på at du ikke kan vite hvilke hurtigladere som fungerer før du står der:
  Jeg var en tur til Vestfold for noen uker sida, og den eneste ChaDeMo-laderen der er i Tønsberg.  Der fant jeg et tomt skur, der laderen skulle ha stått, hvor det stakk noen  kabelender opp av en betongsokkel.
Det tok meg over 1 time å leite etter laderen, og å klattlade litt på 16A for å komme til Torp, og der tok det 3-4 timer å lade for at jeg skulle komme til hurtiglader i Drammen. Og jeg kom fram til Drammen etter lusekjøring gjennom Holmestrand.

Skal du ta avstikkere for å finne ladere, som kanskje ikke fungerer, og du må  kjøre rundt for å leite etter 16A-stikk, så går det mye tid og batteribruk til tull.

Studer derfor kartet nøye på forhånd, for å kartlegge alternative ladepunkter og veier. Appen LadeNå kan være grei.

Dersom du ikke er kjent med bilen, så kan det være vanskelig å forutse rekkevidde og forbruk. Kjører du litt hardt i regnvær og du bruker varmeapparat etc, så kommer du gjerne ikke så langt.  Med hurtiglader er det ikke vanlig å lade opp til mer enn 80% av kapasiteten, og du tømmer heller ikke batteriet helt ut, så lading med 3-5 mils mellomrom hadde vært greit.

Nullstiller du stadig måleren på skjermen, så kan du følge med på hvor mange km du kjører for hver kWt.  Bruker du appen Leaf Spy Pro, som krever bluetooth ODB2-plugg, så kan du følge med på hvor mye lading du har. Med GPS kan du se hvor mange km du har til neste ladepunkt.
Så kan du sitte i bilen og hele tida regne på rekkevidda og legge opp passelig kjørestil, og vurdere ulike veitrasseer.
Med 16A  får du 3kW lading som avtar når batteriet blir fullt opp. Kjører du 7 km/kWt, så lader du 20 km pr time.
Planlegg hva du vil bruke tida til, om du må lade på den måten.  Mange steder er det fint å gå seg en tur.

Det kan også være lurt å ha RFID-brikke fra Fortum, som det tar tid å bestille. Med den kan du betale i Sandvika, på Liertoppen, ved Buskerud bilsenter osv, og til neste år på Kiwi. På Slependen støtter ikke Fortum ChaDeMo, men det kommer snart ChaDeMo på Kiwi Billingstad.

Slexs

#6
Takk for utfyldende svar Trekkoppbil!

Vet du om ladestasjonene på appen LadeNå! er oppdatert?
Har tenkt litt på dette "hva om laderen ikke er oppe å går når jeg kommer dit?" flere ganger.

Legger opp en liten slagplan før vi drar slik at vi kan få til alternativer.

Slik jeg foreløpig håper kjøreturen skal gå blir det:

Søgne - Arendal 84km (Hurtig lade i arendal)
Arendal - Brokelandsheia 48Km (Hurtiglade i Brokelandsheia)
Brokelandsheia - Tønsberg 117,3km (Hurtiglade i Tønsberg evnt om denne er nede, lade i Sandefjord)
Tønsberg - Drammen 62km (Hurtiglade i Drammen)
Drammen - Oslo 42km (Fremme)

Ser dette ut som en grei plan?
Har tilgjengelig både LadeNå! appen og Hurtigladekartet tilgjengelig om det skulle ha seg slik at en eller flere av stasjonene er nede.

Og bare for å være helt på den sikre siden, det er plassert kabler klare ved/i alle hurtigladere så jeg ikke trenger å kjøpe med en egen?

emil

Sitat fra: Slexs på onsdag 01. oktober 2014, klokken 09:36
Søgne - Arendal 84km (Hurtig lade i arendal)
Arendal - Brokelandsheia 48Km (Hurtiglade i Brokelandsheia)
Brokelandsheia - Tønsberg 117,3km (Hurtiglade i Tønsberg evnt om denne er nede, lade i Sandefjord)
Tønsberg - Drammen 62km (Hurtiglade i Drammen)
Drammen - Oslo 42km (Fremme)

Det er ingen hurtigladere på Brokelandsheia enda. Får du ladet til 80% eller mer på Stoa kjører rolig og det er pent vær uten behov for AC eller varme kommer du deg til Skien semihurtiglader uten ladestopp.

Også litt avhengig av vær, kjøreforhold og hvor i Oslo du skal er det ikke sikkert at ladestopp i Drammen er nødvendig.

Sitat
Og bare for å være helt på den sikre siden, det er plassert kabler klare ved/i alle hurtigladere så jeg ikke trenger å kjøpe med en egen?

Alle former for hurtiglading av Leaf (hurtig/semihurtig) har fastmontert kabel.

Anbefaler på det sterkeste LeafSpyPro. Krever Android telefon/tablet og OBDII-Blåtann. Da kan du lese av gjenværende strøm på batteriet med mye mer nøyaktighet enn gjettometer og tankmåler. Hvis du ikke rekker å skaffe deg en OBDII før du drar kan du få låne en av meg i Arendal.

Klarte selv å tyne ut 755km i Leafen på lørdag og fikk kjørt/ladet mest mulig effektivt ved å kun lade det jeg trengte for å komme meg videre til neste lader.

Slexs

Sitat fra: emil på onsdag 01. oktober 2014, klokken 10:01
Sitat fra: Slexs på onsdag 01. oktober 2014, klokken 09:36
Søgne - Arendal 84km (Hurtig lade i arendal)
Arendal - Brokelandsheia 48Km (Hurtiglade i Brokelandsheia)
Brokelandsheia - Tønsberg 117,3km (Hurtiglade i Tønsberg evnt om denne er nede, lade i Sandefjord)
Tønsberg - Drammen 62km (Hurtiglade i Drammen)
Drammen - Oslo 42km (Fremme)

Det er ingen hurtigladere på Brokelandsheia enda. Får du ladet til 80% eller mer på Stoa kjører rolig og det er pent vær uten behov for AC eller varme kommer du deg til Skien semihurtiglader uten ladestopp.

Også litt avhengig av vær, kjøreforhold og hvor i Oslo du skal er det ikke sikkert at ladestopp i Drammen er nødvendig.

Sitat
Og bare for å være helt på den sikre siden, det er plassert kabler klare ved/i alle hurtigladere så jeg ikke trenger å kjøpe med en egen?

Alle former for hurtiglading av Leaf (hurtig/semihurtig) har fastmontert kabel.

Anbefaler på det sterkeste LeafSpyPro. Krever Android telefon/tablet og OBDII-Blåtann. Da kan du lese av gjenværende strøm på batteriet med mye mer nøyaktighet enn gjettometer og tankmåler. Hvis du ikke rekker å skaffe deg en OBDII før du drar kan du få låne en av meg i Arendal.

Klarte selv å tyne ut 755km i Leafen på lørdag og fikk kjørt/ladet mest mulig effektivt ved å kun lade det jeg trengte for å komme meg videre til neste lader.

Da må det være en feil på Hurtigladekartet, da det sier GrønnKontakt har 4 Ladepunkt på Brokelandsheia?

Får satse på 100% lading på Stoa og satse på neste stopp skien evnt Larvik.

Har bestilt meg en slik OBDII på Ebay som er på vei fra kina men når den er fremme er det ikke godt å si.

Please ikke si denne programvaren ikke fungerer med Apple/IOS/Iphone?

755km i en leaf? På en dag? høres helt genialt ut!
Sjekker du da batteriprosent/guess'o'meter'n mens du lader for å sjekke når du har nok kapasitet til å komme deg videre eller lar du den bare lade en viss tid?

emil

#9
Sitat fra: Slexs på onsdag 01. oktober 2014, klokken 11:31
Da må det være en feil på Hurtigladekartet, da det sier GrønnKontakt har 4 Ladepunkt på Brokelandsheia?

Kun de som er merket med grønt på hurtigladekartet er i drift, de gule (bla.a GK på
Brokelandsheia) er Transnovastøttede stasjoner som kommer i løpet av det neste halvåret.

Sitat
Får satse på 100% lading på Stoa og satse på neste stopp skien evnt Larvik.

Det er heller ingen i Larvik. Kun Arendal, Skien, Tønsberg og Drammen.

Sitat
Har bestilt meg en slik OBDII på Ebay som er på vei fra kina men når den er fremme er det ikke godt å si.

Please ikke si denne programvaren ikke fungerer med Apple/IOS/Iphone?

Til iOS enheter kan du bruke LeafStat, men da må du ha en OBDII-WIFI adapter og ikke blåtann.

Sitat
755km i en leaf? På en dag? høres helt genialt ut!
Sjekker du da batteriprosent/guess'o'meter'n mens du lader for å sjekke når du har nok kapasitet til å komme deg videre eller lar du den bare lade en viss tid?

Gjettometeret ser jeg knapt på. Sjekket gjenværende kWh på batteriet. Beregnet ca 1.5kWh/mil på ukjente strekninger og faktisk forventet forbruk på kjente strekninger og tok med et buffer på 2-3kWh. Parkerte som oftest på hurtigladerene et sted mellom Low Battery og Very Low battery. Da jeg kom hjem etter fullført tur hadde jeg 1.2kWh på batteriet. Hadde totalt 7 ladestopp på hurtig/semihurtig CHAdeMO.

Det er raskere å lade 40% på batteriet fra 10% til 50% enn fra 50% til 90% så for raskest mulig lading holder man batteriet så tomt som mulig, men da kan fort omveier eller andre problemer gjøre at rekkeviddeangsten kommer snikende (og derfor et lite ekstra buffer). Nå har jeg kjørt bilen i over et år og blitt vedlig godt kjent med hvordan den oppfører seg og hvor mye jeg kan stole på tallene til LeafSpy.

Sjekk også dekktrykk før avgang, kjører med 2.9-3.0 bar i mine.

Panduck

Det var vel en som tok denne turen som fikk god hjelp av en Nissanforhandler på strekningen med fastmontert type1-lader, som iallefall gir 3.3kW lading. Dette strekket bør man nok planlegge litt ekstra tid, med litt saktelading, frem til Grønn Kontakt og Statoil får sine ladere oppe å går.

emil

Sitat fra: Panduck på onsdag 01. oktober 2014, klokken 12:17
Det var vel en som tok denne turen som fikk god hjelp av en Nissanforhandler på strekningen med fastmontert type1-lader, som iallefall gir 3.3kW lading. Dette strekket bør man nok planlegge litt ekstra tid, med litt saktelading, frem til Grønn Kontakt og Statoil får sine ladere oppe å går.

Ser du kun på gjettometeret får du sterk rekkeviddeangst før du kommer til Sannidal og den aktuelle forhandleren. Mye oppoverbakker fra ca Sørlandsporten som gir et veldig feil inntrykk av tilgjengelig rekkevidde når du passerer toppen på Østerholtheia og har sikket ikke stabilisert seg når man kommer til Sannidal. Bilen det var snakk om over her kan også ha hatt et større tap i batteri da det var mye annet som ikke stemte med den.

Slexs

Krs - Oslo 10,5 timer i leaf'en på torsdag.
Nå er vi på vei motsatt vei og får se hvor lang tid dette kommer til å ta motsatt vei.
Frem til det kommer flere hurtigladere mellom Arendal og Tønsberg blir nok dette siste turen denne retningen med denne bilen på en stund!

Overrasket hvor utrolig mye energi den brukte på motorveien, så fort jeg kom opp i 90-100kmt var det som om rekkevidden ble halvert.
Prøvde å ligge i 80kmt så sant det lot seg gjøre, men merket fort at dette ikke var svært populært blant de normale bilene  ;D

Fant etterhvert ut at det å ligge så nært som mulig bak en lastebil tillot meg å følge dens fart uten å tappe så mye energi, men dette er tydeligvis ikke normalkost blant yrkessjåførene da 4 av 5 lastebiler trodde jeg ville forbi og sakket da farten og blinket inn til siden >:(


Panduck

Sitat fra: Slexs på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:29
Frem til det kommer flere hurtigladere mellom Arendal og Tønsberg blir nok dette siste turen denne retningen med denne bilen på en stund!

Grønn Kontakt og Statoil er flinke med å sette opp transnovahurtigladere, så det tar vel ikke så lang tid før det blir enkelt å kjøre denne strekningen. Om Ishavsveien feiler, og pengene omfordeles til andre, blir det vel enda bedre. Så kan vi jo håpe at en KIWI butikk eller to langs veien der også får det :)

emil

Synes 10.5t hørtes veldig mye ut, men det er jo andre som har hatt tilsvarende kjøretider.

Skal ta turen fra Arendal om tre uker med full bil og beregner ca 6t på kjøring og lading (Kr.sand ville lagt på ca halvannen time). Eventuell ladekø kommer utenom.

Kjører som tidligere turer med CC på fartsgrensen på 2-felts veier og i 80km/t på 4-felts vei. Ladestopp i Skien og Tønsberg. Sammenligner forbruket med forrige tur og hvis det går mer blir det et lite ekstra ladestopp i Drammen/Liertoppen. Regnvær vil nok endre planen en god del da forbruket normalt sett går en del opp.

Ellers er vel kravene fra Transnova på siste tildeling at Brokelandsheia og Telemarksporten skal være i drift innen utgangen av januar.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA