Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: About time to unveil the D and something else

Startet av Sprucemoose, torsdag 09. oktober 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

Sprucemoose

Ja, er klar over at det er dette EU-direktivet som er årsaken. Men slik jeg har skjønt det, så sier dette direktivet bare at det ikke er nødvendig med automatisk tenning av baklys, ikke at det er forbudt? Å la føreren få lov til å bestemme hva som han/hun ønsker som standard innstilling burde uansett være enkelt fra Tesla sin side.

Når det er sagt ser jeg for meg mange muligheter for at baklysene ikke automatisk tennes selv om det er dårlig sikt. Dårlig sikt og mørke går ikke alltid hånd i hånd, bl.a. i tåke og snø. Til og med i fullt daglys ser man jo biler kjappere, og det er raskere å få oversikt over biler i nærheten.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

BMW850

Det jeg erfarer er at lysene også slås på når det blir ordentlig overskya/grått eller skumring.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

shb

På dette er Tesla bedre. Kommer alltid på i auto. På f.eks Leaf kan en sette bryteren i av og en vil aldri få baklys. Slik er det med mange biler. Her har Tesla ett fortrinn mot mørke baklys i tunneler.
Tesla Model S Signatur P85 og Leaf Tekna 2014, blir byttet i en e-Golf med VP.

Kim L



Øyvind.h

Sitat fra: shb på torsdag 25. september 2014, klokken 22:48
På dette er Tesla bedre. Kommer alltid på i auto. På f.eks Leaf kan en sette bryteren i av og en vil aldri få baklys. Slik er det med mange biler. Her har Tesla ett fortrinn mot mørke baklys i tunneler.
Jeg ser skuffende ofte trillinger som er bekmørke bak på natten, senest i går kveld. De kjører med de små tåkelysene på foran, og ingenting bak, nettopp fordi de har glemt å stille lysene riktig. Ganske ille, men helt vanlig fenomen blant de som ikke lar automatikken styre. Som oftest rånere, eller de som tror frontlysene har en stor påvirkning på rekkevidde.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013


Sprucemoose

S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Asarin

Sitat fra: Sprucemoose på fredag 26. september 2014, klokken 15:41
...
Mitt håp var derimot at Tesla tillot at baklysene ble skrudd på automatisk uten å måtte inn i menyen hver gang man starter bilen. Jeg ønsker å kjøre med baklys på uansett lysforhold, og vil helst at bilen "husker" mitt valg. ...

Om bilen ikke har dette i dag, kommer hvertfall jeg til å sende inn dette som et endringsønske til Tesla. Om nok folk gjør det, så blir det vel etterhvert vurdert - og er vi riktig heldig så kommer det som en oppdatering senere. :)
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Småfly

Ikke for å starte en lang diskusjon om dette. Men undersøkelser viser ganske klart at risikoen for påkjørsel bakfra er betydelig redusert uten baklys tent på dagtid. Dette er vel nettopp fordi kontrasten mellom ikke lys og bremselys på dagtid er lettere å oppfatte. Og antagelig en grunn til at dette ikke er påbudt lenger.

Så tenker man sikkerhet tilsier det at baklysene ikke skal være tent på dagtid.
Nå er det ikke alle sensorer som oppfatter tåke og slikt like godt. Noen ganger er det nok greit og bruke fornuften å overstyre automatikken...

jazzwheel

Den undersøkelsen kjenner ikke jeg, men føler i hvert fall at kjørelys bak gjør biler mye mer synlig. Det er flere ganger jeg har fått meg en overraskelse midt på dagen fordi jeg ikke legger merke til andre biler når de ikke har på lys. Det har ingenting med bremseproblematikk å gjøre for min del, men jeg føler at jeg mer eller mindre underbevisst søker etter kjørelys når leser trafikkbildet og dermed overser biler som ikke har det på høylys dag.

Småfly

Fornuften tilsier det. og det kan nok være at det er lettere å se biler med baklys på i det daglige. Men den dagen du bråbremser er sjansen mye større for at bilen bak oppfatter bremselysene hvis du i utgangspunktet ikke hadde lys på. Som sagt er det nok overgangen ikke lys - bremselys som gjør at folk våkner litt mere. Er jo logisk når en tenker over det. Nå skal det jo sies at bremselyset i bakvindu på teslaen burde synes uansett

petersv


Sprucemoose

Sitat fra: Småfly på fredag 26. september 2014, klokken 17:21
Ikke for å starte en lang diskusjon om dette. Men undersøkelser viser ganske klart at risikoen for påkjørsel bakfra er betydelig redusert uten baklys tent på dagtid. Dette er vel nettopp fordi kontrasten mellom ikke lys og bremselys på dagtid er lettere å oppfatte. Og antagelig en grunn til at dette ikke er påbudt lenger.

Så tenker man sikkerhet tilsier det at baklysene ikke skal være tent på dagtid.
Nå er det ikke alle sensorer som oppfatter tåke og slikt like godt. Noen ganger er det nok greit og bruke fornuften å overstyre automatikken...

Dette var jo litt spennende å høre, i så fall er det stikk i strid med hva jeg selv ville trodd mtp. økt synlighet i trafikken  :o. Jeg prøvde å kikke litt etter disse undersøkelsene, og det ser ut som mye stammer fra Elvik et al sin artikkel fra 1993 (The effects on accidents of compulsory use of daytime running lights for cars in Norway). http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8357452. De sammenlignet da ulykker fra før det ble påbudt med DRL (1985-1988) med perioden etterpå. Her fant de altså en økning av påkjørelser bakfra på 20%. Jeg har ikke tilgang til originalartikkelen, så jeg vet ikke om forfatterne foreslo noen plausibel forklaring på dette. Men andre plasser på nettet nevner iallefall dette med at bremselyset ikke blir så synlig. Frofatterne poengterer i sitt abstract at de ikke kan utelukke "confounding factors" i analysen. (Det er ikke lett å få sikre svar i slik forskning).

Nå er det også viktig at det er en del år siden disse analysene ble utført. Siden den gang har vi fått høytsittende bremselys som en ekstra sikkerhetsfaktor. Dette vil kunne tenkes å nulle ut en evt. negativ effekt av tente baklys. Så situasjonen er nok markant anderledes enn den var på 80-tallet. Jeg har ikke klart å finne noen nyere forskning, men det er jo absolutt interessant. SWOV Institute for Road Safety Research (Nederland) kommenterer bl.a. høyt bremselys vs. tent baklys her: https://www.swov.nl/rapport/Factsheets/UK/FS_DRL.pdf (side 2).
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Småfly


© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA