Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: About time to unveil the D and something else

Startet av Sprucemoose, torsdag 09. oktober 2014, klokken 18:42

« forrige - neste »

Sprucemoose

Hei. Er ny på forumet, og har akkurat bestilt min bil, en S85 med forventet levering "sen desember". Etter å ha saumfart forumene står jeg igjen med et par spørsmål som det kanskje er mulig for noen å svare på.

Det første gjelder dette med dekkslitasje og dårlig hjulstilling, som noen har klaget over. Jeg aner ikke hvor stort omfanget av dette problemet er siden man jo får et litt skjevt bilde når man leser på nettet. Er det noen som anbefaler å få utført en 4-hjulskontroll ved overlevering av bilen? Jeg tenker som så at et problem med hjulstillingen kanskje ikke merkes før dekkene er nedslitt/ødelagt, og dette dekkes jo ikke av Tesla. Slik sett vil det kanskje være billigere å bare forsikre seg om at hjulstillingen er ok fra starten av (forutsatt at sjansen for feil er stor).

Det andre spørsmålet er om det finnes noen mulighet for at baklysene alltid er på ved kjøring, bortsett fra å manuelt velge dette hver gang man starter bilen. Ut fra bilens brukermanual ser det ut som at lys "defaulter" til en modus hvor baklysene bare skrur seg på i dårlig belysning. Jeg skulle gjerne sett at jeg var mer synlig i trafikken som standard. Jeg kan ikke finne noen informasjon om dette er/kommer til å bli mulig, eller om det finnes en enkel Reodor-Felgen-løsning (som f.eks. å dekke til en lysssensor). Er det noen som har noen tanker om dette? Kan Tesla endre dette på individuelle biler, eller er man prisgitt en evt. fremtidig firmware-oppdatering?

Setter stor pris på tilbakemeldinger :-)
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

P85DL

Slitte dekk pga feil på hjulstilling dekkes av Tesla  :) (Men ikke hvis du har byttet til uoriginale felger)
Tesla Model S P85D

Sprucemoose

Det var jo veldig fint å høre. Trodde de bare garanterte for selve hjulstillingen, men ikke nødvendigvis konsekvensene av det. I så fall ser jeg ingen grunn til å utføre noen kontroll ved overlevering så fremt det ikke dukker opp symptomer eller unormal dekkslitasje. Takk for tilbakemelding.
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

pwb

Følgefeil skal dekkes av alle, så Tesla er ikke noe særtilfelle på dette.

Car-El

Med å ha baklysene av ved kjøring på høylysdag medfører at bremselysene kommer bedre fram. Derfor er det vel nesten ingen bilmerker, av nyere årgang, som har baklysene tent når det er lyst ute.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

B_Tesla

Sitat fra: Tesla+ på torsdag 25. september 2014, klokken 10:17
Slitte dekk pga feil på hjulstilling dekkes av Tesla  :) (Men ikke hvis du har byttet til uoriginale felger)

Tesla kan velge å si det om de ønsker - men loven er her ganske klar, så dekkene må de dekke uansett felg. Eneste er dersom det beviselig er felgene som er årsaken - type ikke rund/kast/ubalansert.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Asarin

Sitat fra: Car-El på torsdag 25. september 2014, klokken 13:25
Med å ha baklysene av ved kjøring på høylysdag medfører at bremselysene kommer bedre fram. Derfor er det vel nesten ingen bilmerker, av nyere årgang, som har baklysene tent når det er lyst ute.

Synes fortsatt at man er vesentlig mindre synlig i trafikken når lysene er av. Spesielt ille ved tunnel. Dessuten synes jeg sensorene til noen biler har litt for stor aksept for svakt lys, av og til er det nesten helt mørkt før de kicker inn.

I tillegg synes jeg bilen ser finere ut med lysene på, men er sikkerhetsaspektet som gjør at jeg synes det er tullete at man får lov til å kjøre uten.
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

cra

Alle biler av nyere årgang som har baklysene av har vel også et sentrert separat bremselys (og Tesla mer enn de fleste!), så synlighetsargumentet er nokså tynt, synes nå jeg. Det er som allerede nevnt et mye større problem at enkelte sine lys kommer på for seint i forhold til lysforhold etc.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

cairnz

Sitat fra: Asarin på torsdag 25. september 2014, klokken 13:32
Sitat fra: Car-El på torsdag 25. september 2014, klokken 13:25
Med å ha baklysene av ved kjøring på høylysdag medfører at bremselysene kommer bedre fram. Derfor er det vel nesten ingen bilmerker, av nyere årgang, som har baklysene tent når det er lyst ute.

Synes fortsatt at man er vesentlig mindre synlig i trafikken når lysene er av. Spesielt ille ved tunnel. Dessuten synes jeg sensorene til noen biler har litt for stor aksept for svakt lys, av og til er det nesten helt mørkt før de kicker inn.

I tillegg synes jeg bilen ser finere ut med lysene på, men er sikkerhetsaspektet som gjør at jeg synes det er tullete at man får lov til å kjøre uten.
Bilen skrur på lysene i løpet av de første tre sekundene etter man kommer inn i tunnel, såframt man har de på auto.
Elbilist

Amoss

Sitat fra: cairnz på torsdag 25. september 2014, klokken 13:50

Bilen skrur på lysene i løpet av de første tre sekundene etter man kommer inn i tunnel, såframt man har de på auto.

Mulig det, men da har jeg ligget bak mange Model S uten lys på "auto" gjennom noen tunneler....  Dvs de fleste av dem jeg har ligget bak der. Men så må jeg innrømme at jeg ikke kjører så veldig ofte gjennom tunneler, men har da rukket å ligge bak noen i det minste.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

hma

Sitat fra: Amoss på torsdag 25. september 2014, klokken 15:12
Mulig det, men da har jeg ligget bak mange Model S uten lys på "auto" gjennom noen tunneler....  Dvs de fleste av dem jeg har ligget bak der. Men så må jeg innrømme at jeg ikke kjører så veldig ofte gjennom tunneler, men har da rukket å ligge bak noen i det minste.
For å se hvordan baklysene på egen bil oppfører seg kan man trykke på batteri-symbolet øverst på den store skjermen. Man får da opp et bilde av bilen som viser baklysene. Disse oppdateres dynamisk.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Thor2014

Setter man lysene til off, vil de kun lyse med park foran selv om det er mørkt.

jkirkebo

Sitat fra: hma på torsdag 25. september 2014, klokken 15:17
Sitat fra: Amoss på torsdag 25. september 2014, klokken 15:12
Mulig det, men da har jeg ligget bak mange Model S uten lys på "auto" gjennom noen tunneler....  Dvs de fleste av dem jeg har ligget bak der. Men så må jeg innrømme at jeg ikke kjører så veldig ofte gjennom tunneler, men har da rukket å ligge bak noen i det minste.
For å se hvordan baklysene på egen bil oppfører seg kan man trykke på batteri-symbolet øverst på den store skjermen. Man får da opp et bilde av bilen som viser baklysene. Disse oppdateres dynamisk.

Trenger ikke å hente opp det bildet for akkurat det. Det er to grønne ikoner til venstre for speedometeret som lyser opp når lysene er på.

Forøvrig har jeg aldri sett en TMS uten baklys på i tunnel, og det er en del av både Teslaer og tunneler på E6 Moss-Oslo...

Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sprucemoose

Det er tydelig at det er delte meninger om dette med baklys, men jeg skulle i alle fall sett en mulighet for å starte bilen med lys både foran og bak.

Jeg kjørte bak en TMS her om dagen og trodde føreren trykket på bremsen i det bilen kjørte inn i en tunnel. Jeg endte opp med å flytte foten til bremsepedalen i påvente av en kraftigere nedbremsing fra bilen foran...før jeg skønte hva som foregikk. Så kan ikke helt si at jeg er overbegeistrert over lys som skrur seg av og på underveis.

Noen som har hørt om en enkel fix eller hvorvidt dette blir vurdert fra Tesla sin side?
S85D: Steel Grey - 19" standardfelger - Svart skinn - Panoramatak - Dobbeltlader - Luftfjæring - Tech-pakke - Lydpakke - Vinterpakke - Barneseter

Leif1

Er ikke noe teslafenomen dette.
Det er et resultat av et nytt EU-direktiv.
Konvertitt fra S til X

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA