Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: På ladeplasser uten å lade.

Startet av sdhweb, torsdag 09. oktober 2014, klokken 11:32

« forrige - neste »

sdhweb

Hei,

Jeg har fått beskjed om at min bil er en av de første modellene levert med dekktrykksensorer. Greia er bare at jeg ikke kan finne et kløyva ord om dette i instruksjonsboka. Vet ikke om er noen lampe for dette i displayet heller, men uten varsling vil jo hele greia være ubrukelig.

Noen som har noe info om dette?

emil

Sitat fra: sdhweb på onsdag 24. september 2014, klokken 18:35
Hei,

Jeg har fått beskjed om at min bil er en av de første modellene levert med dekktrykksensorer. Greia er bare at jeg ikke kan finne et kløyva ord om dette i instruksjonsboka. Vet ikke om er noen lampe for dette i displayet heller, men uten varsling vil jo hele greia være ubrukelig.

Noen som har noe info om dette?

USA bilene har et lite gult lys i dash som lyser når det er lavt trykk eller feil/manglende sensorer. Men de har hatt dette fra første dag, usikker på hvordan det er på Europabilene levert nå.

soulcam

Da jeg spurte på Autocenteret i Åsane for en uke siden så nevnte de at det er standard på alle biler fra 2014 etter en eøs lov mener jeg å huske. Modeller før dette var det vel ekstrautstyr.

emil

Sitat fra: soulcam på torsdag 25. september 2014, klokken 06:32
Da jeg spurte på Autocenteret i Åsane for en uke siden så nevnte de at det er standard på alle biler fra 2014 etter en eøs lov mener jeg å huske. Modeller før dette var det vel ekstrautstyr.

EU krav om at alle biler levert etter 1. oktober 2014 (hvis jeg ikke husher helt feil) skal ha en eller annen form for dekktrykksensor. Ingen ting som sier at de ikke kunne levere det før. Men det kan være både fysiske sensorer som måler trykket, men også bruk av bilens system for ABS/Antispinn som måler forskjell i rulleomkrets på hjulene og på den måten finner ut om et hjul har mindre luft enn de andre.

BE

Kravet gjelder bare helt nye biler/modeller, ikke krav på eksisterende modeller. Det må være sensor i hvert hjul, ikke tilstrekkelig å bruke ABS-sensor og måle differensiert hjulrotasjon.

Dette har aldri vært en opsjon på Leaf. US-biler ble levert med, europeiske inkludert norske er levert uten.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

ortodox

Trekkoppbil

Det eneste jeg har erfaring med, er 2011 SL og 2012 SL:

Med Leaf Spy Pro kan man lese av luftrykket, og den piper når trykket passerer terskelverdier, hvis jeg husker rett.
Når jeg pumper opp et dekk, så starter varsellyset på bilen.
Ellers er det ei gul lampe i instrumentpanelet ved galt lufttrykk, som lett kan lyse i kalt vær.
Jeg synes huske at det kommer et signal når jeg pumper opp over 40 psi.

Skal man ha vinterhjul på bilen, så kan det være et poeng å ha klonbare tpms.

emil

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 29. september 2014, klokken 15:16
Det eneste jeg har erfaring med, er 2011 SL og 2012 SL:

Med Leaf Spy Pro kan man lese av luftrykket, og den piper når trykket passerer terskelverdier, hvis jeg husker rett.
Når jeg pumper opp et dekk, så starter varsellyset på bilen.
Ellers er det ei gul lampe i instrumentpanelet ved galt lufttrykk, som lett kan lyse i kalt vær.
Jeg synes huske at det kommer et signal når jeg pumper opp over 40 psi.

Skal man ha vinterhjul på bilen, så kan det være et poeng å ha klonbare tpms.

Tar 10 minutter å sette opp TPMS etter hjulbytte med LeafSpyPro, men jeg kjørte siste vinter og kommer til å kjøre denne og sansynligvis neste vinter uten TPMS. Varsellyset ble fort ignorert.

Når jeg kjøper nye vinterdekk blir det TPMS på de også.

sdhweb

Sitat fra: ortodox på mandag 29. september 2014, klokken 14:23

Takk, den videoen besvarte alle mine spørsmål. Jeg kom nettopp inn fra garasjen etter å ha verifisert at den gule lampa for lavt dekktrykk finnes i min bil :-)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA