Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Tesla Companion - Windows Phone/RT/Pro 8 App

Startet av Panduck, onsdag 08. oktober 2014, klokken 22:57

« forrige - neste »

Panduck

Hva mener folk? Hvem vet, kanskje Transnova vil høre litt på hva vi mener? Hvilke krav bør settes til de som skal få penger til å sette opp ladestasjoner?

- Krav om oppetid? Dagsbøter som resultat?
- Krav om minst 3 multistandardladere pr ladepunkt?
- Krav om mulighet for "drop in" betaling på ALLE ladere på ladepunkt, ikke kun et utvalg
- Makspris på drop-in lading (f.eks maks 100kr for 30 min)
- Støtten gis etter at ladepunktet er oppe etter avtalt dato, og bevist oppetid i en periode (dette vil kunne sørge for at firma som har finansene på plass er de som blir tildelt støtte, og hindre støtte til firma som kan gå konkurs i oppføringsfasen)

Thomas Parsli

Sitat fra: Panduck på onsdag 24. september 2014, klokken 12:25
Hva mener folk? Hvem vet, kanskje Transnova vil høre litt på hva vi mener? Hvilke krav bør settes til de som skal få penger til å sette opp ladestasjoner?

- Krav om oppetid? Dagsbøter som resultat?

Problemet med elendig oppetid skyldes vel leverandørene av utstyr, ikke operatørene?
Så lenge Transnova er en gulerot tror jeg dagbøter er vanskelig å gjennomføre.

- Krav om minst 3 multistandardladere pr ladepunkt?
Jeg vil si minst to.

- Krav om mulighet for "drop in" betaling på ALLE ladere på ladepunkt, ikke kun et utvalg
Det burde være det, men da tror jeg Transnova også må kreve en felles betalingsordning.
Hvis jeg forstod Ishavsveien rett er det minst to andre aktører som ikke ønsker en slik ordning.

- Makspris på drop-in lading (f.eks maks 100kr for 30 min)
Hadde vært fint, men da tror jeg enkelte operatører vil stenge ned eldre ladere.
(De er dyre å bygge om)

- Støtten gis etter at ladepunktet er oppe etter avtalt dato, og bevist oppetid i en periode (dette vil kunne sørge for at firma som har finansene på plass er de som blir tildelt støtte, og hindre støtte til firma som kan gå konkurs i oppføringsfasen)
Hyggelig ønsketenkning som sikkert kan fungere på nye ladere (de som settes opp fremover).
Siden ingen har gått konkurs antar jeg du sikter til Ishavsveien. Å fjerne den eneste aktøren som ikke er eid av et (eller flere) kraftselskap gjør neppe underverker for konkurransen...

Thomas
(dette er ikke enkelt, nei...)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Panduck

- Krav om oppetid? Dagsbøter som resultat?

Problemet med elendig oppetid skyldes vel leverandørene av utstyr, ikke operatørene?
Så lenge Transnova er en gulerot tror jeg dagbøter er vanskelig å gjennomføre.


Sant nok. På en annen side, hva betyr det dersom man får støtte til et punkt, setter det opp, ser at det feiler, og skroter all interesse for vedlikehold av punktet. Det burde da være noe krav om at et punkt skal fungere dersom man får penger til å sette det opp, hvis ikke er jo noe av poenget borte.

- Krav om minst 3 multistandardladere pr ladepunkt?
Jeg vil si minst to.


To er vel allerede krav nå, så det slipper vi å kreve. Derimot vil det enorme salget av elbiler raskt kunne føre til at to punkter ikke er nok, og med stabiliteten på punkt blir det veldig raskt kø dersom kun en fungerer. Noe av argumentet mot er at ladepunkter som ikke er sentralt, ikke har så mye pågang, men dette skyldes jo mye at folk ikke vil benytte bilen på langtur p.g.a mangel på stabile punkter. Med en gang det blir stabile punkter mellom tettsteder, vil andel elbiler som ønsker å lade på "mindre sentrale steder" øke kraftig, og to ladere vil ikke være nok.

- Krav om mulighet for "drop in" betaling på ALLE ladere på ladepunkt, ikke kun et utvalg
Det burde være det, men da tror jeg Transnova også må kreve en felles betalingsordning.
Hvis jeg forstod Ishavsveien rett er det minst to andre aktører som ikke ønsker en slik ordning.


Litt usikker på hvorfor det må være felles betalingsordning for å få det til. Det er jo krav om drop-in betaling, men enkelte reserverer ladere. Det synes jeg er en uting, når laderene er satt opp med støtte fra skattebetalere...

- Makspris på drop-in lading (f.eks maks 100kr for 30 min)
Hadde vært fint, men da tror jeg enkelte operatører vil stenge ned eldre ladere.
(De er dyre å bygge om)


Mulig. Men jeg tror nok ladere som prises 240kr blir stengt uansett. Ingen betaler dette...

- Støtten gis etter at ladepunktet er oppe etter avtalt dato, og bevist oppetid i en periode (dette vil kunne sørge for at firma som har finansene på plass er de som blir tildelt støtte, og hindre støtte til firma som kan gå konkurs i oppføringsfasen)
Hyggelig ønsketenkning som sikkert kan fungere på nye ladere (de som settes opp fremover).
Siden ingen har gått konkurs antar jeg du sikter til Ishavsveien. Å fjerne den eneste aktøren som ikke er eid av et (eller flere) kraftselskap gjør neppe underverker for konkurransen...


Man kan ikke komme med krav med tilbakevirkende kraft, så kravene må jo bare gjelde for nye ladere i neste runde... Relativt mange aktører, strømleverandører, bensinstasjoner, kjøpesentere, butikkkjeder osv, har nok penger til å betale for punkter og få støtten etter at det er satt opp.

Thomas
(dette er ikke enkelt, nei...)
[/quote]

Trekkoppbil

Bilistene må ha mulighet til å sjekke status på en ladestasjon, for å se om den er operativ, før man legger ut på tur, og under turen.
Det er svært viktig.

JohanH

En utbygger som har fått støtte men hvor eksisterende stadjoner har for mye nedetid, ikke fungerende betalkngsløsninger osv. må IKKE tildeles mer støtte før problemene med allerede eksisterende stasjoner er løst.

fredag

#5
Transnova må snarest opprette et system med roaming på ladekort, etter mønster fra Nederland, slik at et ladekort hos en leverandør kan brukes hos alle norske leverandører.

Transnova bør ikke gi noe støtte til operatører som ikke er med på ladekort-roaming.

Oslo kommune har noen ganske okay nye type2-ladestolper, men de er ikke koblet til noen sentral styring med ladekort. Når Oslo kommune ikke gjør dette, og ikke mener de har mulighet/kapasitet til det, så har sannsynligvis ingen norsk kommune mulighet til dette. Transnova burde også her inntatt en litt mer operativ støtte-funksjon rolle for kommunene og satt opp feks en OCPP-server som kan brukes med nasjonale ladekort, og gjøre det mulig for kommunene å ta betalt for strømmen de tilbyr elbilistene.

Transnova må ikke finne på å gi støtte til operatører som tar ekstreme priser, ikke viser vilje til å bygge ut, eller hamstrer støtte uten å bygge ut for å kunne selge selskapet videre til annen leverandør. Operatørens pris til sluttbruker og utbyggingshastighet må være kriterium for videre tildeling av støtte.

Transnova bør vurdere å sikre seg pant i ladestasjonene for støtten som de utbetaler, med mulighet til å trekke tilbake støtten/utstyret hvis en operatør bryter vilkår eller går konkurs.

Transnova har en del tekniske krav til semihurtigladere som i seg selv sikkert er fornuftige, men som bidrar til at kommuner kjøper dårlig utstyr. Andre utstyrsleverandører med mer fornuftig utstyr holder seg borte fra Norge. Kanskje Transnova heller burde kjøpt inn semihurtiglader-laderstolper i stort volum, og gitt de videre til kommunene.

For å unngå Oslo-tilstander på ladestasjonene bør Transnova anbefale at ladestasjoner skiltes med stopp-forbudt skilt, med underskilt som gir unntak for elbiler som lader. Kommunene ser til anbefalingene fra Transnova.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA