Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Felger

Startet av KrW, onsdag 08. oktober 2014, klokken 20:36

« forrige - neste »

KrW

Kan man forhåndsvarme Leaf uten at man trekker strøm fra bilen men bare fra strømnettet? Noe med innstillingene kanskje? Trekker ihvertfall fra bilen om jeg lader til 80%.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

BE

Når du starter forvarming vil varmeapparatet trekke  strøm fra batteriet, mens bilen samtidig starter ladingen. Avhengig av varmebehovet vil dette da trekke mer eller mindre fra batteriet enn ladingen klarer å kompensere.

Med 16A lading vil tapet være  mindre kanskje negativ, altså at en får mer strøm enn en bruker.

Dersom du lar det stå lenge nok på vil det stige over 80% forutsatt at varmebehovet ikke er alt for stort. Det er hovedsakelig i starten at det trekkes mye effekt fra batteriet da vannsløyfen skal varmes opp.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

KrW

Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Belloq

#3
Lader med 16amp, men ingen forskjell overhodet . Det virker som det varierer veldig , noen ganger har jeg 74% andre ganger 76%, men nesten aldri 80% etter forvarming .

Det som er snodig er at lader jeg til 100% så har jeg som regel fullt batteri etter forvarming. hvorfor skal det være slik at når man lader til 80% så synker nivået til under 80 , men ikke når man lader til 100
P85 2014

Haldenser

Til info har jeg hatt 84% de siste dagene når jeg har valg lading til 80% og forvarming på.
Dette er med 32 amp lading
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Belloq

P85 2014

D9

Aldri opplevd noe annet enn 100% med min standard 10A kabel tilkoblet selv om jeg forvarmer
'14 Leaf
'15 Evalia

Daeedor

#7
Sitat fra: BE på onsdag 24. september 2014, klokken 09:50
Når du starter forvarming vil varmeapparatet trekke  strøm fra batteriet, mens bilen samtidig starter ladingen. Avhengig av varmebehovet vil dette da trekke mer eller mindre fra batteriet enn ladingen klarer å kompensere.

Med 16A lading vil tapet være  mindre kanskje negativ, altså at en får mer strøm enn en bruker.

Dersom du lar det stå lenge nok på vil det stige over 80% forutsatt at varmebehovet ikke er alt for stort. Det er hovedsakelig i starten at det trekkes mye effekt fra batteriet da vannsløyfen skal varmes opp.

Det er ikke vannsløyfe (i varmeapparat) på nyere leaf etter ca juni 2013. Kun luftvarme- element samt varmepumpe på acenta og tekna.  :P

Belloq

Sitat fra: D9 på onsdag 24. september 2014, klokken 11:21
Aldri opplevd noe annet enn 100% med min standard 10A kabel tilkoblet selv om jeg forvarmer

Nei er kun når jeg lader til 80% at det skjer hos meg også
P85 2014

KrW

Sitat fra: Belloq på onsdag 24. september 2014, klokken 11:49
Sitat fra: D9 på onsdag 24. september 2014, klokken 11:21
Aldri opplevd noe annet enn 100% med min standard 10A kabel tilkoblet selv om jeg forvarmer

Nei er kun når jeg lader til 80% at det skjer hos meg også

Var det jeg tenkte jeg også at kanskje om man lader til 100% så vil den holde seg der selv når man forvarmer slik at msn får maks rekkevidde.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

Belloq

Sitat fra: KrW på onsdag 24. september 2014, klokken 12:46
Sitat fra: Belloq på onsdag 24. september 2014, klokken 11:49
Sitat fra: D9 på onsdag 24. september 2014, klokken 11:21
Aldri opplevd noe annet enn 100% med min standard 10A kabel tilkoblet selv om jeg forvarmer

Nei er kun når jeg lader til 80% at det skjer hos meg også

Var det jeg tenkte jeg også at kanskje om man lader til 100% så vil den holde seg der selv når man forvarmer slik at msn får maks rekkevidde.

Er nok mulig det , men sykt irriterende likevel at den ikke kan være stabil på 80%
P85 2014

KrW

Sitat fra: Belloq på onsdag 24. september 2014, klokken 13:07
Sitat fra: KrW på onsdag 24. september 2014, klokken 12:46
Sitat fra: Belloq på onsdag 24. september 2014, klokken 11:49
Sitat fra: D9 på onsdag 24. september 2014, klokken 11:21
Aldri opplevd noe annet enn 100% med min standard 10A kabel tilkoblet selv om jeg forvarmer

Nei er kun når jeg lader til 80% at det skjer hos meg også

Var det jeg tenkte jeg også at kanskje om man lader til 100% så vil den holde seg der selv når man forvarmer slik at msn får maks rekkevidde.

Er nok mulig det , men sykt irriterende likevel at den ikke kan være stabil på 80%

Helt enig i det. Jeg lader til 100% en dag i uken og resten til 80%. Men jeg klarer meg nok fint med 75% også da jeg til vanlig bruker rundt 40% på en dag, ihvertfall på sommeren.
Model X 100D 2018 AP2,5-3
Model X 90D 2017 AP2 solgt
Model X 90D 2016 solgt
Automower 330X robotklipper
Leaf solgt
Model S85 (kun i to uker)

BE

Sitat fra: Daeedor på onsdag 24. september 2014, klokken 11:49
Sitat fra: BE på onsdag 24. september 2014, klokken 09:50
Når du starter forvarming vil varmeapparatet trekke  strøm fra batteriet, mens bilen samtidig starter ladingen. Avhengig av varmebehovet vil dette da trekke mer eller mindre fra batteriet enn ladingen klarer å kompensere.

Med 16A lading vil tapet være  mindre kanskje negativ, altså at en får mer strøm enn en bruker.

Dersom du lar det stå lenge nok på vil det stige over 80% forutsatt at varmebehovet ikke er alt for stort. Det er hovedsakelig i starten at det trekkes mye effekt fra batteriet da vannsløyfen skal varmes opp.

Det er ikke vannsløyfe (i varmeapparat) på nyere leaf etter ca juni 2013. Kun luftvarme- element samt varmepumpe på acenta og tekna.  :P
Det stemmer sikkert at det ikke er vannsløyfe, men med forvarming vil ikke varmepumpen være i drift og varmeelementent vil bruke mye mer strøm i begynnelsen for å få opp temperaturen. Det blir derfor tilsvarende høyt forbruk av strøm i starten på oppvarmingen.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Daeedor

Sitat fra: BE på onsdag 24. september 2014, klokken 13:42
Sitat fra: Daeedor på onsdag 24. september 2014, klokken 11:49
Sitat fra: BE på onsdag 24. september 2014, klokken 09:50
Når du starter forvarming vil varmeapparatet trekke  strøm fra batteriet, mens bilen samtidig starter ladingen. Avhengig av varmebehovet vil dette da trekke mer eller mindre fra batteriet enn ladingen klarer å kompensere.

Med 16A lading vil tapet være  mindre kanskje negativ, altså at en får mer strøm enn en bruker.

Dersom du lar det stå lenge nok på vil det stige over 80% forutsatt at varmebehovet ikke er alt for stort. Det er hovedsakelig i starten at det trekkes mye effekt fra batteriet da vannsløyfen skal varmes opp.

Det er ikke vannsløyfe (i varmeapparat) på nyere leaf etter ca juni 2013. Kun luftvarme- element samt varmepumpe på acenta og tekna.  :P
Det stemmer sikkert at det ikke er vannsløyfe, men med forvarming vil ikke varmepumpen være i drift og varmeelementent vil bruke mye mer strøm i begynnelsen for å få opp temperaturen. Det blir derfor tilsvarende høyt forbruk av strøm i starten på oppvarmingen.

Ja , delvis riktig - men gammel type med vannsløyfe har også en vannpumpe som står og går , samt at vannslangene ligger dårlig isolert (ingen faktisk) i åpent motorrom og "fyrer for kråka".  Konklusjon : Ny modell bruker mye mindre strøm på oppvarming også i oppstart side den bruker luft element , og alt sitter inni dashbord. Det er det som kalles "forbedring" - noe som sikkert innebærer et par av de påståtte 100 endringer på den nyeste utgaven... får vi tro !  ;D

akseln

Dette irriterte meg også mye sist vinter. La meg til en vane der jeg i tillegg til å ha fast tid for forhåndsvarme også satte den manuelt på lading hver morgen. Virker egentlig helt unødvendig da det bør være nok strøm å ta av til å varme bilen uten å tappe batteriet.

Bruker 16A fast lader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA