Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av NegativeElectrode, onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

Amoss

Sitat fra: Mippen på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:04
Alle bruker veiene selv om ikke alle eier en bil eller har lappen. De som kjører mest kan betale litt mer men det er ikke riktig at de skal betale dobbelt opp med skatter og avgifter. Bompenger er tull... Det man hadde betalt gjennom årsavgift burde gått til veiformål i stedet. Bompenger for å regulere trafikken er også tull. Man burde i stedet bygge ut kollektivtilbudet slik at folk har et skikkelig alternativ. Slik det er nå setter man opp bompenger for å få folk til å velge et tilbud som ikke fungerer. Hadde jeg bodd i eller rundt Oslo skulle jeg fint ha klart meg uten bil, men hele resten av landet har ikke like godt tilbud som rundt Oslo.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Sitat fra: soarer på søndag 05. oktober 2014, klokken 14:13


Problemet med bompengene er at det koster så mye og sette opp teknisk utstyr, og drifte dette + alle de små selskapene som bruker masse penger på å drive kaffetrakterne på alle styremøter osv... Meget inneffektivt, men etter Norsk tradisjon selvfølgelig  8)

Jeg kjørte Trondheim - Bergen - Stavanger - Kristiansand - Oslo og hjem til Trøndelagen sist sommer. Nå fylles postkassen med små regninger på alle de ulike selskapene som skal ha noen kroner...  Er dette sløsing eller?  Det er i allefall ikke effektivt.... ???

Det skal da gå på brikken din, med mindre du har huket av at det ikke skal.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#62
Man kan mene mye om skatter og avgifter. Det som er sikkert er at staten forplikter seg til å tilby ulike tjenester til alle som bor i landet eller er tilknyttet landet på en eller annen måte. Det mest rettferdige måten er å betale skatt. Alle som er gammel nok har inntekt i en eller annen form. Selv de som mottar ulike trygdeytelser.

En måte å betale inn til felleskassen på er vanlig skatt på inntekt og formue. MVA er også en skatt som man betaler etter hvor mye man bruker av tjenester eller kjøper av produkter. Man betaler en liten egenandel når man går til legen. Man betaler litt når man tar bussen for å ta noe. Alle de tjenestene er ting som samfunnet betaler for gjennom skatter og avgifter. Man betaler likevel en liten egenandel for å benytte de ekstra. Tilsvarende kunne man ha betalt litt ektra for å benytte veiene hvis man har bil, men det er forskjell på å betale litt og bli flådd. Når man kjøper en ny fossilbil for eksempel betaler man både for vekten, effekten, utslippet og for kjøretøyklasse. Hadde det ikke holdt med utslipp? Hvorfor skal omregistrering være så himla høyt? Når man betaler alle de avgiftene for bil også må man på toppen betale for bompenger så føles hele systemet helt på jorde ut.


Eksempel på avgiftsberegning på en bil med 1,8 liters bensinmotor, 125hk, 1450kg egenvekt og 120g co2. Legg merke til at i dette eksempelet er det vekten som teller mest.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

#63
Bil med samme vekt. 180g co2 og 325hk bensin. Her er avgiften for vekt lik. Effektavfiften øker ekstremt (fra ca 5000kr til 205tusen kr) og co2 avgiften øker fra rett under 12000kr til nesten 80.000kr ved +60g i økt co2 utslipp i forhold til første eksempel.

Hvorfor skal man ha avgift på vekt og effekt? Holder ikke det med bare co2 og nox? Det er jo det som er viktig for miljøet. En vanlig bil med stor motor har større co2 utslipp pga økt forbruk. Det samme med en bil med høy vekt. Dagens system fungerer mer som en "luksus" avgift enn for miljøet.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

Carl Anton Stenling

#65
Sitat fra: Mippen på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:30
Hvorfor skal man ha avgift på vekt og effekt? Holder ikke det med bare co2 og nox?

Hittil har det nok vært smart å ha vektavgift og effektavgift. Utslippsmålingene samsvarer ikke helt med de faktiske forholdene - bilfabrikkene "jukser". I et kupert land som Norge vil faktisk vekt og effekt gi rammene for hvilket forbruk som er sannsynlig i praktisk bruk. Dersom en stor andel av bilparken består av tunge biler med stor motorytelse så ligger det nok an til høyt drivstoff-forbruk.

Ved ankomsten av elbilene og hybdridbilene utfordres imidlertid de vanlige avgiftsprinsippene. Likevel mener jeg at favorisering av små lette biler er gunstig i miljøperspektiv. Et tilleggsmoment er at vi da unngår inflasjon i store biler av sikkerhetsårsaker.
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 05. oktober 2014, klokken 16:56
Omreg avgift. Legg merke til nyeste biler over 1600kg


Ja?

Du kan gå gjennom hver eneste skatt og avgift, og glatt argumentere for at skatt på lønn, merverdiavgift, formueskatt, arveavgift, dokumentavgift, kommuneskatt, og alt annet er "urettferdig" og/eller "uforståelig" for dem det rammer.

Hvorfor er omregistreringsavgift bedre/verre enn dokumentavgift eller skatt på lønn? Rent objektivt.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Det er mange andre skatter og avgifter jeg også er imot men det er ikke poenget her. Poenget er at billistene er den gruppen som blir mest flådd. Vi må betale skatt på en måte for å bidra til felles godene i samfunnet. Alternativet hadde vært at vi ikke hadde betalt skatt og måtte ha kjøpt tjenester dersom vi trenger, noe som gjerne ikke hadde vært en god løsning.

Jeg betaler skatt med glede så lenge jeg vet jeg ikke må betale skatt x antall ganger etter på toppen. Skatt på inntekt er mer rettferdig da de som tjener mest betaler mest i kr og øre, og mva på produkter og tjenester fordi da betaler man etter forbruk.

Som sagt gjør det ikke noe å betale litt ekstra for å bruke enkelte av tjenestene som for eksempel veier, men det bør gå til potten for å brukes på samferdsel igjen.


Problemet med avgiftene på biler er at tallene bilprodusentene oppgir ikke stemmer mer virkeligheten. Hadde man hatt en skikkelig testmedtode ville avgiftene blitt beregnet etter reelt forbruk. Og i virkeligheten har både effekt og vekt noe å si for forbruk og utslipp.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:55
Det er mange andre skatter og avgifter jeg også er imot men det er ikke poenget her. Poenget er at billistene er den gruppen som blir mest flådd.

Hva med arbeidstakere? Vi betaler da langt mer skatt!

Uansett, skatt og avgifter er politiske virkemidler for å få til ønsket adferd - mindre bilkjøring, for eksempel.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 21:09
Sitat fra: Mippen på søndag 05. oktober 2014, klokken 20:55
Det er mange andre skatter og avgifter jeg også er imot men det er ikke poenget her. Poenget er at billistene er den gruppen som blir mest flådd.

Hva med arbeidstakere? Vi betaler da langt mer skatt!

Uansett, skatt og avgifter er politiske virkemidler for å få til ønsket adferd - mindre bilkjøring, for eksempel.


Det er spørs hvor mye man tjener, hvor mye man betaler i skatt, hvor ofte man bytter bil og prisen på bilen. Når jeg hadde fossilbil betalte jeg rundt 40.000kr i året i avgifter hvis man regner ut avgift på diesel, bompenger og årsavgift. Hvis man regner med nybilavgifter og regner med at mange bytter ut bilen etter ca3 år kan man man dele nybilavgiften på 3 og legge sammen med de 40.000kr. Med billigste avgiften i eksempelet mitt blir det 70.000kr i avgifter fordelt på 3 år. Blir ikke helt riktig å regne det slik, men poenget er at de som har en bil betaler full skatt ellers pluss de betaler fulle skatter og avgifter på bilen. Det burde holde å betale vanlig skatt og litt til for bruk. Vi bør også ha en miljøavgift, men poenget er ikke å flå folk og den bør være enklere som for eksempel bare for utslipp, slik at de som trenger en stor bil har råd til det. Bør også bruke reelt forbruk, ikke oppgitt forbruk.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Men Mippen - det er flere meninger om slikt enn det er personer i Norge. "Flere" fordi noen av dem ombestemmer seg underveis! :D

Poenget er at selv om jeg var enig med deg, så er det litt som å være enig i at Pink Floyd er det beste bandet. Vi kan mene det, men andre mener noe annet, og til syvende og sist er skatt/avgifter bare en politisk diskusjon om hva vi liker best. Det er ikke noe "rett" og "galt" objektivt sett.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:07
Men Mippen - det er flere meninger om slikt enn det er personer i Norge. "Flere" fordi noen av dem ombestemmer seg underveis! :D

Poenget er at selv om jeg var enig med deg, så er det litt som å være enig i at Pink Floyd er det beste bandet. Vi kan mene det, men andre mener noe annet, og til syvende og sist er skatt/avgifter bare en politisk diskusjon om hva vi liker best. Det er ikke noe "rett" og "galt" objektivt sett.

Det er helt sant, men folk syter og klager over avgifter hele tiden. Når det rasles med sabelen ovenfor elbiler også blir det hett. Hvorfor kan ikke folk gjøre mer enn å bare snakke om det? Har vi så mye penger i dette landet at vi ikke bryr oss om hva pengene våre blir brukt på? Jeg har råd til å betale men syns ikke det er greit å bli flådd selv om.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 05. oktober 2014, klokken 22:12
Det er helt sant, men folk syter og klager over avgifter hele tiden. Når det rasles med sabelen ovenfor elbiler også blir det hett. Hvorfor kan ikke folk gjøre mer enn å bare snakke om det? Har vi så mye penger i dette landet at vi ikke bryr oss om hva pengene våre blir brukt på? Jeg har råd til å betale men syns ikke det er greit å bli flådd selv om.

På generelt grunnlag, og med unntak for de som faller gjennom også i Norge, så vil jeg si at de fleste av oss aner ikke hvor godt vi har det. Vi klager over hvordan eldre har det på sykehjem, men denne uken viser det seg at eldre i Norge har det bedre enn noen andre i verden (!). Likevel er vi misfornøyde.

Jeg har bodd (ikke bare besøkt) både i Sør Amerika og i Afrika, og der betaler man ofte mye skatt uten å få særlig mye igjen for det.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

Det er alltid noen som har det bedre og dårligere enn andre. Det betyr ikke at man ikke skal stille kritiske spørsmål til ting. I mange andre land er avgiftsnivået på biler langt lavere enn det er i Norge. Hvorfor skal vi betale mer for det samme produktet? Det koster akkurat like mye å lage bilen på fabrikken. I for eksempel Sverige koster en vanlig bil langt under det den koster i Norge. Veiene er også mye bedre. Bare man er over grensen merker man stor forskjell. I Sverige er også en del ferger gratis. Landet deres går fortsatt rundt. Hva er det de gjør som ikke vi klarer å gjøre? De har ikke en gang like mye bompenger som oss.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Nei, men i stedet har de høyere arbeidsledighet, og en større befolkning (som gjør at veier koster mindre per innbygger).

Som sagt flere ganger, dette er nå en politisk diskusjon. Det er som å diskutere hvilket band er best! :D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA