Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av NegativeElectrode, onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

Olemann


Enhetspris på billett, slik det er i dag.  Og på denne får man med 100 kilo. Så tar man det enten med i kofferten eller via kroppen.  Ett fett for flyet.   Likt for alle.  Samme pris pr. kilo.   Teknisk helt greit å gjennomføre,  ikke like lett emosjonelt.


Sitat fra: Klykken på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:37
Hva med de som har med en kropp på 50 kilo og ingen bagasje? Halv pris?

Rio

Sitat fra: cra på fredag 03. oktober 2014, klokken 10:27
Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 09:52
Det sier jo seg selv at hvis man fjernet bompengene, så måtte skattenivået økes for å få inn de pengene. Det er bare et spørsmål om kostnadene skal deles på alle eller skal deles på brukerne.

Alle er brukere av veiene, direkte eller indirekte. Derfor bør alle være med å betale. For å sette det veldig på spissen kan man sågar si at selv de som ligger under torva "nyter godt av veiene", siden alt av blomster og kranser vi pynter med fraktes på dem.

Joda, men de betaler gjennom at transportkostnadene for varene de kjøper (eller får) er litt høyere for å dekke bompengene. Altså, fremdeles betaler de for bruk.

Poenget mitt er dog ikke å argumentere for om bompenger er rettferdig (eller ei), men nettopp å påpeke at det ikke finnes noe "rett svar" her. Man kan lett argumentere for begge sider av saken.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

cra

Ja, mitt ståsted er femdeles at skatt er greit, alt "tillegget" (somman blir bevisst på) er en uting. Kanskje burde jeg bestille "all inclusive" neste ferie? :)

At skatten man betaler går til ting man ikke trenger gjelder jo alle. Men så kan man jo vri på det: skolene utdanner jo framtidens støttespillere av alle slag (f.eks. leger) som også de som aldri vil ha barn kan trenge hjelp av seinere. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rio

Nettopp. Og derfor er diskusjonen rundt bompenger på mange måter lite interessant, bortsett fra at de trolig burde vært korrigert for inntekt for å bli rettferdig.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arnejorg1

#49
Sitat fra: Amoss på fredag 03. oktober 2014, klokken 00:15
Sitat fra: hastmust på torsdag 02. oktober 2014, klokken 16:35
Om ni tycker jag låter otacksam så må det vara. Men infrastruktur ska vara i ordning oavsett avgiftsnivå och det är den inte

Så sant så sant! Norge har noe å lære av Sverige der, der ser man på veier som viktig infrastruktur og velger å bruke de pengene som skal til for å lage og vedlikeholde disse - uten bompenger det jeg vet om i alle fall.

... i Norge velger man å spare seg til fant!

Enig her. Det er dyrere og bygge vei i Norge enn i Sverige, men da må man bruke mer.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

arnejorg1

#50
Sitat fra: Rio på torsdag 02. oktober 2014, klokken 19:18
Sitat fra: arnejorg1 på torsdag 02. oktober 2014, klokken 17:44Ikke la det gå ut over bilistene.

Men "oss huseiere", eller "oss arbeidstakere" eller "oss arbeidsgivere" eller "oss pensjonister" eller "oss xxxx" mener jo det samme. ALLE (nesten) mener jo at det er urettferdig at akkurat "oss" skal betale skatt som går til noe annet.


Det eneste man kan garantere 100% er at folk aldri blir enige i den diskusjonen.

Som jeg tidligere har nevnt: Man skal betale en skatt for og kunne betale det som er viktig for og drive samfunnet. Resten får man betale selv. Selv om jeg ikke har barn synes ikke jeg det er urettferdig at jeg betaler for skole og barnehage, det er noe vi trenger for at samfunnet skal gå rund.

Sitat fra: Rio på fredag 03. oktober 2014, klokken 15:20
Joda, men de betaler gjennom at transportkostnadene for varene de kjøper (eller får) er litt høyere for å dekke bompengene. Altså, fremdeles betaler de for bruk.

Alle betaler jo likt for varene og alle som kjøper varen er dermed med og dekke transportkostnadene. Det blir jo det samme som å få en vare sendt med ett fraktselskap, firmaet skal tjene penger og de må ta såpass betalt at firmaet går med overskudd på transporten, de må da også regne med veiavgiften.
Men da blir dette rettferdig fordi man betaler direkte for tjenesten man nyter godt av og man betaler ikke for andres varer. Det blir således ikke riktig at en person uten bil skal betale for vei, fordi som du selv nevner så betaler Ola og Kari Normann sin del gjennom varer han/hun kjøper. Så kan bilisten selv betale for og kjøre på veien, noe han/hun allerede gjør i store summer.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

soarer

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 29. september 2014, klokken 13:41
Sitat fra: cra på mandag 29. september 2014, klokken 10:27
Problemet er at "Staten" gir oss rett til å kjøre gratis, men det er "de andre" som tar regninga. Staten burde helt klart kompensere selskapene ved å ta regninga for de passeringene vi har. Misunnelsen blir ikke mindre om de skrur opp prisen på fossilpasseringer (selv omd et kanskje er riktig å gjøre det). Mange syter jo allerede over at "jeg betaler jo for deg også". ;)

Jeg er generelt i mot bompengefinansiering og mener alle nye veier skal finansieres over statsbudsjettet, men det er jo ett fint tiltak for og skifte ut fossilbilene med strømbiler. Så for meg kan godt elbilen være fredet for bompenger for evig og alltid. Folk som passerer bommen mye, sparer mye penger på elbil og det har helt klart stor betydning for salget. Staten bør ta regninga.

Enig med deg! Bompenger er en styggedom. Vi betaler alt for mange avgifter og andre skjulte skatter her i landet. Og bilen er den store melkekua for staten. Vi trenger ikke alle de små bomselskapene som bruker opp masse penger på tull og tøys.....
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Rio

Sitat fra: soarer på søndag 05. oktober 2014, klokken 09:09

Enig med deg! Bompenger er en styggedom. Vi betaler alt for mange avgifter og andre skjulte skatter her i landet. Og bilen er den store melkekua for staten. Vi trenger ikke alle de små bomselskapene som bruker opp masse penger på tull og tøys.....

Faktisk så er arbeidstagere den store melkekuen for staten (staten er oss, for øvrig). Skal vi derfor være mot skatt på lønn?

Jeg ser ingen argumenter for at det er verre at brukerne av veien betaler bompenger, enn at alt skal finansieres og betales av alle (også de som aldri bruker den).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#53
Alle bruker veiene selv om ikke alle eier en bil eller har lappen. De som kjører mest kan betale litt mer men det er ikke riktig at de skal betale dobbelt opp med skatter og avgifter. Bompenger er tull... Det man hadde betalt gjennom årsavgift burde gått til veiformål i stedet. Bompenger for å regulere trafikken er også tull. Man burde i stedet bygge ut kollektivtilbudet slik at folk har et skikkelig alternativ. Slik det er nå setter man opp bompenger for å få folk til å velge et tilbud som ikke fungerer. Hadde jeg bodd i eller rundt Oslo skulle jeg fint ha klart meg uten bil, men hele resten av landet har ikke like godt tilbud som rundt Oslo.
Fremtiden er elektrisk.

Rio

Sitat fra: Mippen på søndag 05. oktober 2014, klokken 12:04
Alle bruker veiene selv om ikke alle eier en bil eller har lappen. De som kjører mest kan betale litt mer men det er ikke riktig at de skal betale dobbelt opp med skatter og avgifter. Bompenger er tull... Det man hadde betalt gjennom årsavgift burde gått til veiformål i stedet. Bompenger for å regulere trafikken er også tull. Man burde i stedet bygge ut kollektivtilbudet slik at folk har et skikkelig alternativ. Slik det er nå setter man opp bompenger for å få folk til å velge et tilbud som ikke fungerer. Hadde jeg bodd i eller rundt Oslo skulle jeg fint ha klart meg uten bil, men hele resten av landet har ikke like godt tilbud som rundt Oslo.

Joda, men de som da skal betale i stedet mener selvsagt at bilistene kan betale. Det er bare en lang diskusjon uten at noen kan påstå at de har objektivt rett.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Mippen

#55
Det har blitt bevist flere ganger at avgiftene er der for å være en ren inntekt til staten. For eksempel avgifter på vanlige fossilbiler. Hvis det skulle ha vært for å bedre miljøet burde man bare sett på rent utslipp. Vekt, kjøretøyklasse, effekt mm har ikke så mye å si. Det viktigste er utslippet. Utslipp henger ofte sammen med høy effekt og høy vekt, så avgiftssystemet krever på en måte inn for det samme flere ganger.

Omregistreringsavgiften er også eksempel på en avgift som ikke står i forhold til arbeidet med å skifte navn på vognkortet. Skulle tro at det å bytte til nyere bil skulle lønne seg. Dette er jo likt for elbiler også.

For å ikke glemme årsavgiften som går til helt andre ting enn bil.

Det er kanskje litt feil plass å diskutere avgifter på fossilbiler her inne. Jeg syns vi nordmenn har blitt for naive og godtar for mye. Det vi betaler bør faktisk stå i forhold til det vi får igjen. Jeg syns det er bra med miljøavgift på fossilbiler for å få flest til å velge elektrisk, men slik avgiftene er i dag er det bare ren melking. Den dagen det blir nok elbiler vil nok ting skje med avgifter på elbiler også. Derfor er det fornuftig å diskutere dette nå.
Fremtiden er elektrisk.

soarer

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:20
Sitat fra: soarer på søndag 05. oktober 2014, klokken 09:09

Enig med deg! Bompenger er en styggedom. Vi betaler alt for mange avgifter og andre skjulte skatter her i landet. Og bilen er den store melkekua for staten. Vi trenger ikke alle de små bomselskapene som bruker opp masse penger på tull og tøys.....

Faktisk så er arbeidstagere den store melkekuen for staten (staten er oss, for øvrig). Skal vi derfor være mot skatt på lønn?

Jeg ser ingen argumenter for at det er verre at brukerne av veien betaler bompenger, enn at alt skal finansieres og betales av alle (også de som aldri bruker den).

Skatten på inntekt er satt ned ( litt ). Men alle de andre skjult avgiftene ser i ferd med å ta livet av utviklingen i samfundet her.
Vi som bruker veien betaler faktisk veiavgift for å kunne beruke den.

Om dette skulle vært en km avgift, diffrensiert i forhold til utslipp kanskje...... ?  Da kunne de revet de fordømte bompengene....
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

Rio

Poenget er at vi (altså, fellesskapet) må ha inn X kr i året for å betale for skoler, veier, sykkelstier, sykehus, osv.  Man man selvsagt diskutere hvor stor X bør være, men det er en annen diskusjon.

Så må vi altså få inn X, og det gjør vi gjennom skatter og avgifter. Selvsagt mener "alle" som da må betale at man burde få inn pengene slik at "andre" betalte mer.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: soarer på søndag 05. oktober 2014, klokken 13:00
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:20
Sitat fra: soarer på søndag 05. oktober 2014, klokken 09:09

Enig med deg! Bompenger er en styggedom. Vi betaler alt for mange avgifter og andre skjulte skatter her i landet. Og bilen er den store melkekua for staten. Vi trenger ikke alle de små bomselskapene som bruker opp masse penger på tull og tøys.....

Faktisk så er arbeidstagere den store melkekuen for staten (staten er oss, for øvrig). Skal vi derfor være mot skatt på lønn?

Jeg ser ingen argumenter for at det er verre at brukerne av veien betaler bompenger, enn at alt skal finansieres og betales av alle (også de som aldri bruker den).

Skatten på inntekt er satt ned ( litt ). Men alle de andre skjult avgiftene ser i ferd med å ta livet av utviklingen i samfundet her.
Vi som bruker veien betaler faktisk veiavgift for å kunne beruke den.

Om dette skulle vært en km avgift, diffrensiert i forhold til utslipp kanskje...... ?  Da kunne de revet de fordømte bompengene....

Joda, men vi må fremdeles betale samme beløp - det er bare en diskusjon om hvordan og hvem. F. eks. om hele samfunnet skal betale, eller om bilistene skal betale (av politiske årsaker).

Det er selvsagt helt OK å mene at "noen andre" bør betale, men det er ikke noe verre at "bilister" betaler skatt/avgifter enn at arbeidstakere betaler skatt/avgifter.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

soarer

Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 13:04
Sitat fra: soarer på søndag 05. oktober 2014, klokken 13:00
Sitat fra: Rio på søndag 05. oktober 2014, klokken 11:20
Sitat fra: soarer på søndag 05. oktober 2014, klokken 09:09

Enig med deg! Bompenger er en styggedom. Vi betaler alt for mange avgifter og andre skjulte skatter her i landet. Og bilen er den store melkekua for staten. Vi trenger ikke alle de små bomselskapene som bruker opp masse penger på tull og tøys.....

Faktisk så er arbeidstagere den store melkekuen for staten (staten er oss, for øvrig). Skal vi derfor være mot skatt på lønn?

Jeg ser ingen argumenter for at det er verre at brukerne av veien betaler bompenger, enn at alt skal finansieres og betales av alle (også de som aldri bruker den).

Skatten på inntekt er satt ned ( litt ). Men alle de andre skjult avgiftene ser i ferd med å ta livet av utviklingen i samfundet her.
Vi som bruker veien betaler faktisk veiavgift for å kunne beruke den.

Om dette skulle vært en km avgift, diffrensiert i forhold til utslipp kanskje...... ?  Da kunne de revet de fordømte bompengene....

Joda, men vi må fremdeles betale samme beløp - det er bare en diskusjon om hvordan og hvem. F. eks. om hele samfunnet skal betale, eller om bilistene skal betale (av politiske årsaker).

Det er selvsagt helt OK å mene at "noen andre" bør betale, men det er ikke noe verre at "bilister" betaler skatt/avgifter enn at arbeidstakere betaler skatt/avgifter.

Problemet med bompengene er at det koster så mye og sette opp teknisk utstyr, og drifte dette + alle de små selskapene som bruker masse penger på å drive kaffetrakterne på alle styremøter osv... Meget inneffektivt, men etter Norsk tradisjon selvfølgelig  8)

Jeg kjørte Trondheim - Bergen - Stavanger - Kristiansand - Oslo og hjem til Trøndelagen sist sommer. Nå fylles postkassen med små regninger på alle de ulike selskapene som skal ha noen kroner...  Er dette sløsing eller?  Det er i allefall ikke effektivt.... ???
2015 e-Golf. Levert 28-10-14.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA