Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av NegativeElectrode, onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

arnejorg1

Sitat fra: cra på mandag 29. september 2014, klokken 10:27
Problemet er at "Staten" gir oss rett til å kjøre gratis, men det er "de andre" som tar regninga. Staten burde helt klart kompensere selskapene ved å ta regninga for de passeringene vi har. Misunnelsen blir ikke mindre om de skrur opp prisen på fossilpasseringer (selv omd et kanskje er riktig å gjøre det). Mange syter jo allerede over at "jeg betaler jo for deg også". ;)

Jeg er generelt i mot bompengefinansiering og mener alle nye veier skal finansieres over statsbudsjettet, men det er jo ett fint tiltak for og skifte ut fossilbilene med strømbiler. Så for meg kan godt elbilen være fredet for bompenger for evig og alltid. Folk som passerer bommen mye, sparer mye penger på elbil og det har helt klart stor betydning for salget. Staten bør ta regninga.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

cra

Helt enig, arnejorg1. Bompenger burde ikke eksistere, kanskje med unntak av den 20-kroneren vi må betale (som er "frivillig") på private skogsveier hvis vi ikke gidder å opp til den setra. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: arnejorg1 på mandag 29. september 2014, klokken 13:41
Jeg er generelt i mot bompengefinansiering og mener alle nye veier skal finansieres over statsbudsjettet, men det er jo ett fint tiltak for og skifte ut fossilbilene med strømbiler. Så for meg kan godt elbilen være fredet for bompenger for evig og alltid. Folk som passerer bommen mye, sparer mye penger på elbil og det har helt klart stor betydning for salget. Staten bør ta regninga.

Helt enig i det aller meste her :)

Men "Staten bør ta regninga - det blir jo uansett oss det da :p

Liker helst å skille mellom to forskjellige typer bommer:
Bom på motorvei/landevei. Disse bør bort!  De er der for å finansiere veiutbygging, og ikke noe annet. Dette betales via den tidligere "veiavgiften" - nå årsavgift - og "vei-bruksavgiften" som ligger på drivstoff. Helt greit om også elbiler betaler full veiavgift - øøø årsavgift mente jeg :p  At de da nødvendigvis slipper å betale "vei-bruksavgiften" på drivstoff er ett passende incentiv.  Så lenge de fortsatt står der bør elbiler være fritatt.
Bomringer rundt store byer/pressområder.  Disse har en funksjon for å redusere bilbruk i disse byene/pressområdene - da spesielt forurensende bilbruk - altså eksosbiler. Disse kan bli stående, men gratis for elbiler i første omgang. Etter som elbilandelen øker kan det være aktuelt med bompenger også for disse, men betydelig lavere enn eksosbilene. F.eks. halv pris, eller at man bare betaler evnt. rushtidsavgifter.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: cra på mandag 29. september 2014, klokken 13:54
... kanskje med unntak av den 20-kroneren vi må betale (som er "frivillig") på private skogsveier hvis vi ikke gidder å opp til den setra. :)

Private veier er så klart noe helt annet enn offentlig infrastruktur, og er for meg ikke med i debatten om bompenger på offentlige veier.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

arnejorg1

Sitat fra: Amoss på mandag 29. september 2014, klokken 14:03
Men "Staten bør ta regninga - det blir jo uansett oss det da :p

Ja, det er vi som finansierer stort sett alt som ligger under de oljepengene som årlig brukes, men det handler om prioritering. Vi trenger ikke bruke mer penger og øke andre avgifter så lenge pengene blir brukt riktig, Det kom frem under aktualitetsprogrammet "harde fakta" på tv2 i 2012. 
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Amoss

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 30. september 2014, klokken 16:39
Ja, det er vi som finansierer stort sett alt som ligger under de oljepengene som årlig brukes, men det handler om prioritering.

Sant nok, var bare ment som en liten påminnelse - som mange har en tendens til å glemme - at det ikke bare er å skyve alt over på staten, det slår jo uansett tilbake på "oss" - enten i økte/andre avgifter eller ting som blir nedprioritert. Var jo i denne saken enig med deg at bygging av viktig infrastruktur, som offentlige veier tross alt er, er ett statelig ansvar.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Rio

Atlanterhavstunnellen taper vel knapt noe som helst på at elbiler kjører gjennom tunnellen?

De kan selvsagt påstå at "de hadde tjent flere penger dersom de hadde kjørt eksosbil", men det kan man også si om alle passasjere i en eksosbil. Atlanterhavstunnellen "taper" jo også penger på at passasjeren ikke kjører egen bil!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Diskusjonen om bompenger vs statsfinansiering er egentlig en ganske tullet diskusjon. Tunneller osv. må enten betales av "alle" (inkl. de som aldri bruker dem) eller mer direkte av brukerne.

Dersom gamle "Onkel Ole" ikke kjører, men kjøper varer transportert gjennom tunnellen så vil han jo likevel betale gjennom påslag i transportkostnadene.

Staten er oss, så å si at "Staten skal betale" er jo bare å si at vi skal betale gjennom skatteseddelen.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Warlock

Jeg lurer på hvor mye de taper på at de som bor i Bærum ikke tar svippturen innom tunnelen på vei til jobb jeg...
Kunne de ikke utredet det også? Tror det utgjør en mye større prosent...

hastmust

#25
Det är mer av ett problem med hela upplägget på norska vägar. Bomstationer är från första början svammel utom i undantagsfall, och det egentliga problemet här.

Jag föreslår en årlig avgift som faktiskt låter mig köra på vägarna som jag betalat för. Men den finns redan! + omregistreringsavgift (20kr i sverige vs minímum 1500kr här  :o) och engånsavgift. Det är bara mjölkning och bakåtsträvning som spelar in här. Låt elbilarna passera och ta tag i infrastrukturen på riktigt sen. Man ska inte behöva stanna på vägen och man ska ej heller behöva någon autopassbricka (undantag storbycentrum och problemområden). Lokalbussen i Oslo tog ju för fan inte ens kort när jag skulle åka och det var väldigt överraskande för att vara OSLO?! Jag kommer från en skithåla och där har vi råd med kortläsare sen länge.

Lösningen kan vara en bomstation vid bussen för att finansiera denna moderna lösning med kortbetalning.

Kort sagt: Detta är bara bakvänt

arnejorg1

Sitat fra: Rio på tirsdag 30. september 2014, klokken 17:04
Tunneller osv. må enten betales av "alle" (inkl. de som aldri bruker dem) eller mer direkte av brukerne.

Jeg betaler også for mye jeg ikke bruker via skatter og avgifter, så om fotgjengerne skal være med og betale for veier og tunneler, er det greit for meg. Jeg har f.eks i mange år betalt kinobilletten til fotgjengerne gjennom filmstøtte. + mye annen kultur og idrett som blir støttet av staten, som jeg er med på og betale.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Rio

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 30. september 2014, klokken 19:44
Sitat fra: Rio på tirsdag 30. september 2014, klokken 17:04
Tunneller osv. må enten betales av "alle" (inkl. de som aldri bruker dem) eller mer direkte av brukerne.

Jeg betaler også for mye jeg ikke bruker via skatter og avgifter, så om fotgjengerne skal være med og betale for veier og tunneler, er det greit for meg. Jeg har f.eks i mange år betalt kinobilletten til fotgjengerne gjennom filmstøtte. + mye annen kultur og idrett som blir støttet av staten, som jeg er med på og betale.

Joda, men bilister går også på kino, og kinogjengere betaler også skatt.

Det er ganske grunnleggende å bruke bompenger for å få ned trafikken i byene, og for å finansiere "broer" og annet i "distriktene". I London koster det opp mot 90 kr å kjøre inn, og de har diskutert priser på over 300 kr for å kjøre i byen. Per dag!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

arnejorg1

#28
Sitat fra: Rio på tirsdag 30. september 2014, klokken 22:46
Joda, men bilister går også på kino, og kinogjengere betaler også skatt.

Ingenting av den skatten som kinogjengere betaler går til og finansiere veier. Staten hover inn mye mer i bilavgifter enn det som faktisk brukes på vei.
En endring bør komme, slik at man heller kan betale for det man selv bruker. Jeg går også på kino, men det er stort sett den eneste kulturaktiviteten jeg bedriver. Jeg kan godt betale det dobbelte for kinobilletten jeg, men la meg slippe og betale for det jeg ikke bruker. Mye mer rettferdig. Selvsagt med unntak av det man selv får goder av og ellers det som er viktig for og få ett samfunn til og fungere, f.eks, skole, eldreomsorg og sykehus. Det er det som er det viktigste. Ellers får man betale kulturaktivitetene sine selv.

Jeg skjønner at det blir for lite penger når de fleste kjører elbil. Jeg kan da akseptere en avgiftsøkning på elbiler. Men jeg liker og få noe igjen av det jeg betaler for, så jeg vil at alle pengene jeg betaler inn i bilavgifter skal gå til vei.  ;) Bompenger (som denne tråden i utgangspunktet dreier seg om) bør man helst unngå.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Mippen

Man kan være uenig i at det er dumt å betale vanlig skatt også, men den vanlige skatten går til en pott som blir fordelt der det trengs. Noen benytter seg av tjenestene mye, andre aldri, noen i perioder. Poenget mitt er at det vi betaler i skatt skal gå med til alle offentlige felles goder. Samferdsel er en del av en felles gode selv om man bare sykler, tar toget, bussen, eller bare går, så benytter alle en vei for å komme seg rundt. De som har bil kan gjerne betale litt mer siden de bruker veiene mest, men det er ikke riktig at de skal betale mer skatter til ting som ikke har med vei å gjøre, og de beløpene som blir betalt er kriminelt høye. Men for oss som bare har elbil er det ganske sytalaust til den dagen det eventuelt blir endret.

Poenget mitt er at alle bilrelaterte avgifter bør går øremerket til samferdsel og at skattene vi betaler blir fordelt gjennom stadsbudsjettet til alle offentlige goder hvor også samferdsel er en del av. Alle må være med å betale for velferdstilbud vi har, men det gjør ikke noe at de som bruker det mest betaler litt mer så lenge det går til samme formål som det kommer fra.
Fremtiden er elektrisk.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA