Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av NegativeElectrode, onsdag 08. oktober 2014, klokken 18:50

« forrige - neste »

NegativeElectrode

For en gangs skyld har vi en edruelig Samferdselsminister
http://www.vest24.no/nyheter/article7600318.ece

Før eller siden kommer man til et punkt hvor innslaget av elbiler får konsekvenser for det enkelte bomselskap. Det ville kanskje være smart å være litt i forkant og bestemme en %-andel som utløser f.eks. halv passeringavgift for 0-utslippskjøretøy. Eventuellt kunne staten dekke inn noe som en midlertidig ordning. Da slipper man den støyen og misnøyen/misunnelsen dette generer.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

arthur

Dette er et godt eksempel på at incentiver virker, ja kanskje "for godt" i enkelte tilfeller og da vil det måtte komme endringer enten vi el-bilister liker det, eller ei.
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

emil

Men FRP er jo for å fjerne alle bomstasjonene, så hva er egentlig problemet?


Leif1

Bare for han å si at staten tar regningen det.
Det er en billig ordning, og vil sikre ham og Frp stemmer inn i evigheten.
Konvertitt fra S til X

mariowing

Fra 2007 til 2013 gikk antallet passeringer i bomringen i Oslo ned med sju prosent. Foreslår at man begynner å jobbe for at flere skal kjøre eksosbil i Oslo slik at inntektene opprettholdes!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Rio

Tenk hvor mye Ruter taper på å frakte pensjonister og barn til redusert pris!

Makan!
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

NegativeElectrode

Sitat fra: arthur på onsdag 24. september 2014, klokken 08:56
Dette er et godt eksempel på at incentiver virker, ja kanskje "for godt" i enkelte tilfeller og da vil det måtte komme endringer enten vi el-bilister liker det, eller ei.
Kan bare snakke for meg selv, men det er vel meningen incentivene skal stimulere til kjøp av elbiler. Da blir det jo litt rart om man skal nærmest måtte si unnskyld for at man bruker den etter hensikten med disse incentiver? Jeg er inneforstått med at ordningene er midlertidige, men når man tar ekstra risiko og utgifter ved kjøp skal man få noen fordeler igjen.

Men tydeligere signaler fra Stortinget er nok på sin plass både for bilkjøpere og bompenge/ferjeselskaper. Problemet er i hovedsak misunnelse i de fleste tilfeller men vil etterhvert bli mer reelle på budsjetter.
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

arthur

Sitat fra: NegativeElectrode på onsdag 24. september 2014, klokken 09:55
Sitat fra: arthur på onsdag 24. september 2014, klokken 08:56
Dette er et godt eksempel på at incentiver virker, ja kanskje "for godt" i enkelte tilfeller og da vil det måtte komme endringer enten vi el-bilister liker det, eller ei.
Kan bare snakke for meg selv, men det er vel meningen incentivene skal stimulere til kjøp av elbiler. Da blir det jo litt rart om man skal nærmest måtte si unnskyld for at man bruker den etter hensikten med disse incentiver? Jeg er inneforstått med at ordningene er midlertidige, men når man tar ekstra risiko og utgifter ved kjøp skal man få noen fordeler igjen.

Men tydeligere signaler fra Stortinget er nok på sin plass både for bilkjøpere og bompenge/ferjeselskaper. Problemet er i hovedsak misunnelse i de fleste tilfeller men vil etterhvert bli mer reelle på budsjetter.

Jeg er helt enig med deg bortsett fra dette med misunnelse som er et argument som brukes i "hytt og pine".
Miev 2014
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Honda E Urban med kølapp - droppet
Seat Mii Electric - 2 kvartal
Skoda Vision iv - kølapp

Kia e-Niro med kølapp (2020?)

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Philip Marlowe

Det eneste riktige myndighetene kan gjøre er fortsatt la nullutslippsbilene passere gratis, men dekke inntektstapet med økte bompenger på eksoskjøretøyene.
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

Mippen

#10
Hva med mopeder, mc og atv og andre 4-hjulinger? Er en del av de også. På vei til jobb er det nesten halvt om halvt med elbiler og 2 hjulinger.

Edit: Snakker generelt da jeg ikke bor der selv.
Fremtiden er elektrisk.

arnejorg1

Sitat fra: Mippen på fredag 26. september 2014, klokken 14:29
Hva med mopeder, mc og atv og andre 4-hjulinger? Er en del av de også. På vei til jobb er det nesten halvt om halvt med elbiler og 2 hjulinger.

Edit: Snakker generelt da jeg ikke bor der selv.

Det er planen min når bompengefritaket forsvinner. Da skal jeg skaffe meg en elbil som er registrert som 4-hjuls motorsykkel. Ingen skilt foran og ingen bompenger ;)
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

Mippen

Sitat fra: arnejorg1 på søndag 28. september 2014, klokken 22:09
Sitat fra: Mippen på fredag 26. september 2014, klokken 14:29
Hva med mopeder, mc og atv og andre 4-hjulinger? Er en del av de også. På vei til jobb er det nesten halvt om halvt med elbiler og 2 hjulinger.

Edit: Snakker generelt da jeg ikke bor der selv.

Det er planen min når bompengefritaket forsvinner. Da skal jeg skaffe meg en elbil som er registrert som 4-hjuls motorsykkel. Ingen skilt foran og ingen bompenger ;)

Ja :P

Poenget mitt er at det ropes om at elbiler kjører gratis gjennom bomstasjoner, men det ropes ikke om mc med 4 hjul, tohjulinger, mopeder mm. Det er også en del av de. Det er alltid elbilen som er det sorte fåret her. Staten "taper" masse på alle de kjøretøyene også. I fjor var det over 300.000 registrerte mc og mopeder i Norge.
Fremtiden er elektrisk.

cra

Problemet er at "Staten" gir oss rett til å kjøre gratis, men det er "de andre" som tar regninga. Staten burde helt klart kompensere selskapene ved å ta regninga for de passeringene vi har. Misunnelsen blir ikke mindre om de skrur opp prisen på fossilpasseringer (selv omd et kanskje er riktig å gjøre det). Mange syter jo allerede over at "jeg betaler jo for deg også". ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

arnejorg1

Sitat fra: Mippen på mandag 29. september 2014, klokken 10:19
Sitat fra: arnejorg1 på søndag 28. september 2014, klokken 22:09
Sitat fra: Mippen på fredag 26. september 2014, klokken 14:29
Hva med mopeder, mc og atv og andre 4-hjulinger? Er en del av de også. På vei til jobb er det nesten halvt om halvt med elbiler og 2 hjulinger.

Edit: Snakker generelt da jeg ikke bor der selv.

Det er planen min når bompengefritaket forsvinner. Da skal jeg skaffe meg en elbil som er registrert som 4-hjuls motorsykkel. Ingen skilt foran og ingen bompenger ;)

Ja :P

Poenget mitt er at det ropes om at elbiler kjører gratis gjennom bomstasjoner, men det ropes ikke om mc med 4 hjul, tohjulinger, mopeder mm. Det er også en del av de. Det er alltid elbilen som er det sorte fåret her. Staten "taper" masse på alle de kjøretøyene også. I fjor var det over 300.000 registrerte mc og mopeder i Norge.

Ja, du har nok rett i det. Skulle vært gøy og vite hvor mye tap det er på slike kjøretøy. Det er det ingen som snakker om
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA