Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Flyer for feilparkerte biler...

Startet av turfsurf, onsdag 08. oktober 2014, klokken 17:55

« forrige - neste »

turfsurf

Har hatt en feilmelding når jeg har ladet med over 13A, kom i sommer en gang. Både med rødt og blått adapter så viste bilen "unable to charge". Med det røde adapter fortsatte bilen å lade på 13A når jeg brukte Schuko overgangen, og med det blå så ladet den ihvertfall opp til 24A, selv om meldingen kom frem når den trakk over 13A. Mistenkte at den ene delladeren hadde gått føyken.

Kjørte derfor innom Tesla Drammen på mandag, og de tok bilen inn straks, og jeg fikk lånebil. Dagen etter fikk jeg telefon om at bilen var fikset, og de kunne komme med den og hente lånebilen. Kan ikke bli bedre service!

Når jeg snakket med de, så nevnte de at de hadde sett overgangen fra schuko til rød kontakt (som har L1 og L2 koblet sammen for å kunne trekke mere strøm fra schuko). De sa at dette ville de ikke skulle gjøres, siden det muligens var det som hadde forårsaket skaden, siden bilen da fikk 230V men forventet 400V. Uansett tok de det på garantien denne gang.

Jeg kommer til å følge opp, og ikke bruke schuko til rødt adapter, siden Tesla ikke vil det.

Men rent teknisk så mener jeg det han sa ikke er riktig, med rødt adapter får vel den enkelte dellader fremdeles 230V? Så jeg kan ikke forstå at det kan være skadelig for laderen ?

Vil bare legge til at overgangen fra schuko har vært brukt i mange måneder og virket helt fint.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Bare tull. Delladerene i bilen er 230v, ikke 400v, og bilen "ser" bare 230v uansett. Om du bruker en, to eller tre av dem har ikke betydning. Men de er selvfølgelig ikke begeistret for at man bruker utstyr som de ikke har godkjent.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. september 2014, klokken 07:12
Bare tull. Delladerene i bilen er 230v, ikke 400v, og bilen "ser" bare 230v uansett. Om du bruker en, to eller tre av dem har ikke betydning. Men de er selvfølgelig ikke begeistret for at man bruker utstyr som de ikke har godkjent.

Hehe, det er nok riktig.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. september 2014, klokken 07:04
Når jeg snakket med de, så nevnte de at de hadde sett overgangen fra schuko til rød kontakt (som har L1 og L2 koblet sammen for å kunne trekke mere strøm fra schuko). De sa at dette ville de ikke skulle gjøres, siden det muligens var det som hadde forårsaket skaden, siden bilen da fikk 230V men forventet 400V. Uansett tok de det på garantien denne gang.

Jeg kommer til å følge opp, og ikke bruke schuko til rødt adapter, siden Tesla ikke vil det.

Men rent teknisk så mener jeg det han sa ikke er riktig, med rødt adapter får vel den enkelte dellader fremdeles 230V? Så jeg kan ikke forstå at det kan være skadelig for laderen ?

Vil bare legge til at overgangen fra schuko har vært brukt i mange måneder og virket helt fint.

Tesla-ansatte sier dessverre til tider mye rart. Bilen kan ikke "forvente" 400V eller 3-fase da det ikke er noen koding i adapterne for dette. Kun strømstyrken blir kodet og lest av bilen. Teknisk sett er det ikke noen forskjell på en lasket adapter og en lasket Type 2 ladestasjon som ganske mange har i garasjen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OleJA

Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

Muffinman

Har forresten hatt en gjestelader som hadde samme problem som trådstarter. Fungerte så lenge man brukte et adapter som brukte mer enn en av delladerene. Han hadde vel sannsynligvis med seg bare schukoadapter siden han ikke fikk ladet for egen maskin.

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på onsdag 24. september 2014, klokken 12:26
Har forresten hatt en gjestelader som hadde samme problem som trådstarter. Fungerte så lenge man brukte et adapter som brukte mer enn en av delladerene. Han hadde vel sannsynligvis med seg bare schukoadapter siden han ikke fikk ladet for egen maskin.
Fungerte med Mennekes kabel (den fra Tesla) og for meg, den bruker vel kun en dellader. Kommer kanskje an på hvilken dellader som ryker.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

Muffinman

Det gjør det nok. På denne bilen fikk vi bare 13A med rød->schuko hvor det var lasket over to, og dermed var en av laderene ute (bilene var vel stort sett begrenset til 13A pr lader da). Med blått adapter fikk vi utnyttet 20A-kursen. Tipper at det ikke ville gått å lade med mer enn ca 26 A siden to av tre delladere så ut til å virke.

RaBalder

Jeg rensker ut alt av konstruktive lade-dingser og lar bare UMC+rødt+blått ligge i bilen før Tesla får tilgang til bilen.  ;D  ;D

turfsurf

Sitat fra: RaBalder på onsdag 24. september 2014, klokken 14:45
Jeg rensker ut alt av konstruktive lade-dingser og lar bare UMC+rødt+blått ligge i bilen før Tesla får tilgang til bilen.  ;D  ;D

Skjønner den, men synes egentlig ikke det er noe veldig konstruktivt over schuko-rød (med eller uten lask). Laderen i bilen får jo 230V der den skal. Skjønner dog at Tesla helst ikke vil at folk skal eksperimentere for mye med dette på egenhånd  :D
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

cra

jkirkebo sin Shucko-rød adapter berget med på Skei for en tid tilbake, da Tesla sitt medfølgende Shucko-adapter ikke ville fått plass i ladestolpen om så Hel**te frøs til is og Djevelen sjøl delte ut gratis sledeturer. ;)  Det nye "pigtail-adapteret" regner jeg med skal fungere helt fint på samme sted.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

turfsurf

Sitat fra: cra på torsdag 25. september 2014, klokken 12:57
jkirkebo sin Shucko-rød adapter berget med på Skei for en tid tilbake, da Tesla sitt medfølgende Shucko-adapter ikke ville fått plass i ladestolpen om så Hel**te frøs til is og Djevelen sjøl delte ut gratis sledeturer. ;) 

Akkurat for det så vil vel hvilken som helst skjøteledning duge. Fordelen med schuko til rød er for meg at man kan redusere antall skjøteledninger, og at man kan dra ut mere enn 13A av schuko.
Model Y Performance Pearl White - i bestilling
I-Pace HSE Corris Grey 2019 - The Englishman
i3 120Ah Imperial Blue 2019  - city fun
x - Model X 100D Pearl White 2017 - Flying Circus
x - Model X 90D premium - kansellert
x - Stormtrooper i3 2015 (lobotomized perfection)
x - Pearl White S 85D 2015 (Release Candidate)
x - Pearl White S 85 2013 (Beta)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA