Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stadsbudsjettet legges fram nå

Startet av Mippen, onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

Kim L


Bushy

Her er det en som plukket opp bilen idag på tmc
Today, 10:51 AM #182
breser  breser is online now
Junior Member

Join Date
Aug 2014
Location
North Bend, WA
Posts
84
Just picked up my car. No speed assist or lane departure feature. Car was made September 16th-19th. Delivery didn't seem to know anything about it.

Lufter noe rart av denne saken... Jaja. Det som kommer. Blir en bonus isåfall. Jeg vet hva jeg har bestilt på bilen. Å det får jeg.. Kankje
S75D sept. 17

Tuxedo

#47
Flere dager nå uten uavhengige bekreftelser, så dette lukter photoshop og barnslig practical joke.
P85, Sølv.
Mottatt 25.11.13


tklev

#49
Lane departure og speed assist trenger vel ikke være stort mer enn ett lite kamera ved siden av speilet som leser fartsskilt og striper på veien? Er det bekrefte at speed assist er det samme som ACC? Burde være en relativt enkel retrofit iallefall.

mariowing

Sitat fra: tklev på onsdag 24. september 2014, klokken 22:36
Lane departure og speed assist trenger vel ikke være stort mer enn ett lite kamera ved siden av speilet som leser fartsskilt og striper på veien? Er det bekrefte at speed assist er det samme som ACC? Burde være en relativt enkel retrofit iallefall.

Speed Assist er lesing av fartsskilt og er IKKE det samme som ACC. Kameraet kan brukes til ACC men det vanligste så langt har vært en radar.

http://www.mobileye.com/technology/applications/vehicle-detection/vision-only-adaptive-cruise-control/

I tillegg til dette har vi side assist (blindsonevarsling) og potensielt automatisk parkering. Disse to features krever "parkeringssensorer" på siden av bilen også.

Alt dette (radar, kamera og side sensorer) er det nå bilder av i en tråd på Tesla Motors Club (http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35894-Speed-Assist-and-Lane-Departure-Warning/). Hvorvidt disse bildene er ekte vet man jo ikke.

Det man vet er at dette utstyret er standard eller tilgjengelig på "alt" av konkurrerende biler og noe som soleklart burde være på TMS. Så da håper vi at de har begynt å montere dette på biler som produseres nå og at vi som har biler i bestilling vil kunne få det med (mot å oppgradere bestillingen vår). Vi får se hva som skjer :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Sense


Ja, det er jo helt fornuftig å bruke blinklys hver gang man skal kjøre nære hvit eller gul stripe, eller kutte en sving.

Hvor i veibanen man legger bilen er en kontinuerlig, dynamisk prosess som er høyst situasjonsavhengig. Jeg blir mye mer skremt av andre trafikanter som konstant ligger på hvitstripa. (det er langt mer sjans for at jeg får en slik fører i fanget enn en som har et aktivt forhold til trafikken rundt seg)
[/quote]

Helt enig at det er skremmende å se biler som virrer over i motsatt kjørefelt eller virker uforutsigbare, men det er ikke denne sitasjonen jeg beskriver.
Jeg bruker hele min kjørebane inntil kanten av hvit linje på høyre siden, og gul side i venstresvinger når det ikke kommer noen imot.
På motorvei kjører jeg inntil høyre felt, aldri venstre.
Poenget er at den Lane assist systemet ikke tillater at man nærmer seg den hvite eller gule linjen i egen kjørebane. Dermed mener jeg den er uhensiktsmessig i sin varsling når mange norske veier er svært svingete, og man kan se på slitasjon i veibanen at de fleste legger seg inntil linjene i svinger for ikke å kjøre unødig langt rundt. Men slik normal kjøring liker ikke Lane Assist systemet.
Hadde den varslet bare når man kjørte på linjen eller over den, så ville den vært i bruk hos oss.


mariowing

Ok :-)

Implementasjonen av disse systemene er også ulik mellom fabrikantene. På min Passat så dytter den i rattet men ingen piping for eksempel. Morsomt å holde rattet veldig løst og kjenne bilen svinge av seg selv i en venstresving på motorveien. Den holder seg i feltet sitt helt selv men etter noen sekunder slår systemet seg av hvis du ikke holder ordentlig i rattet. Bilen er selvkjørende men stoler ikke på seg selv :-)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Øyvind.h

De som kan kjøre bil deaktiverer nok både blindsonevarsler og feltskiftvarsler.
Min erfaring med blindsonevarsler er alt for mange falske alarmer. Ville kun hatt systemet på om det aldri pep, men kun viste med en liten lysindikator at den mener noe er i blindsonen. Også om jeg blinker mot filen sensoren mener noe befinner seg. Blindsonen må jo sjekkes hver gang uansett.

Og feltskiftvarsler ville vært slitsomt! Jeg kjører på en måte som er behagelig og dynamisk. Intet poeng å pines dønn i midten av et felt når veien kan utnyttes trygt og behagelig på en bedre måte. Deaktivert det også altså.

Kollisjonsvarsel/autostop kan absolutt ha noe for seg, men jeg frykter systemet kan bli en hvilepute for dårlige sjåfører som blir enda slappere bak rattet. For gode sjåfører har det mindre verdi, men klart et slikt system kan reagere raskere enn en uoppmerksom sjåfør. Så i et makro-perspektiv tror jeg verdien er helt klart positiv, selv om systemet ikke nødvendigvis fungerer hver gang det er behov.

Rart de ikke kom med det eneste jeg kunne hatt interesse av: adaptiv cruise.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Roma


OleJA

Sitat fra: mariowing på torsdag 25. september 2014, klokken 07:02
Ok :-)

Implementasjonen av disse systemene er også ulik mellom fabrikantene. På min Passat så dytter den i rattet men ingen piping for eksempel. Morsomt å holde rattet veldig løst og kjenne bilen svinge av seg selv i en venstresving på motorveien. Den holder seg i feltet sitt helt selv men etter noen sekunder slår systemet seg av hvis du ikke holder ordentlig i rattet. Bilen er selvkjørende men stoler ikke på seg selv :-)

Kjører en god del med tilhenger, og i den sammenheng så er min erfaring at VW sin 'Lane Assist' er direkte farlig. Dyttinga i rattet fremprovoserer sleng på tilhengeren :-(. Så etter de første turene når det var morsomt å teste ut alle 'Assist' pakkene, så har det meste blitt slått av.
Perlehvit P85, VIN P15981
Reservert 2 x Model Y

mariowing

Da tror jeg du hadde skrudd på Supermann-funksjonen evt burde sjekke tilhengeren. Den dyttingen jeg har erfart var i alle fall såpass svak at så lenge du holder i rattet så flytter jo ikke bilen seg i det hele tatt

Og til dere som ikke vil ha; nei vel. Da er det bare å la være å kjøpe det. Jeg vil ha det, jeg liker det, jeg er fornøyd med de systemene som har vært på min bil og jeg synes det gir en økt trygghet og sikkerhet, at det er litt kult og jeg synes det er synd og dumt at det (kanskje) ikke er på den TMS som jeg har bestilt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Pompel

Bilen min er enda ikke vært gjennom trykken så det er mulig jeg får med dette. Selv er også jeg mest interessert i ACC og selv om ingenting er sagt enda så ligger sensoren klar for det (det er vel den i fronten under nosecone).

Blindsonevarsling og feltskiftevarsling er jeg skeptisk på med tanke på "false positives" (ikke prøvd før), men autobrems er utvilsomt en positiv funksjon så lenge det ikke blir en hvilepute.
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

Guybrush

Har også veldig lyst på ACC og "City-break". Kan jeg tørre å bestille bilen nå? Virker jo som om dette er noe alle får, og ikke må bestilles?

sigurdi

Autoparkering i garasjen hadde vært gull.
Gå ut av bilen, trykke på kontrollen og bilen kjører inn selv. :-)

Men at ikke alle biler som blir levert nå, ikke har dette utstyret, kan være pga utstyrs nivå valgt, tuning av produksjons linje, kun del av linjen som er oppgradert, bruke opp resten av "gamle" typen deler, real time test av utstyr, tilfeldig utvalg får, som bonus og Tesla henter inn tilbakemeldinger fra kundene etterpå.
Blir litt mer storskala testing, med tilfeldig utvalg, en ved bruk av fast test personell.

Men satser det kommer på alle biler etter hvert.

At de ikke kommer med full info, før løsningen er klar til 100% utrullingen er på mange måter smart og sikkert planlagt.

Media snappet det opp gjennom rykter, og gir media og rykte reklame, ingen kan klage på at deres bil ikke får dette, ikke storm av kunder som skal rekonfigurere bilen som er klar til produksjon, før løsningen er testet ut i stor nok skala, de som får er som oftes super happy for å få noe de ikke har betalt for. osv.
Horten
Model S 70D (reservert 26.11.15. utlevert 16.12.15)
Model X. #645 (reservert - 11 September 2013)
Model X.Sig #288 (reservert - 5 April 2014) - Kanselert

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA