Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Stadsbudsjettet legges fram nå

Startet av Mippen, onsdag 08. oktober 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

snurrehue

Da jeg leste "Speed Assist" ble jeg litt skuffa. Skuffa fordi jeg oppfattet det til å være Teslas navn på adaptiv cruise. Skuffa fordi jeg egentlig ville vente med å kjøpe bilen til dette var på plass, men ikke hadde tålmodighet nok.

Men så er "Speed Assist" bare visning av fartsgrensa altså? For all del, en nyttig funksjon, sammen med lane assist. Man kan si hva man vil om slike hjelpesystemer, men ser vi bort fra de få prosentene som bedriver aktiv kjøring og kutting av svinger, så har flertallet nytte av disse. Ikke nytte hver bidige tur hver bidige dag, men den dagen man er sløv nok til ikke å makte å følge med. Og en tankevekker til de som aldri klarer å fokusere nok på egen kjøring til å klare å holde seg innenfor veimerkingen. Alltid like frustrert når jeg sitter på med slike. Etter mobiltelefonens inntog har det dessverre blitt flere av disse vinglefantene :(

cyber

Sitat fra: OddB på onsdag 24. september 2014, klokken 11:23
Nå er ikke midtstripe noe du finner på alle veistrekninger  i Norge, selv ikke på europaveier. ..

På motorvei, hvor det er mulig å holde høy hastighet, er det gode veimarkeringer / veistriper - noe som er en forutsetning for alle systemene.

cyber

Sitat fra: snurrehue på onsdag 24. september 2014, klokken 11:26
Da jeg leste "Speed Assist" ble jeg litt skuffa. Skuffa fordi jeg oppfattet det til å være Teslas navn på adaptiv cruise. Skuffa fordi jeg egentlig ville vente med å kjøpe bilen til dette var på plass, men ikke hadde tålmodighet nok.

Men så er "Speed Assist" bare visning av fartsgrensa altså? For all del, en nyttig funksjon, sammen med lane assist. Man kan si hva man vil om slike hjelpesystemer, men ser vi bort fra de få prosentene som bedriver aktiv kjøring og kutting av svinger, så har flertallet nytte av disse. Ikke nytte hver bidige tur hver bidige dag, men den dagen man er sløv nok til ikke å makte å følge med. Og en tankevekker til de som aldri klarer å fokusere nok på egen kjøring til å klare å holde seg innenfor veimerkingen. Alltid like frustrert når jeg sitter på med slike. Etter mobiltelefonens inntog har det dessverre blitt flere av disse vinglefantene :(

En av flere grunner til at jeg ennå ikke er moden for batteribil ( les Tesla ) er mangel på ACC og assistentsystemer.

Når noen her nedvurderer disse virker det som de ikke vil ha noe Tesla ikke har  :D og det blir for dumt.

Siste generasjon ACC og assistentsyster i de bilene som TMS ønsker å bli sammenlignet med har gjennomtenkte løsninger og funksjoner som utvilsomt bidrar til økt trafikksikkerhet.

Asarin

Noen som har noe info som kommer direkte fra Tesla om dette?

Om min bil lages om ca 3-5 uker, kan jeg da forvente at dette er med i pakken?
---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Sense

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 24. september 2014, klokken 10:00
Sitat fra: mariowing på onsdag 24. september 2014, klokken 07:04
Blir vel feil å si at Lane Assist ikke fungerer... Det høres ut som den gjør akkurat det den skal men at den ikke passer med den kjørestil. Begynne å bruke blinklys kanskje?
Ved aktiv kjøring på en svingete vei, så er man jo som oftest på strekene i hver innersving. Jeg ser for meg at når jeg får Tesla vil lane assist normalt sett være av. Men når jeg skal på lengre transportetapper, der jeg kanskje kan bli trøtt, så ville jeg kunne sette på lane assist.

Ja, det er i svinger den er nytteløs. Den piper hvis du kommer innenfor halv meter unna den hvite eller gule stripen. Det forekommer jo til og med på motorveien, men konstant ved landeveiskjøring. Til slutt har den pipet "Ulv" så mange ganger at ingen av oss ser hensikten med den.
Opprinnelig var vel meningen at den skulle varsle om du kom for nær linjene i tilfelle du duppet av. Men da må den jo stå på og pipe konstant, og det går bare ikke....
Eller som Jeremy Clarkson ville sagt det: "It``s presumeably for the american marked, to remind them that they are in a car."



Selv på motorveien

mariowing

Men det blir fortsatt feil å si at den ikke virker - den piper jo når du krysser linjen. Om du liker at den gjør det, om det passer med din kjørestil, om den passer med veien er en annen sak. Men virker som den skal - det gjør den jo. Kan vi ikke være enige om det da :)
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

janmb

Sitat fra: mariowing på onsdag 24. september 2014, klokken 07:04
Blir vel feil å si at Lane Assist ikke fungerer... Det høres ut som den gjør akkurat det den skal men at den ikke passer med den kjørestil. Begynne å bruke blinklys kanskje?

Ja, det er jo helt fornuftig å bruke blinklys hver gang man skal kjøre nære hvit eller gul stripe, eller kutte en sving.

Hvor i veibanen man legger bilen er en kontinuerlig, dynamisk prosess som er høyst situasjonsavhengig. Jeg blir mye mer skremt av andre trafikanter som konstant ligger på hvitstripa. (det er langt mer sjans for at jeg får en slik fører i fanget enn en som har et aktivt forhold til trafikken rundt seg)
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

mariowing

Jeg har kjørt med det og synes det fungerte utmerket, synes aldri at det ble masete. Du synes ikke det er bra fordi du liker å kjøre over linjene i tide og utide da det gjør deg til en bedre sjåfør enn en som ligger mellom linjene.

Jeg hevder fortsatt at systemet virker. At du ikke liker måten det virker på er ikke det samme som at det ikke virker som forutsatt.
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Espen Hugaas Andersen

#38
Da er det bekreftet at bilene blir også levert med det som ser veldig ut som en radarsensor. http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35894-Speed-Assist-and-Lane-Departure-Warning/page18?p=766210&viewfull=1#post766210

Det betyr at de som får bilen bygget fra nå og utover er bare en SW-oppdatering unna ACC og autobrems. :) (Mest sannsynlig.)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

MyMuffin

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på onsdag 24. september 2014, klokken 15:24
Da er det bekreftet at bilene blir også levert med det som ser veldig ut som en radarsensor. http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/35894-Speed-Assist-and-Lane-Departure-Warning/page18?p=766210&viewfull=1#post766210

Det betyr at de som får bilen bygget fra nå og utover er bare en SW-oppdatering unna ACC og autobrems. :) (Mest sannsynlig.)

Men er det bekreftet fra tesla selv?
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 24. september 2014, klokken 15:30
Men er det bekreftet fra tesla selv?
Nei.

Det burde komme info på nettsidene til Tesla innen noen dager.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tonl

Jeg sendt en mail til min DS om han kan bekrefte eller avkrefte nye funksjoner. Ikke hørt noe fra han enda...

MyMuffin

Sitat fra: tonl på onsdag 24. september 2014, klokken 16:24
Jeg sendt en mail til min DS om han kan bekrefte eller avkrefte nye funksjoner. Ikke hørt noe fra han enda...

jeg sendte også mail til min DS i dag tidlig, ikke noe svar.. kanskje de bevisst avviser dette i påvente av en offisiell uttalelse?
2019 P3D- 
2019 Model 3 LR - konebil
2017 Model S 75D
2014 Model S 60

Teslanewbie

Skuffet over at tesla leverer ut biler med nye hardware features uten at de kommenterer dette .

Tull at vi får høre dette ryktesveien. Dette er ikke seriøst..

Ikke et ord om hva dette er . Om retrofit kan utføres og  hvis ikke hvorfor når Musk har lovet at bilen skal bygges slik at nye features kan implementeres uten problem . Synes dette er feilinformasjon som Gjør at folk kjøper bilen på falske premisser . ACC er noe jeg savner på bilen og det har hele tiden blitt hevdet at når dette kommer så skal det Være mulig å ettermontere .... hørte dette sist fra en tysk Tesla executive som jeg måtte ved en SC på autobahn nylig .....
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Pompel

Jerome Guillen sa vel på et møte i Oslo tidligere i år at det ikke ble mulig å ettermontere ACC på eksisterende biler når det kom på grunn av at det ble for komplisert.

Kilde
S85, Sølv, 19", Tech, Autopilot, Pano, Lydpakke, Sikkerhetspakke, Vinterpakke

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA