Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: About time to unveil the D and something else

Startet av freon, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 23:01

« forrige - neste »

freon

Heisann Ærede forum (=
jeg har et problem med at det tidevis er høy tempereatur på batteri pakken min. Servicelampen lyser på >45grader og har vært oppe mot 60 grader på vei hjem fra jobb.
I dag når jeg skulle kjøre til jobb, var det veldig varmt inne i hele bilen og det luktet passe ikke-godt.

Gjorde sent i forrige uke en måling av batteriene og har ett batteri som er litt dårligere med et spenningsfall på ca 0,5-0,8 volt mer enn de andre under belastning/kjøring.

Noen som har noen ideer om hva det kan være?? Kan det være det ene litt dårligere batteriet som har skylden?

edyrli

Det høres ut som et eller flere svake batteri.
Hadde samme problem på min gamle batteripakke. Vond lukt og varsel på høy temp. En differanse på 0,5-0,8 volt på en blokk høres ikke så ille ut men var dette full ladet? En svak blokk vil miste spenning lenge før de andre blokkene. Den kan like gjerne falle ned mot 0V ved full akselerasjon.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

freon

Det var nok ikke 100% fulladet. Men det var bare spenningsfall ved belastning. Uten belastning, steg spenningne til ca likt nivå på alle batteriene..

edyrli

Det er helt normalt at spenningen går opp igjen på svake batterier når man ikke belaster dem.
For å avdekke alle svake batterier så har det funnet ut at det beste er å kjøre en god tur imens man logger til fil med BMS monitor. Kjør ned til f.eks. 50%. Innen de vil du nok få avdekket alle blokkene som er defekt.
Loggen til BMS monitor kan se litt rotete ut, men hvis du vet hva du skal se etter er den ganske grei.
Reva i 2009 (Solgt)
Peugeot iOn 2013. "Norsk bil" (solgt)
SEAT Mii Electric
el-tog: AnsaldoBreda BM72

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA