Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Er Zoe for dyr?

Startet av akseln, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 14:50

« forrige - neste »

akseln

Kjøpte type 2 kabel før helgen og fikk testet ut denne på en av de nye ladestolpene til Oslo kommune i dag. Jeg ble litt overrasket over at jeg fikk 21 km/t ladefart på 16A. Hjemme lader jeg med UMC blått adapter på 16A 1 fase (splittet ut fra 16A 3 fas) og der får jeg normalt 18 km/t.

Ser fra appen at det er en forskjell i volt. Via type 2 fikk jeg 235v, mens jeg hjemme får 224v. Synes ikke denne forskjellen skulle medføre 3 km/t ekstra ladefart. Kan det være at det er forskjell på UMC og type 2 kabelen som gjør dette?


automat

224V * 16A = 3584W
235V * 16A = 3760W
Type 2 stolpen ga deg snaue 5% høyere effekt enn du får hjemme, pga høyere spenning.

2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

akseln

Ser den, men synes likevel forskjellen mellom 18 og 21 var noe større enn 5% økt effekt skulle tilsi. Mulig vi har blir lurt av avrunding i Teslaen.

bb

Jeg har på det laveste fått 210 V og på det høyeste 240 V. Det utgjør 14 %. Dette er helt vanlig. På grunn av avrunding kan det derfor virke som differansen blir høyere, ja.

Med mindre du kun kjører i maks 80 km/t eller 70 km/t på vinterstid så bør du endre visningen til typical. Da får du lavere men mer realistiske tall. Det er typical de fleste opererer med.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA