Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Prosjekt Minella

Startet av Laban, torsdag 12. februar 2009, klokken 18:34

« forrige - neste »

Laban

Bensinmotoren er fjernet og erstattet med 84 franske batterier med en samlet vekt på 100 kilo.

Dersom bilen plomberes med en oppfart på 125 kilometer i timen skal rekkevidden være 20-25 mil. Med toppfart 180 kilometer i timen er rekkevidden 10-12 mil.

http://www.hegnar.no/motor/article357226.ece

Dette ser jo bra ut, håper de får det til  :D
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

#1
Ellers er det en større artikkel om det samme i dagens Dagens Næringsliv papirutgaven.

Der står det også omSigmunds andre prosjekt Tazzari Zero og om ombygging av BMW og Jaguar.
Jeg må innrømme at det nok er Tazzari prosjektet jeg har mest tro på. 2 seter til  160-170000 kr inkludert batterier på en bil av omtrent Think størrelse. 
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Sitat fra: Laban på torsdag 29. januar 2009, klokken 10:38
Dersom bilen plomberes med en oppfart på 125 kilometer i timen skal rekkevidden være 20-25 mil.

Dette ser jo bra ut, håper de får det til  :D

Trenger man strengt tatt å blombere den, da? Man kan vel bare la være å kjøre 125+? ;)

Jeg håper også de lykkes.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Morsomt kommentar fra Jaguar Norge:

Administrerende direktør Henrik Hagen i Jaguar Norge AS karakteriserer det hele som en crazy idé. Ifølge Hagen vil garantien bortfalle straks Enviro Elbilsalg begynner å skru.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Ken

Det er ingen bil produsent som selger "gliders" for tiden. Phoenix Motor skulle lansere sin ombygd SSong Yang SUT men SsongYang  er slått konkurs akkurat.

Jeg vet ikke hvor garantiansvar ligger i slike tilfelle. Glider produsent, ombygger eller delt?

Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

POSi411

Finnes en del morsomme karosserier å få kjøpt hvis man skal bygge en bil helt fra grunnen av:

http://www.dynacornclassicbodies.com/classic2.html

POSi411
Oslo
2008 Th!nk City Zebra

Griffel

Sitat fra: Thomas Parsli på fredag 30. januar 2009, klokken 11:30
Morsomt kommentar fra Jaguar Norge:

Administrerende direktør Henrik Hagen i Jaguar Norge AS karakteriserer det hele som en crazy idé. Ifølge Hagen vil garantien bortfalle straks Enviro Elbilsalg begynner å skru.

Thomas


Kommentaren fra Henrik Hagen i Jaguar Norge var nok litt friskere enn det, slik den er gjengitt i DN:
(Litt forkortet)
"Ha ha. Det virker som en ganske crazy ide. Garantien Jaguar har bortfaller straks Enviro begynner å skru. –Hvis fyren i Drammen skal overta dette, ønsker vi ham lykke til. Det er utelukket at Jaguars internasjonale ledelse vil gi cowboyen slike garantiordninger"
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Laban

Sitat fra: Griffel på fredag 30. januar 2009, klokken 13:57
Det er utelukket at Jaguars internasjonale ledelse vil gi cowboyen slike garantiordninger"

Hvis motor (gearkasse og drivlinje?) blir tatt ut og Enviro erstatter dette med el.motor og drivlinje som er tilpasset denne, vil det vel være minimal bruk for en garanti fra Jaguar? Vil tro det er Enviro som må stille garanti på det de putter inn uansett hva de bruker?
Trondheim
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Cobos

Sitat fra: Laban på torsdag 29. januar 2009, klokken 10:38
Bensinmotoren er fjernet og erstattet med 84 franske batterier med en samlet vekt på 100 kilo.

Dersom bilen plomberes med en oppfart på 125 kilometer i timen skal rekkevidden være 20-25 mil. Med toppfart 180 kilometer i timen er rekkevidden 10-12 mil.

http://www.hegnar.no/motor/article357226.ece

Dette ser jo bra ut, håper de får det til  :D
Jeg håper også at de får til dette, men det virker som litt optimistiske specs ? Med tanke på at en Tesla Roadster (som faktisk er en meget effektiv elbil) har et batteri som veier 450kg og chassiset  omtrent 750kg kommer bare 350km på sitt batteri. Altså godt under 1km pr kg batteri. Mistenker at Jaguar "gliderne" har adskillig høyere vekt enn en Tesla Roadster. Batteriet til Tesla er jo også såvidt jeg vet den varianten med best rekkevidde /kg man får tak, de har jo gjort masse kompromisser nettopp for å få god rekkevidde.

Er det bare meg som stusser over tallene her eller er det noe jeg har glemt ?

Cobos
Oslo
Model S60
Fantastisk bil i over 2 år, som jeg fortsatt gleder meg til å kjøre.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA