Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: DN: Hvor er elbilene?

Startet av LasseF, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 11:21

« forrige - neste »

LasseF

Hei!

Har brukt litt tid på å lese meg opp, men har ikke fått helt svar på mine behov.

Flytter veldig snart til Drøbak, fra Oslo, og starter en ny tilværelse som pendler. Kona og jeg jobber samme sted, så det blir oss to som skal fraktes, i all hovedsak. Tenker først og fremst på dette som en ren pendlerbil. Har en fossilbil som brukes til lengre turer.

Her er vårt bruksområde og våre tanker:
Ca 4mil en vei og vi kan som regel lade på jobben
Har fossilbil, som sagt. Den koster oss litt i mnd, så derfor begrenser budsjettet seg
195cm lang..
Kan legge opp egen kurs hjemme
Foreldre og svigerforeldre i henholdsvis Moss og Drammen
Kanskje det dukker opp en pode eller 2 i løpet av årene som kommer
"Billigst og best" uaktuelt med i3, Golf osv.

Har alltid hatt lyst på en Think. Hadde de på jobben en stund og det var morsomme biler. Men er skeptisk pga liten tilgang til deler osv. "Trillingene" er jo billige og greie? Import Leaf vurderes.
Har en haug med I3 på jobben, så har kjørt de en del. Flotte biler, men alt for dyre som en bil nr 2.

Budsjett - helst 150k eller mindre.

Setter pris på gode råd, men forhold dere til budsjettet, por favor.

Lasse

emil

Til  < 150K er kanskje ny trilling best hvis du får plass. Ellers er Leaf et ganske trygt kjøp egentlig uansett årgang/opprinnelsesland hvis man bare passer på litt.

For alle bilkjøp anbefaler jeg å få lånt bil fra forhandler og prøve ut et døgn på de vanlige kjørerutene for å se om det faktisk passer og hvordan bilene er å kjøre.

Du kan jo også prøvekjøre en Renault Zoe, er mulig at det er noen skrapelodd igjen der som gir 50 eller 100k i rabatt eller faktisk gratis bil.

Øyvind.h

Kjøp en som er så fleksibel som mulig (antall seter, rekkevidde og hurtiglading). All erfaring tilsier at de som kjøper elbil som bil nr 2 ender opp med å bruke den som bil nr 1/hovedbil og til mye mer kjøring enn først planlagt.

Import Leaf er vel kanskje det beste valget da?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ebe

Kommer det en kid eller to snart, så ville vurdert leaf. Hvordan er trillingene med to store barneseter baki?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Gogs

Da vår datter var nyfødt gikk det helt fint med Maxi Cosi (0-13 kg) i Peugeot iOn. Men da hun vokste ut av dette (rundt ett-års alderen) var det kun Cybex Sirona (0-18 kg) som passet inn i vår bil og da var det litt lite beinplass igjen i forsetet. Min kone har likevel klart seg i fint i passasjersetet i et halvt år nå uten problemer, men når folk med litt lengre bein skal sitte på så er det litt knapt. Da fungerer det kun på korte strekninger.
Sort/mørkegrå BMW i3 2014
Hvit Renault Zoe Intens 2015 - 2017
Hvit Renault Zoe Life 2014 - 2015 RIP
Hvit Peugeot iOn 2011 - 2014
Orange Kewet Buddy 2005 - 2005

bestorp

#5
Sitat fra: LasseF på mandag 22. september 2014, klokken 14:09
Hei!

Har brukt litt tid på å lese meg opp, men har ikke fått helt svar på mine behov.

Flytter veldig snart til Drøbak, fra Oslo, og starter en ny tilværelse som pendler. Kona og jeg jobber samme sted, så det blir oss to som skal fraktes, i all hovedsak. Tenker først og fremst på dette som en ren pendlerbil. Har en fossilbil som brukes til lengre turer.

Her er vårt bruksområde og våre tanker:
Ca 4mil en vei og vi kan som regel lade på jobben
Har fossilbil, som sagt. Den koster oss litt i mnd, så derfor begrenser budsjettet seg
195cm lang..
Kan legge opp egen kurs hjemme
Foreldre og svigerforeldre i henholdsvis Moss og Drammen
Kanskje det dukker opp en pode eller 2 i løpet av årene som kommer
"Billigst og best" uaktuelt med i3, Golf osv.

Har alltid hatt lyst på en Think. Hadde de på jobben en stund og det var morsomme biler. Men er skeptisk pga liten tilgang til deler osv. "Trillingene" er jo billige og greie? Import Leaf vurderes.
Har en haug med I3 på jobben, så har kjørt de en del. Flotte biler, men alt for dyre som en bil nr 2.

Budsjett - helst 150k eller mindre.

Setter pris på gode råd, men forhold dere til budsjettet, por favor.

Lasse

Hei hvis budsjettet ditt er max er 150k så blir enten valget import USA Leaf til 2011 modell eller trilling. Legger du på litt så kan du få en usa leaf 2013 mod til 180000,- hos noen forhandlere på østlandet.
Nissan SV 2013 (USA Leaf) - Gått cirka 36000km

Flips


Panduck

Sitat fra: LasseF på mandag 22. september 2014, klokken 14:09
Flytter veldig snart til Drøbak, fra Oslo, og starter en ny tilværelse som pendler. Kona og jeg jobber samme sted, så det blir oss to som skal fraktes, i all hovedsak. Tenker først og fremst på dette som en ren pendlerbil. Har en fossilbil som brukes til lengre turer.

Hørt den før, til elbilen raskt blir bil nummer en, og bensinbilen dør av ensomhet. En foreslår Renault Fluance. Jeg har kun sett den en gang, og det er en VELDIG pen bil! Men da må du være sikker på at du kan leve uten hurtiglading. Tenker man "kun pendlerbil" så gjør man det, men man går glipp av fine elbil-langturer. Det finnes mange brukte LEAF's til den prisen du er på jakt etter. Dette er en flott bil, og jeg ville valgt dette fremfor en trilling, da den nok fort blir mer bil nummer 1 enn man regner med.

Men, som LEAF-eier vil jeg uansett anbefale deg å dra til en KIA-forhandler og se på en Soul EV. Den ligger litt over budsjettet ditt, men om du kan parkere bensinbilen mer enn du har regnet med, er det noe å se på. Det koster ingenting å prøve :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA