Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Detektivarbeid: Finne fremtidige Superchargers?

Startet av Plomma, tirsdag 07. oktober 2014, klokken 01:02

« forrige - neste »

Plomma

Hei!

Jeg har nå etter mye tenking endelig bestemt meg for å ta skrittet inn i elbilistenes rekker, og vil kjøpe bil i løpet av denne uken! Har ikke tid til å vente lenger nå som bestemmelsen er tatt, lengter etter å slå opp med NSB!!
Jeg har sett på 2014 Leaf Tekna eller Renault Zoe (mye penere!), men er fortsatt usikker på hvilken. Har lett rundt på nett og dette forumet men klarer ikke bli helt klok på dette med lading, utrolig forvirrende jungel der ute!

Bilen skal brukes til jobb-pendling Østfold-Oslo. Jeg har 7 mil hver vei, mye motorvei. Jeg kan sannsynligvis stort sett alltid lade på jobb, har sjekket i parkeringshuset og det er vanlige jordede kontakter der, aner ikke hva slags strøm som går i dem.

Jeg har en fossilbil som jeg elsker, og er ikke klar for å kvitte meg med den enda, så i utgangspunktet kan jeg jo bruke den på lengre turer. Uansett er den altfor dyr å pendle med, og toget synes jeg blir for ufleksibelt. Derfor blir jeg nok å ha to biler en stund. Men jeg får jo se hvordan livet blir med elbil, kanskje jeg blir så fornøyd at jeg etterhvert blir moden for å kvitte meg med fossilbilen, og da er det greit å velge den bilen som har flest/mest ukompliserte lademuligheter der ute. Også med tanke på annenhåndsverdi dersom jeg etter endt pendlerperiode (januar 2016) skulle velge å kvitte meg med elbilen i stedet.

Kan noen være så snill å komme med et lett forståelig råd/henvisning til informative sider å lese på nett?
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

emil

#1
Selv om enkelte på forumet her sier at alle ladeproblemene til Zoe er løst så har Renault ennå ikke kommet med noe fysisk produkt som garanterer lading alle steder der alle de andre elbilene kan lade. De vil også skryte av mer tilgjengelig semihurtiglading (22kW AC), men ofte er et kanskje bedre å lade på 10-16A når du har et stopp enn å kjøre omvei for å ta en halvtimes ladepause. Forhåpentligvis kommer Renault snart med et produkt som muligjør garantert lading fra vanlig kontakt.

Ellers pendlet jeg selv 7mil hver vei (80-100km/t) med min gamle Leaf problemfritt med lading på jobb, en ny Tekna burde klare det enda bedre.

Ellers er prisforskjellen så stor at du burde få prøve begge på jobbkjøring før du bestemmer deg. Ingen av bilene er dårlige, men de har begge sine fordeler og ulemper. Jeg fant meg veldig godt tilrette i Leaf, men ikke i Zoe. Ingen tvil om at Zoe ser bedre ut. Hvis du ikke dør av utseendet til Kia Soul kan det også være et veldig godt alternativ.

tomrh

#2
Sitat fra: emil på mandag 22. september 2014, klokken 10:19
Ellers pendlet jeg selv 7mil hver vei (80-100km/t) med min gamle Leaf problemfritt med lading på jobb, en ny Tekna burde klare det enda bedre.
Hvis økonomi er det viktigste her (bør jo være det når man kjøper elbil?.. ;D) ..så kan en 2 år gammel Leaf med lav km-stand være å anbefale, der er mye verditap allerede betalt av forrige eier.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

Plomma

Takk for svar dere!
Zoe virker som et mer slitsomt kjøp. Heller nok mest mot Leaf fordi den er så godt etablert i markedet og jeg kan få en på dagen.
De selger jo nesten nye 2014-Teknaer med 6,6kW lader til 230k, jeg vil ha en som har gått lite pga jeg kommer til å kjøre minst 35000 km i året med tanke på annenhåndsverdien.
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

emil

#4
Sitat fra: Plomma på mandag 22. september 2014, klokken 10:37
Takk for svar dere!
Zoe virker som et mer slitsomt kjøp. Heller nok mest mot Leaf fordi den er så godt etablert i markedet og jeg kan få en på dagen.
De selger jo nesten nye 2014-Teknaer med 6,6kW lader til 230k, jeg vil ha en som har gått lite pga jeg kommer til å kjøre minst 35000 km i året med tanke på annenhåndsverdien.

Kjører jo selv USA import og er ikke veldig bekymret for det. Men pass på hva slags bil som selges da det er mye feil i annonsene. Pre-facelift biler selges ofte som Acenta. Europa-biler har kanskje ikke ratt/setevarme. USA biler kan ofte være merket som Acenta/Tekna selv om de egentlig heter SV/SL og har litt annet utstyr. Batterivarmeren alle merkeforhandlere skryter med som kun på Nordiske biler er standard på de fleste og egentlig ikke nødvendig for en bil som brukes og lades daglig i kystnære strøk i sørnorge.

Skulle jeg kjøpt en Leaf (eller annen elbil) ville jeg ikke hatt en uten 6.6kW lader selv om den kanskje bare vil bli utnyttet noen få ganger i året. Men det kan være nok til at man slipper å ta fossilbil.

Kan også legge til at det er registrert over 14.000 Leaf her i landet mot godt under 200 Zoe.

Brorson

Min sønn har kjørt noen ganger Oslo/Fredrikstad t/R på møter  ca 19 mil måtte da ladde litt på Vestby på sommer / høst ( ikke vinter med snø og kaldt)med min Leaf 2012. Det ble litt rekkevidde angst,
Han har kjørt nå på de samme møtene med Rave'n uten lading, mulig han må lade litt på MD Vestby (32A) på vinteren?

Plomma

Alle innspill tas imot med takk! Tenker å satse på 6,6kW lader for annenhåndsverdi, regner ikke med å få utnyttet denne laderen på jobb. Det jeg lurer på nå er ladekabel til jobben. På jobben er det vanlige stikkontakter. Og jeg bør vel ha en 16A kabel for å få ladet batteriet nok på 8 timer til å komme meg hjem igjen. Denne var jo ikke så dyr:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5
Er den OK?
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

elektrolux

Med 70 km hver vei, og ading i hver ende trenger du kun 10A lading, men alt over det er selvfølgelig en bonus.

Leaf kan hurtiglade, men da er du prisgitt usedvanlig kyniske leverandører av hurtiglading med priser på opp mot 250 kr for 10-20 kr i strøm

Zoe er uavhengig av disse og hurtiglader fra hvilket som helst 400V stikk.

Løsninger for lading med 16A fra omtrent hva som helst er like om hjørnet, mens Renault leverer en "bøtte" som gir 10A lading fra omtrent hva som helst.

Ville prøvt begge bilene, da de i tillegg til å se forskjellig ut, også kjører forskjellig. Da vil du helt sikkert lande på den ene som best for deg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

emil

Sitat fra: Plomma på mandag 22. september 2014, klokken 11:35
Alle innspill tas imot med takk! Tenker å satse på 6,6kW lader for annenhåndsverdi, regner ikke med å få utnyttet denne laderen på jobb. Det jeg lurer på nå er ladekabel til jobben. På jobben er det vanlige stikkontakter. Og jeg bør vel ha en 16A kabel for å få ladet batteriet nok på 8 timer til å komme meg hjem igjen. Denne var jo ikke så dyr:
http://www.ev-institute.no/product.html/justerbar-16a/8a-evi-ladekabel-med-j1772?category_id=5
Er den OK?

Jeg kjøpte Charge-Amps sin kladdløse kabel. 10A var normalt sett nok for å fulladet gjennom en normal arbeidsdag, men med unge i skolealder kan det noen ganger være at man må dra hjem tidligere enn beregnet og da er 16A fint for å få fulladet så fort som mulig. I tillegg lader jeg kun fra offentlige stolper og med 16A lading okkuperer jeg disse kortest mulig tid siden jeg flytter bilen når den er fulladet. Får sjokk hver gang jeg ser min gamle originale ladekladd og hvor stor den egentlig er.

Espen Hugaas Andersen

Jeg ville nok valgt Kia Soul Electric. For 230.000 kroner får du en bil med lengre rekkevidde enn Leaf/Zoe, 6,6 kW lader, varmepumpe og hurtigere hurtiglading (takler opp til 100 kW, Kia planlegger å rulle ut slike: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16519.0.html ). Den er også penere enn Leaf, og du får 7 års og 150.000 km garanti på hele bilen.

Zoe er fort oppe på 230.000 kroner for tilsvarende utstyr, inklusive lader for IT strømnett. Zoe er den tregeste av bilene, og garantien er kun 5 år og 100.000 km. På toppen av dette må du drasse med deg en stor gul boks hver gang du skal lade fra stikkontakt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Plomma

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. september 2014, klokken 12:44
Jeg ville nok valgt Kia Soul Electric. For 230.000 kroner får du en bil med lengre rekkevidde enn Leaf/Zoe, 6,6 kW lader, varmepumpe og hurtigere hurtiglading (takler opp til 100 kW, Kia planlegger å rulle ut slike: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16519.0.html ). Den er også penere enn Leaf, og du får 7 års og 150.000 km garanti på hele bilen.

Zoe er fort oppe på 230.000 kroner for tilsvarende utstyr, inklusive lader for IT strømnett. Zoe er den tregeste av bilene, og garantien er kun 5 år og 100.000 km. På toppen av dette må du drasse med deg en stor gul boks hver gang du skal lade fra stikkontakt.

Ja har sett på Soul, men tingen var at jeg vil ha bilen raskt, og utvalget av Leaf er størst, men Zoe er så mye penere, derfor jeg har vurdert denne også. Er også usikker på annenhåndsverdi av Kia da jeg eventuelt skal selge bilen i januar 16. Noen som vet når en Soul kan leveres?
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

emil

Sitat fra: Plomma på mandag 22. september 2014, klokken 13:09
Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på mandag 22. september 2014, klokken 12:44
Jeg ville nok valgt Kia Soul Electric. For 230.000 kroner får du en bil med lengre rekkevidde enn Leaf/Zoe, 6,6 kW lader, varmepumpe og hurtigere hurtiglading (takler opp til 100 kW, Kia planlegger å rulle ut slike: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16519.0.html ). Den er også penere enn Leaf, og du får 7 års og 150.000 km garanti på hele bilen.

Zoe er fort oppe på 230.000 kroner for tilsvarende utstyr, inklusive lader for IT strømnett. Zoe er den tregeste av bilene, og garantien er kun 5 år og 100.000 km. På toppen av dette må du drasse med deg en stor gul boks hver gang du skal lade fra stikkontakt.

Ja har sett på Soul, men tingen var at jeg vil ha bilen raskt, og utvalget av Leaf er størst, men Zoe er så mye penere, derfor jeg har vurdert denne også. Er også usikker på annenhåndsverdi av Kia da jeg eventuelt skal selge bilen i januar 16. Noen som vet når en Soul kan leveres?

Leveringstidene for Soul varierer veldig siden enkelte forhandlere har bestillt mange men solgt få og andre forhandlere har bestillt opp få og solgt mange. Var noe snakk om at Kia skulle "samle inn" usolgte biler hos enkelte forhandlere og fordele de til andre som har større salg, men sansynligheten er stor for at det ikke blir levering før neste år.

Forskjellen med å få levert bil nå og om et halvt år kan fort utgjøre 30-40.000kr i utgifter til fossilbil, og det er også grunnen til at jeg valgt min som jeg gjorde i fjor.

Med stor sansynlighet for salg etter halvannet år ville jeg nok kanskje valgt en 2011-2012 Leaf med rundt 20.000km på telleren til noe rundt 150-170.000kr. Da blir verditapet minst, bilen er fortsatt helt topp å kjøre og du vil komme deg fram og tilbake uten problemer.

Espen Hugaas Andersen

De første Soul er i Norge nå, så det ville ikke overraske meg om vi så noen dukke opp på finn i den nærmeste tiden. Men i begynnelsen ville det ikke overraske meg veldig om de går fort og til overpris.

Hvis man ikke kan vente er nok Leaf et bedre valg.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Plomma

Sitat fra: emil på mandag 22. september 2014, klokken 13:22
Med stor sansynlighet for salg etter halvannet år ville jeg nok kanskje valgt en 2011-2012 Leaf med rundt 20.000km på telleren til noe rundt 150-170.000kr. Da blir verditapet minst, bilen er fortsatt helt topp å kjøre og du vil komme deg fram og tilbake uten problemer.

Jeg har sett på 13-14 modeller pga de såkalte 100 forbedringene, blant annet lagt vekt på at de har varme i sete og ratt og varmepumpe.

Ser på en 2014 Tekna (registrert i januar) som har gått 2800 km og er en norsksolgt bil som står hos merkeforhandler, jeg tenker at det betyr endel iforhold til trygghet vedr garanti, kan kanskje få prutet til 220-225k, da har verditapet allerede vært 50k fra ny bil og bør vel kunne få solgt den for 180k om 1,5 år? Den har to sett hjul i motsetning til "nye" bruktimporterte biler til samme pris, men bare 3,3W lader, da. Pluss at 16A kabel kommer i tillegg.
2014 VW e-Golf
2010 BMW 7-serie  - My Precious!

tomrh

Sitat fra: Plomma på mandag 22. september 2014, klokken 14:05
Jeg har sett på 13-14 modeller pga de såkalte 100 forbedringene, blant annet lagt vekt på at de har varme i sete og ratt og varmepumpe.
Det er noen forverringer der også. Lavere dreiemoment, stål istedetfor aluminium i dørene. ;)
2012 mod har også varme i sete og ratt.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 20.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 180.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 170.000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA