Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: BMWi3 fra Sarpsborg til Kongsberg

Startet av Igloo, mandag 06. oktober 2014, klokken 16:44

« forrige - neste »

adamopel

Var og hentet min hos Bertel O Steen i Åsane på onsdag. Er storfornøyd. Veldig lettkjørt. Bra batterikapasitet og forbruk, så har ingen problemer med batteriangst. Kjørte bilen fra Åsane til Voss når jeg hentet den, og hadde 1/3 igjen på batteriet etterpå.
Veldig fornøyd med keyless funksjonen. Bare å åpne døren, sette seg i bilen, trykke på startknappen, og kjøre.
Kia Soul EV Exclusive. Hvit / Blå. Levert Bergen Oktober 2014.

Jacon

Status etter en dag men min nye classic: comfort: fornøyd, støy: fornøyd, kjøreglede: fornøyd. M.m. Gleder meg til å kjøre mere i dag.

Leo

Veldig fornøyd med bilen så langt! Hentet den på torsdag :)

God bil å kjøre, oversiktlig, kjapp og god rekkevidde! Kort oppsummert.

Hadde en test tur igår, som i følge google maps er på 113km. Ladet til 100% kvelden før og hadde oppgitt rekkevidde på 186km, kom fram med 80km gjenstående rekkevidde. 2 voksne i bilen + ei lita på 1mnd, ingen airconditon med radio på, 17 grader og overskyet samt 2 undersjøiske tuneller.

Gps og media systemet er lett og fungerer godt. Veldig kjekt med nøkkelfri åpning av dører når jeg har dattera mi i bilstolen.

En ting som har "plaget" meg så langt, er at en ikke kan skru av ladeindikator lyset i dashbordet. På kvelds tid blinker og lyser det så voldsomt at en skulle tro det var "full utrykkning" her. Men så langt bare lagt en brosjyre over dette.

rsa

Hentet bilen på fredag morgen. Kun småturer så langt, men det er jo en deilig og veldig lettkjørt bil. Familien trives også med det grå skinninteriøret, hadde ikke vært mitt førstevalg med det er pent og lett å venne seg til. Har ikke fått testet rekkevidden, men vårt behov er ca. 10 mil og da er det veldig god margin opp til forventet 16 mil +.

Martin Eden jr

#19
Har hatt min blåhvite Soul EV i ca en måned nå og må si at jeg er meeget fornøyd. Kona og jeg kjemper om å få bruke den - og vår bil nr 2 (!) 06 Honda CR-V får lange hvileperioder! Bilen er rett og slett sjarmerende og morsom å kjøre - og så er det en deilig følelse å kjøre utslipsfritt, støyfritt og billig :-)

Var litt skeptisk til det lyse interiøret før jeg fikk den, men det gikk veldig fort å bli vant til det! Nå synes jeg det er fint.

Noen SMÅ minuser er det likevel:
* ladekabel kan ikke låses til bilen - gjør at det føles litt risikabelt å bruke den på byen (koster også nesten 6000 med en ny om den blir rappa)
* setekomforten på lengre kjøring er ikke topp - jeg ble litt sliten i ryggen på en 2-timerstur. Savner flere reguleringsmuligheter på førersetet (og gjerne memoryfunksjon). Men denne brukes mest på korte turer og da er den fin.
* plastkvaliteten på knappene for vindusheiser etc. virker billig - sammenlignet med min tidligere Kia Cee'd f.eks.
* som en av de første kundene fikke jeg ikke info om at jeg måtte kjøpe ladeboks sammen med bilen for å få momsfritak på den - det kan fort koste meg 3-4000 kroner - den regningen burde importør/forhandler ta synes jeg!

Men altså: Meeeget fornøyd er likevel karakteren etter første måneden!

birkeland

Artig å høre om erfaringer fra dere som har fått bilen. Vil gjerne høre mer, både av positiv og negativ art. Og rekkevidde sammen med forbruk i forskjellige situasjoner er veldig interessant.

Én ting jeg lurer på; er det en enkel affære å stille inn temperaturen før en kjøretur på de tidene av døgnet hvor en ikke har forhåndsprogrammert en fastsatt tid? Dvs, hvis man finner ut at man plutselig må ut en tur på ettermiddagen og bilen er programmert til å være varm på morgenen, er det da en enkel affære å smette ut i bilen og sette temperatur noen minutter før man kjører mens bilen fremdeles er plugget i så man slipper å varme opp kupéen med batteriene i begynnelsen av kjøreturen?


K S

Etter bare 12 dager og 700 km er vi kjempefornøyd. Ikke minst med rekkevidde, 150-160 km er ikke noe problem på tross av kupert terreng og mellom 1000 og 2000 m høydemetre.
Radio har bra mottak, grei lyd. Gode seter. Bagasjerom er ikke større enn det må være. Varmepumpen er effektiv og strømgjerrig.
Bra nær- og fjernlys. Må tilføye at klima står på auto hele tiden.

kringon

har nå kjørt snart 2000 km med bilen og er knallfornøyd!

Går helt fint å kjøre sandefjord -> Oslo uten å lade. Holder trafikken i høyre felt på ca 95km/t på motorveien.

Problemet mitt er at det jaggu tar tid å lade beistet etter at du har kjørt 12-13 mil. Du må stå tilkoblet en 10A (som de fleste ladekontakter er rundt omkring) i ca 11 timer for å få maks juice igjen.

Gleder meg til det blir standard med økt strømstyrke på ladeplasser til elbiler over alt. med 6.6KW laderen, så er dette egentlig ikke et problem :)
Hvit Citroën C-Zero 2014
Blå med hvitt tak - Kia Soul EV 2015 i bestilling

JR

Passert 1400 km siden jeg fikk bilen levert 1.oktober fra Skotvedt i Drammen. Svært godt fornøyd med kjøpet. Byttet ut en stor seksylindret SUV fra Cambro-Silur-tiden med Soul. Hvilken overgang!  :)  Soul´en er utrolig lettkjørt og komfortabel - trives like godt i byen som på motorveien - som å bli ført avsted med vinden!

Noen observasjoner om forbruket:

Kombinasjon av by og landevei (75km/t max snitt) har jeg kjørt på 13-15 KW/100km. Dvs en rekkevidde på 175-200+ km. Veldig bra!

Motorveistrekninger som Horten - Asker har ligget på ca 18KW/100km med cruiscontrol på fartsgrensene underveis.  Dvs en rekkevidde på omlag 150km.

Blanding av 80 og 100km/t på fylkesveier/motorveier (Horten-Asker med gamle E18 til Drammen og motorvei videre) har ligget fra under 16 til rett over 17 KW/100km (det betyr en rekkevidde på 140-170km)

Det var i dag temperaturer rundt null og det sluddet tett mesteparten av tiden langs 60 km motorvei med en god del høydeforskjeller - litt tyngre pedal /såvidt over 100km/t - snittforbruk på 19.9. Fartsøkningen er nok hovedårsaken til forbruksøkningen.

Alle turer er med AC på 22 grader og ECO.

I 50-80 km/t er den veldig økonomisk - positivt overrasket! Cruisekontrollen er meget behagelig og ser dessuten ut til å spare på elektronene. Motorvei trekker mye når hastigheten passerer 100km/t.

Den lader etter mine beregninger 1,55 til 1,85/KW per time med medfølgende ladekabel og bruker intil 14 timer på full opplading. Dette er litt tregt og må forventes å øke på vinteren. Kjører du langt/mye og sent kan du fort stå uten fullading på morgenen... Kia skriver i manualen at 32A er normallading mens 16A er vedlikeholdslading. Installerer nå en 32A kurs i garasjen for å kunne fullade på 5 timer. Ladekabel som kan brukes både på 32A 1-fas og 16A stikk og koster 6.500 inkl.mva på elbilhjelpen.no. Denne har «kladden» installert i pistolen. Meget mobilt og praktisk!

Det blir spennende med vinter. Har bestilt Hakkapelitta 8 piggdekk. Noen andre som har valgt dette dekket/piggdekk?

Har noen opplysninger om disponibel batterikapasitet? (Totaleffekt på batteriet er oppgitt til 27KW, men det reelle er selvfølgelig noe under. Mine beregninger/antagelser er 25.5KW...)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA