Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: "Test" av Kia Soul EV

Startet av Gjesp, mandag 06. oktober 2014, klokken 13:30

« forrige - neste »

Gjesp

Har nettopp fått meg en ny Tekna, men synes det er litt for mye vibrasjoner i bilen. Kjennes nesten ut som om ingen veier faktisk har flat veibane, men at det er vaskebrett over det hele. Nissan-forhandleren tok av sommerdekkene (17") og sjekket avbalansering etc., men sa alt var i orden. Vibrasjonene kjennes over hele spekteret, men helt klart mest mellom 80 og 130 (kjennes godt i 130 på sommerdekk opp mot Gjelleråsen), dog ikke alltid likt, gasspådrag/oppoverbakke kan gi noe mer utslag. Har lagt om til vinterdekk igår for å se om det var noen forskjell, men vibrasjonene er der likevel, skjønt litt mer dempet.

Så er spørsmålet – er det noen andre som kjenner dette? (Kjenn godt etter :D) Er dette normalt eller ER alle veiene i Oslo-området vaskebrett – og hvorfor kjennes de da ikke slik ut med en vanlig diesel eller bensinbil?

Eller er det bare jeg som er ekstremt kritisk ...  :o  ;D

Det eneste tilfellet jeg har funnet som kan ligne litt er dette:

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?f=30&t=17248

Noen andre erfaringer der ute?
Tidens tann leger alle sår ...

E_S

Jeg kjører opp E6 sørgående mot Djupdalstoppen (regner med det er der du mener) daglig som oftest rundt 120 km/h og har ikke merket noen vibrasjoner. Har du prøvd å skifte litt felt og se om det varierer? Det er jo ganske forskjellig kvalitet på asfalten opp der..

Har samme 17" felger som leveres på Euro-Tekna, dog med andre dekk.
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Gjesp

Joda, filskifte har ikke noe å si. Jeg kan kjenne vibrasjonene stort sett i hele spekteret, men ikke alltid like sterkt. Skjønt i høyere hastigheter er det mer merkbart.

BE

Jeg hadde samme feilen på min bil da den ble levert. Det var kast i 2 av dekkene. Disse ble byttet og da ble veiene som stuegulvet etterpå!
Husk at kast i dekkene ikke kan måles på en avbalanseringsmaskin, du må visuelt se at ikke dekket "hopper" når det står i maskinen. Hjulene mine var 100% i balanse, men det var synlig kast i dekkene.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Rio

Sitat fra: Gjesp på søndag 21. september 2014, klokken 13:59
Har nettopp fått meg en ny Tekna, men synes det er litt for mye vibrasjoner i bilen. Kjennes nesten ut som om ingen veier faktisk har flat veibane, men at det er vaskebrett over det hele. Nissan-forhandleren tok av sommerdekkene (17") og sjekket avbalansering etc., men sa alt var i orden. Vibrasjonene kjennes over hele spekteret, men helt klart mest mellom 80 og 130 (kjennes godt i 130 på sommerdekk opp mot Gjelleråsen), dog ikke alltid likt, gasspådrag/oppoverbakke kan gi noe mer utslag. Har lagt om til vinterdekk igår for å se om det var noen forskjell, men vibrasjonene er der likevel, skjønt litt mer dempet.

Så er spørsmålet – er det noen andre som kjenner dette? (Kjenn godt etter :D) Er dette normalt eller ER alle veiene i Oslo-området vaskebrett – og hvorfor kjennes de da ikke slik ut med en vanlig diesel eller bensinbil?

Det er åpenbart noe feil, enten med felger, hjul eller hjuloppheng.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

smaug01

Du har høydekast i dekkene dine. Få de byttet før du tar livet av hjulopphenget.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

Powerflux

Sitat fra: smaug01 på søndag 21. september 2014, klokken 22:53Du har høydekast i dekkene dine. Få de byttet før du tar livet av hjulopphenget.
+1
Hadde nøyaktig samme sak med det første sommerhjulsettet på XC90``en min. Holdt på å bli helt kokos av denne hersens ristingen :o
Satte på splitter nye vinterdekk og bilen gikk som fløte.
Dekkverkstedet prøvde å balansere sommerhjulene men de var helt feilfrie! Når man derimot så på dekket fra siden mens det spant rundt på dekkmaskinen var det helt tydelig at det var høydekast.
Rett i søpla og 4 nye sommerdekk til 12000 takk :-X
Japan Leaf, levert juni 2013.
137000 km. 1 bar forsvunnet.
Tesla S70D Facelift, levert juni 2016.
52000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
13000 km.

Daeedor

Du må ha feil på dekk/felg. Min Tekna har ingen vibrasjoner....og originaldekk på originalfelger - 17 tommer. Sjekk dekk/felger på et rent dekkverksted som ikke driver med annet !  Mange bilforretninger klarer ikke å se produksjonsfeil på nye dekk da de ikke har kompetanse til slikt, og prøver å balansere vekk feilen . Det går jo ikke , selvsagt. Lykke til !  ::)

Gjesp

Ja ja, da har bilen vært inne hos Nissan-verkstedet, de har sjekket både sommer- og vinterdekk uten å ha funnet noen feil. De merket heller ikke noe under prøvekjøring.

Jeg har sannsynligvis fått påstemplet meg bilhypokondri hos forhandlerverkstedet og er rimelig kjørt etter dagens strabaser...   :-[

Ti skritt tilbake... Har ikke noen annen slagplan nå enn å la det gå litt tid og forsøke å observere så godt som mulig når jeg kjenner vibrasjoner best. Få testet et par Leafer til oppover E6'en, teste min egen enda flere ganger under alle mulige tenkelige forhold: sommerhjul... vinterhjul... tre hjul... to hjul... førhjul... romhjul ...

Eventuelt får jeg vel bare slå meg til ro med at alt er som det skal være (bortsett fra i hodet mitt da...  ;D – hvilket uansett ikke kommer som noen overraskelse...).

...bare LITT sliten

Daeedor

Sitat fra: Gjesp på mandag 22. september 2014, klokken 22:29
Ja ja, da har bilen vært inne hos Nissan-verkstedet, de har sjekket både sommer- og vinterdekk uten å ha funnet noen feil. De merket heller ikke noe under prøvekjøring.

Jeg har sannsynligvis fått påstemplet meg bilhypokondri hos forhandlerverkstedet og er rimelig kjørt etter dagens strabaser...   :-[

Ti skritt tilbake... Har ikke noen annen slagplan nå enn å la det gå litt tid og forsøke å observere så godt som mulig når jeg kjenner vibrasjoner best. Få testet et par Leafer til oppover E6'en, teste min egen enda flere ganger under alle mulige tenkelige forhold: sommerhjul... vinterhjul... tre hjul... to hjul... førhjul... romhjul ...

Eventuelt får jeg vel bare slå meg til ro med at alt er som det skal være (bortsett fra i hodet mitt da...  ;D – hvilket uansett ikke kommer som noen overraskelse...).

...bare LITT sliten

Likevel  :)  Dersom du fortsatt føler "vibber" kan det umulig skade å stikke innom et rent dekkverksted i tillegg !  (De som driver kun med dekk har sannsynligvis LITT mere kompetanse på dekk/felg enn din bilforhandler....)  :P

smaug01

Sitat fra: Daeedor på tirsdag 23. september 2014, klokken 09:50
Sitat fra: Gjesp på mandag 22. september 2014, klokken 22:29

Ti skritt tilbake... Har ikke noen annen slagplan nå enn å la det gå litt tid og forsøke å observere så godt som mulig når jeg kjenner vibrasjoner best. Få testet et par Leafer til oppover E6'en, teste min egen enda flere ganger under alle mulige tenkelige forhold: sommerhjul... vinterhjul... tre hjul... to hjul... førhjul... romhjul ...

Eventuelt får jeg vel bare slå meg til ro med at alt er som det skal være (bortsett fra i hodet mitt da...  ;D – hvilket uansett ikke kommer som noen overraskelse...).

...bare LITT sliten

Likevel  :)  Dersom du fortsatt føler "vibber" kan det umulig skade å stikke innom et rent dekkverksted i tillegg !  (De som driver kun med dekk har sannsynligvis LITT mere kompetanse på dekk/felg enn din bilforhandler....)  :P
+1
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

E_S

Bare å si fra om du ønsker å ta en tur med min bil en dag neste uke på samme strekning ihvertfall. Står for anledningen på 18" hjul nå, men snart med vinterdekk i originaldimensjon på 17" originalfelgene. :)
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Gjesp

Tusen takk for det. Jeg har en nabo med Leaf så vi har avtalt å bytte bil for en dag eller to, så jeg skal gjøre det en av dagene. Kjenner fortsatt denne irriterende vibrasjonen i hele bilen, akkurat som et litt dempet vaskebrett. Enten så skal Leaf'en være slik (og jeg har vanskelig for å tro at en bilprodusent lar noe som demper så dårlig komme ut av kvalitetskontrollen) eller så er det et eller annet som ikke er som det skal være. Hvis ikke det er dekk eller felger (som det jo virker som om det ikke er) – hva kan det da være?

... tilbake til testkjøring  :(

BE

Det ER dekkene ;)

Lite sannsynlig at det er kast i nye felger.

Enda mindre sannsynlig at det er kast i drivakslingene, kanskje til og med umulig.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA