Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av BadaBing, søndag 05. oktober 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

Mrklausen

Sitat fra: BadaBing på lørdag 20. september 2014, klokken 20:37
Forhandleren har en pakke for hjemmelader hvor du får en veggboks og oppkobling. Frem til nå har visst veggboksen vært fra Bosch, men ifølge forhandleren har de nå gått over til Siemens. Ledningen fra Siemens-veggboks til type 2 kontakten som skal i bilen er på 4 meter, og er for vårt bruk litt i korteste laget. Ser at det finnes en rekke veggbokser, f.eks. Saltoboks Type-2. Den har fem meter kabel - noe som er langt nok for oss.

Problemet er at forhandleren sier at hvis man kjøper en annen veggboks enn de selger i sin pakke, og noe skulle gå galt med laderen i bilen, da kan det hende at garantien ikke gjelder.

Hva skal en stakkar som ikke har innsikt i eventuelle forskjeller i veggboksene tro da? Er det spesielle tilpasninger i VW/Siemens sin veggboks som gjør at den kommuniserer bedre med e-Golf enn andre veggbokser? Er det forsvarlig å gå for en veggboks fra f.eks. Salto, og risikere at garantien går fyken? Er det virkelig noen spesiell risiko knyttet opp til disse veggboksene hvis de er installert av en elektriker med erfaring på å sette opp disse boksene (ref. listen med elektrikere på hjemmesiden til Salto)?

Uansett er det kjipt at det er momsfritt å kjøpe pakken til VW, mens det ikke er det hvis man kjøper den utenom. Forstå det den som kan...

Jeg kjøpte den grå til høyre i bildet : http://billader.no/hjemme-lading/
E-Golf (2015)
Golf Stv (2014)

4Matic Fanatic

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace  |  2006 Mercedes-Benz ML320CDI 4Matic |  2015 VW e-Golf
>>Ladestatus

gulars

Jeg sliter fortsatt med å skjønne dette helt. Jeg har i dag en 16A kurs på egen sikring (med jordfeilovervåkning), hvorfor kan jeg ikke bare få kjøpe en hunn-type 2 kontakt og montere i stedet for vanlig stikk eller cee-kontakt. Er klar over nye regler krever sikring mot DC-lekkasjestrøm, men disse reglene er ikke implementert helt enda, og kan uansett dekkes av ny sikring i sikringsskap. Hva inneholder disse boksene som forsvarer den sinnsyke prisen?

Rio

Sitat fra: gulars på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:46
Jeg sliter fortsatt med å skjønne dette helt. Jeg har i dag en 16A kurs på egen sikring (med jordfeilovervåkning), hvorfor kan jeg ikke bare få kjøpe en hunn-type 2 kontakt og montere i stedet for vanlig stikk eller cee-kontakt. Er klar over nye regler krever sikring mot DC-lekkasjestrøm, men disse reglene er ikke implementert helt enda, og kan uansett dekkes av ny sikring i sikringsskap. Hva inneholder disse boksene som forsvarer den sinnsyke prisen?

De inneholder litt elektronikk som forteller bilen hvor mange kW den kan trekke, og en kontaktor til å skrue strømmen av og på.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: gulars på torsdag 04. desember 2014, klokken 21:46
Jeg sliter fortsatt med å skjønne dette helt. Jeg har i dag en 16A kurs på egen sikring (med jordfeilovervåkning), hvorfor kan jeg ikke bare få kjøpe en hunn-type 2 kontakt og montere i stedet for vanlig stikk eller cee-kontakt. Er klar over nye regler krever sikring mot DC-lekkasjestrøm, men disse reglene er ikke implementert helt enda, og kan uansett dekkes av ny sikring i sikringsskap. Hva inneholder disse boksene som forsvarer den sinnsyke prisen?

Du trenger altså en form for "laderegulator" (ladekladd) mellom installasjonen din og bilen.

Det kan du gjøre vha ladekladden som kommer med bilen, men den har en Schuko-kontakt, og er derfor begrenset til 10 A.

Eller du kan kjøpe en veggmontert laderegulator (det som feilaktig kalles en "hjemmelader"), som er en fastinstallasjons-versjon av dette, men satt til 16 A.

Du kan også sette opp en 16 A CEE (blå industrikontakt) på 16 A kursen din, og ha en 16 A ladekladd (selvsagt med industrikontakt) som du får kjøpt forskjellige steder. Dette er den mest fleksible måten, for du kan ta den med deg de gangene du kjører langt.

Du lader ca 50% raskere med 16 A enn med 10 A.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Eikesaas

Vi kommer til å bestille en e-Golf om ikke lenge å da ønsker jeg også en "hjemmelader" på husveggen.
Men vi har ikke garasje eller carport så vi må ha en som tåler å henge ute i vær og vind, i tillegg til at den bør se litt bra ut.
Møller har jo en de leverer, men jeg har forstått det sånn at de fleste velger andre alternativer.
Hva anbefales?

valvolainen

Saltobokser står ute rundt forbi og ser ut til å fungere veldig greit. Skulle jeg gått for ladepunkt ville jeg hatt en slik tror jeg.
http://www.salto.no/produkt/100016-Saltoboks-Type-2
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Råde

Sitat fra: valvolainen på fredag 05. desember 2014, klokken 22:30
Saltobokser står ute rundt forbi og ser ut til å fungere veldig greit. Skulle jeg gått for ladepunkt ville jeg hatt en slik tror jeg.
http://www.salto.no/produkt/100016-Saltoboks-Type-2
Min står ute. IP54 beskyttelsesklasse gjør at produsenten garanterer for at den tåler det.

Ikke noe galt med møller sin. Nå har de Siemens tror jeg. Før hadde de Bosch som er identisk med salto. Grunnen til at de gikk bort fra den var håpløse bestillingsrutiner hos Bosch. Ikke boksen som sådan.
e-Golf | X75D

Salomonsen

Hei.
Får min E-Golf neste veke og vurdere å installere heimelader.

Naboen som er elektriker skal isåfall legge ut ny kabel til garasjen med 16A sikring. Er det behov/fordel med heimelader? Eller kan han bare koble den nye kursen direkte til schuko? Trenger eg evt da ein annen ladekabel ?

Mrklausen

Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 01. desember 2014, klokken 23:02
Sitat fra: Mrklausen på mandag 01. desember 2014, klokken 09:39
Jeg kjøpte den grå til høyre i bildet : http://billader.no/hjemme-lading/
Hva koster disse? Jeg får bare opp .jpg'n opp når jeg klikker på linken?  :o

Jeg betalte vel 6200,- +mva, denne laderen skal kunne stå ute i vær og vind uten å være dekket til slik som veldig mange andre ladere må.
E-Golf (2015)
Golf Stv (2014)

valvolainen

Sitat fra: Mrklausen på mandag 15. desember 2014, klokken 11:52
Sitat fra: 4Matic Fanatic på mandag 01. desember 2014, klokken 23:02
Sitat fra: Mrklausen på mandag 01. desember 2014, klokken 09:39
Jeg kjøpte den grå til høyre i bildet : http://billader.no/hjemme-lading/
Hva koster disse? Jeg får bare opp .jpg'n opp når jeg klikker på linken?  :o

Jeg betalte vel 6200,- +mva, denne laderen skal kunne stå ute i vær og vind uten å være dekket til slik som veldig mange andre ladere må.

1. Installerer du et type2 ladePUNKT trenger du en ekstra kabel, type2 kabel.
Da lader du med 16A.
2. Bruker du bilens medfølgende ladekladd, går denne i schuko kontakt og lader med 10A.
3. Kjøp en uorginal scukolader og lad med mellom 8-16A avhengig av type. Det er gjengs oppfatning fra leverandører av elbiler at det ikke egner seg å dra 16A ut av en schuko kontakt over tid, så ha dette i tankene.

Jeg ville gått for alternativ 3, da det er kjekt å ha mulighet for 16A lading når du er på tur(langtur) og må lade uforutsett fra treglading. i tillegg ville jeg spandert på meg en type2 kabel.
Vi sparer til elbil nr. to og kommer til å ha 22mil total kjørelengde hver dag. Vurderer om vi skal gå for en saltoboks, men med en elbil har det aldri vært noe problem, selv ikke dengang vi hadde 10A lading hjemme med 15 mil daglig kjøring.
Legger naboen opp en ekstra kurs for deg, sett den opp med schuko og lad med 10A. Du kan alltids bytte kontakten ut med en ladeboks senere.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

Mrklausen

#56
Nå har det seg sånn at type2 ladepunktet jeg har kjøpt inn, har fast type2 kabel ferdig koblet til "boksen".
Det betyr at du slipper å kjøpe en type2 kabel.

Det følger også med en praktisk ledningsholder, slik at det ser pent ut når man ikke bruker laderen.

E-Golf (2015)
Golf Stv (2014)

valvolainen

Ville uansett hatt type2 kabel løs, er man på tur er det mange av dosse stolpene rundt om.
Martin Nystrand
Råde, Østfold.

afo

Sitat fra: valvolainen på tirsdag 16. desember 2014, klokken 11:50
Ville uansett hatt type2 kabel løs, er man på tur er det mange av dosse stolpene rundt om.

Det får du levert sammen med bilen

kristian86

Bestilte bil i dag og tenkte å se på hvordan lading jeg skal legge opp i garasjen. Har parkering i felles garasje, eier garasjeplassen så har fått godkjent og legge opp kurs med lading til min plass med forbehold om at den trekkes fra tavlerom og at det er egen måler som borettslaget kan lese av årlig og fakturere for. Det er helt greit for min del.

Tenker da å trekke 6mm eller 10mm kabel å få en 20A kurs hvis mulig, da koblet til en blå industrikontakt (CEE) ved plassen, det gjør jo at jeg har mest muligheter i forhold til bytte til annen type elbil senere også.

Planen da er å kjøpe http://www.elbilhjelpen.no/htm/type2-1fase.html#Lader_mest_hjemme_med_16A Vare nr 31336. Den boksen KAN jeg jo faktisk ta med om det skulle være sånn og koble til en blå industrikontakt andre steder også. Og jeg liker at det er en kabel som henger fast i garasjen så jeg slipper å dra kabel ut og inn av bilen.

Noen med mer erfaring med e-golf enn meg som har noe bedre tips?

Kunne kanskje vært nok med en 10A kurs og bare brukt bilens ladekabel, men jeg liker muligheten for å kunne lade fortest mulig hjemme, selv om jeg kanskje ikke trenger å lade så fort hver dag uansett.
-2017 Tesla Model X 75D (7-seter, AP2, Luft, Premium) - Levering tidlig desember
x2016 Tesla Model X 60D (7-seter, AP1, Luft, Vinter)
x2014 Tesla Model S 60 (Tech, Luft, Skinn, Pano, Vinter)
x2015 VW e-Golf (Skinn, Ryggekamera, Parksensor, Mørke ruter ++)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA