Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av BadaBing, søndag 05. oktober 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

Rio

Selv om Schuko var godkjent for 16 A, så sider DSB at man skal begrense det til 8 A. De fleste sier 10 A, og nye ladestolper blir begrenset til 10 A.

Årsaken til dette er at så snart metallet oksideres litt så blir det varmgang, og når metallet blir misformet (pga vekten av laderegulatoren) så blir det også varmgang. Schuko egner seg ikke til 16 A over tid.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: Rio på onsdag 01. oktober 2014, klokken 22:07
Årsaken til dette er at så snart metallet oksideres litt så blir det varmgang, og når metallet blir misformet (pga vekten av laderegulatoren) så blir det også varmgang. Schuko egner seg ikke til 16 A over tid.
+1 Og dermed ikke akkurat løsningen du velger hjemme på din egen husvegg eller i garasjen. Som Kirkebø har påpekt er konsekvensene ved brann sannsynligvis ikke veldig farlige om brannen oppstår inni en metallstolpe omgitt av asfalt. I en kontakt på en trevegg derimot blir det ikke like hyggelig.
Jeg vet at de som jobber med reguleringer her er helt fortvilet, for de ser hvilken vei det går og hvor lite folk bryr seg om el-sikkerhet.
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Ohm

OK, jeg forstår problematikken rundt vanlig stikk og 16 amper konstant strøm. Jeg har aldri hatt snev av problemer rundt dette selv, men passer jo på at kladden ikke henger og at utstyret er i orden i alle ender. Hender at kontakten er litt varm, men langt i fra antennelsestemperatur.

Men er dog enig i at CEE er best.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

elektrolux

Sitat fra: Rio på onsdag 01. oktober 2014, klokken 21:41
Hvis du har en 16 A kurs (helst 20 A), så kan du skifte ut Schuko-kontakten med en blå 16 A CEE-kontakt,

Sikrer du kursen med 20A sikring, kan du ikke montere 16A Cee stikk. Neste steg opp blir vel 32A Cee

Skal du så bruke en 16A ladeløsning må denne eventuelt ha en 16A sikring innebygget, noe kun enkelte semiportable løsninger har, og ingen 16A ladeledninger jeg kjenner til.

Det enkleste blir derfor å legge opp en 16A kurs, og Cee eller kombistikk slik at en kan bruke original eller ettermarkeds utstyr på kursen.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Rio

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

EV - Driver

Vi har kjøpt en slik av Elbilhjelpen.no og den virker som ei kule. Lading fra 6 til 16 Ampere som velges med bryter i fronten av boksen. Det beste av alt er prisen som vel var omtrent 5000,- med porto. Har hatt den med meg og brukt den med overgang til schuko-kontakt ved noen anledninger og det virker perfekt. Vi har lagt opp en egen 16 A kurs med CEE-kontakt til denne boksen.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

BadaBing

Ser bra ut det der. Går nok for en slik når bilen en gang kommer til landet.

autofil

Hei el-kolleger,

Beklager om jeg gjentar spørsmål som allerede er besvar, men jeg opplever dette som et sammensurium.

Min situasjon er som følger:
- Jeg har bestilt Simens veggboksen (Bosch selges ikke lenger) inkl. montering. Vurdere å kansellere denne.
- Jeg har 400V inn i huset, og per i dag en 10A kontakt (shucko) på ytterveggen hvor bilen skal stå.

Jeg vurderer å droppe Siemens boksen til fordel for løs kontakt, men jeg må forstå om jeg har rett løsning:
- Bytte sikring i skapet fra 10A til 16 eller 20A
- Trekke ny ledning ut gjennom veggen
- Kan jeg sette opp blå kontakt og kjøpe ny ladekabel med kladd?
- Kan jeg da lade med 16A - samme "fart" som jeg lader med en veggboks?

Forstår jeg dette rett? Grunnen til at jeg vurderer å kansellere boksen er at kona ikke vil godkjenne til "tak" over boksen. Møller klarer ikke å garantere at boksen tåler direkte kontakt med regn og snø over tid. Jeg tenker derfor robust kontakt i stedet så lenge jeg kan opprettholde raskere ladetid enn på 10A kurs.

Plz advize!

Mvh
SMO

emil

Uavhengig av løsning ville jeg nok valgt en eller annen form for beskyttelse mot vær.

Ellers hvis du har 400V i sikringsskapet og skal legge opp ny kurs ville jeg da lagt en 3-fas 16A eller 32A som en litt mer fremtidsrettet løsning da lading av eventuelt neste elbil mest sansynlig vil skje med 3fas AC.

Råde

SMO: Du kan selv undersøke hvilken beskyttelse som er garantert i IP standard. Produsenten bør kunne opplyse slikt (se hjemmeside feks). IPX4 burde holde (ofte IP54).

Se: http://no.m.wikipedia.org/wiki/IP-systemet
e-Golf | X75D

Puzoni

#25
Har lagt merke til at det er mange kloke hoder på dette forumet. Derfor har jeg et spørsmål mtp hva som vil være mest hensiktsmessig å montere i mitt tilfellet. Regner med at det er flere som er i tilsvarende situasjon som meg...

1. Bor i sameiet med mulighet å koble opp mot egen strømmåler.
2. Har garasjeplass i felles garasjeanlegg (mao. ikke utsatt for vær og vind), og plassen befinner seg ca 30 meter unna strømkilden.
3. Strømanlegget er dimensjonert for 16A, men ifg. elektrikeren kunne det i praksis maksimalt dras ut 12-13A.
4. Har fått høre av andre beboere at det koster ca. 10.000,- for en elektriker å koble og kable seg til garasjeplassen med en "vanlig" Schuko stikkontakt med 16A strømføring.

Har dere noen tips hva som lønner seg her. Skulle gjerne hatt mulighet å velge om bilen skal trekke 10A eller 16A (i realiteten 13A  :-\).

Takker på forhånd til alle innspill!!!

jkirkebo

Sitat fra: Puzoni på mandag 06. oktober 2014, klokken 15:45
Har lagt merke til at det er mange kloke hoder på dette forumet. Derfor har jeg et spørsmål mtp hva som vil være mest hensiktsmessig å montere i mitt tilfellet. Regner med at det er flere som er i tilsvarende situasjon som meg...

1. Bor i sameiet med mulighet å koble opp mot egen strømmåler.
2. Har garasjeplass i felles garasjeanlegg (mao. ikke utsatt for vær og vind), og plassen befinner seg ca 30 meter unna strømkilden.
3. Strømanlegget er dimensjonert for 16A, men ifg. elektrikeren kunne det i praksis maksimalt dras ut 12-13A.
4. Har fått høre av andre beboere at det koster ca. 10.000,- for en elektriker å koble og kable seg til garasjeplassen med en "vanlig" Schuko stikkontakt med 16A strømføring.

Har dere noen tips hva som lønner seg her. Skulle gjerne hatt mulighet å velge om bilen skal trekke 10A eller 16A (i realiteten 13A  :-\).

Takker på forhånd til alle innspill!!!

Jeg kan ihvertfall levere denne: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,16359.0.html med mulighet for å velge ladestrøm mellom f.eks 10A og 13A. (eller hvilken som helst 2 verdier av 8A, 10A, 13A og 16A).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

siforko

Hva tar forhandler for denne hjemmelader pakken og hva består den av ?
Kjører E-Golf FL300

nortrahof

#28
Jeg kjøpte en KEBA ladeboks som importeres av NOFUEL.NO. etter først å ha vurdert løsningen fra Bosch som Møller solgte.

"Fordelen" med KEBA er at denne kan konfigureres til både 1- og 3-fase samt at max. strøm kan stilles internt med små DIP-switcher til å passe husets infrastruktur (som forankoblet sikringsstørrelse TN/IT/TT-nett).
Dette er innstillinger man oftest gjør en gang for alle.

Man bør kanskje passe seg for løsninger der oppsettet er avhengig av PC og et program?
Årsaken er at om man flytter/ selger bilen eller boksen og etter 10 år trenger en rekonfigurasjon, så er det ikke sikkert at operativsystemet til PC man da vil bruke, støtter denne programvaren (om man i det hele tatt finner den)?

En annen "fordel" med KEBA er at den er i stand til å måle effekt og tilkobles LAN. Dette kan åpne for fremtidige perspektiver om myndighetene fritar strøm til lading av elbiler for el.avgift og mva. da man ikke skulle trenge ekstra utstyr. Videre kan det etter 2018 bli innført differensiert strømpris. Da vil KEBA ha mulighet til å styre ladingen etter laveste strømpris via LAN.
KEBA tåler dessuten 32A og passer fint til seinere elbiler som tåler denne strømmen (om man har infrastruktur til å levere det bilen kan ta imot).
Selve boksen kostet rundt NOK 7000 og da jeg er elektrofagmann slapp jeg med det for hele opplegget.
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

siforko

Prisene på Elbilhjelpen er det inkl. moms ?
Hvordan bestiller man derfra, via epost ?
Kjører E-Golf FL300

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA