Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Konkurrentene sover ikke

Startet av BadaBing, søndag 05. oktober 2014, klokken 22:34

« forrige - neste »

Ohm

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:09
Hva er fordelen med løsningen til VW kontra en 16A "kladd" som lader like fort, og som man i tillegg kan ta med seg?
Fordelen er at den er mye dyrere, henger permanent på veggen slik at du ikke kan lade rask ute, hvor man har behov for det. Men den er den penere å se på.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

elektrolux

Og enda dyrere skal den bli. Siste nytt nå er at nye NEK forskriftene tolkes til at selv SI type vern på ladekursen ikke er tilstrekkelig og at det kreves B tpe jordvern til mange tusen kroner.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

nilskt

Sitat fra: Ohm på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:14
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:09
Hva er fordelen med løsningen til VW kontra en 16A "kladd" som lader like fort, og som man i tillegg kan ta med seg?
Fordelen er at den er mye dyrere, henger permanent på veggen slik at du ikke kan lade rask ute, hvor man har behov for det. Men den er den penere å se på.

Jeg vil jo si at en vegglader er _mye_ raskere og enklere å bruke. Den henger klar til bruk når jeg parkerer. Ta pistolen ut av holder og rett inn i bilen. Slippe å dra frem kabel fra bagasjerommet, rulle ut, koble til vegg og så til bil. Akkurat det samme gjelder jo ved avgang.
Jeg trodde jeg skulle klare meg med en kabel, men etter en dag med e-golfen, kjøpte jeg en av veggladerne til Elbilhjelpen og er kjempefornøyd. Greit at den kostet litt, men jeg mener det er verdt det. Forøvrig veldig rask levering fra Elbilhjelpen (fikk lader dagen etter bestilling!).
Nightblue e-Golf med varmepumpe siden 14. januar

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:43
Og enda dyrere skal den bli. Siste nytt nå er at nye NEK forskriftene tolkes til at selv SI type vern på ladekursen ikke er tilstrekkelig og at det kreves B tpe jordvern til mange tusen kroner.

Heldigvis er prisene på vei ned. Jeg får inn B-vern på lager i starten av februar, disse vil koste 1400 kroner. 4-pol 63A, men kan selvsagt også benyttes på 2-pol og 3-pol installasjoner.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ohm

Sitat fra: nilskt på onsdag 21. januar 2015, klokken 10:59
Sitat fra: Ohm på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:14
Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 21. januar 2015, klokken 09:09
Hva er fordelen med løsningen til VW kontra en 16A "kladd" som lader like fort, og som man i tillegg kan ta med seg?
Fordelen er at den er mye dyrere, henger permanent på veggen slik at du ikke kan lade rask ute, hvor man har behov for det. Men den er den penere å se på.

Jeg vil jo si at en vegglader er _mye_ raskere og enklere å bruke. Den henger klar til bruk når jeg parkerer. Ta pistolen ut av holder og rett inn i bilen. Slippe å dra frem kabel fra bagasjerommet, rulle ut, koble til vegg og så til bil. Akkurat det samme gjelder jo ved avgang.
Jeg trodde jeg skulle klare meg med en kabel, men etter en dag med e-golfen, kjøpte jeg en av veggladerne til Elbilhjelpen og er kjempefornøyd. Greit at den kostet litt, men jeg mener det er verdt det. Forøvrig veldig rask levering fra Elbilhjelpen (fikk lader dagen etter bestilling!).
Jeg har to kabler, en som alltid henger på veggen hjemme og gjør akkurat sammen nytten som en boks, og en i bilen. Ingen forskjelle på det, annet en at boksen er større, dyrere og kanskje penere. Enig i at det ikke går med en kabel. Viktig å kjøpe kabler med 16 amp ladekladd, da er den like rask som ladeboksen, enten hjemme eller ute på tur.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

e-Kvaase

#95
Skal få elektriker til å ordne med et 16A uttak til e-Golfen.

Har 400v TN-nett der jeg bor.
Skal jeg ha 1-fas eller 3-fas CEE, når jeg skal benytte medfølgende orginal 10A lader?

Kjøper da bare en overgang fra Schuko til CEE så jeg bruke denne.

E_S

Høres ut som det er best å be om en kontakt til høytrykksspyler/kompressor/whatever og ikke nevne elbil med et ord om man skal ha opp en kontakt før man blir helt kvalt av all verdens absurde krav og forskrifter..
2020 Tesla Model 3 Performance
+ en veteranbil og to gamle fossilbiler (som skal selges)

Råde

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 22. januar 2015, klokken 10:42
Skal få elektriker til å ordne med et 16A uttak til e-Golfen.

Har 400v TN-nett der jeg bor.
Skal jeg ha 1-fas eller 3-fas CEE, når jeg skal benytte medfølgende orginal 10A lader?

Kjøper da bare en overgang fra Schuko til CEE så jeg bruke denne.
Ikke CEE. 1-fas schuko til original kabel.
e-Golf | X75D

e-Kvaase

Sitat fra: Råde på torsdag 22. januar 2015, klokken 12:37
Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 22. januar 2015, klokken 10:42
Skal få elektriker til å ordne med et 16A uttak til e-Golfen.

Har 400v TN-nett der jeg bor.
Skal jeg ha 1-fas eller 3-fas CEE, når jeg skal benytte medfølgende orginal 10A lader?

Kjøper da bare en overgang fra Schuko til CEE så jeg bruke denne.
Ikke CEE. 1-fas schuko til original kabel.

Ønsker CEE uttak på veggen siden det virker mer holdbart i lengden.
Kjøper en overgang slik at jeg kan bruke original kabel.

jkirkebo

Sitat fra: e-Kvaase på torsdag 22. januar 2015, klokken 10:42
Skal få elektriker til å ordne med et 16A uttak til e-Golfen.

Har 400v TN-nett der jeg bor.
Skal jeg ha 1-fas eller 3-fas CEE, når jeg skal benytte medfølgende orginal 10A lader?

Kjøper da bare en overgang fra Schuko til CEE så jeg bruke denne.

Du kan bruke begge deler, overganger for begge er lett tilgjengelig. Jeg ville gått for rød 16A 3-fase siden den er mer fleksibel mhp. endrede behov etterhvert.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Flehan

#100
Da er laderen på plass ☺️ det eneste jeg mangler er bilen
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

elektrolux

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Flehan

#102
Shoco holder jo lenge til dette. Men den er kun satt opp for støvsuger ol. Men takk for innspill. Det blir lagt opp en egen kurs til garasjen til sommeren, da jeg måtte bruke den nye kuresen jeg gravde ut til bilen. Så dette er og blir kurs kun til bilen. Visste ikke at jeg skulle ha el-bil da . Men jeg skiftet stilling og skulle ikke lenger ut å skru.( flyttet inn på kontor)
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA