Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Solcelleanlegg

Startet av ladov, søndag 05. oktober 2014, klokken 21:27

« forrige - neste »

ladov

Hentet min nye Zoe for 2 dager siden men da jeg skulle lade den på mitt nyinstallerte 11kW ladepunkt hjemme så skjedde det lite..

På selve ladepunktet endrer statuslampa seg fra blå til rød når jeg plugger inn kabelen, uavhengig om bilen er i andre enden. På dashbordet står det 'ongoing checks' ganske lenge før det ikke skjer noe mer..

Prøvde også et offentlig ladepunkt (strømmen storsenter) med ca samme resultat.. For øyeblikket er kabelen hovedmistenkt men jeg skulle gjerne visst hva rød statuslampe på ladepunktet betyr(fikk ikke bruksanvisning)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kåre

Håper du får svar fra noen som har mer erfaring, men da jeg testet Zoe og skulle levere den sent på kvelden og skulle sette den til lading hos forhandler, så skjedde det samme som du beskriver "ongoing checks". Tydeligvis likte den ikke måten jeg hadde plugget i for når jeg prøvde en gang til så ble det grønt i boksen og ladingen startet. Sjekk i alle fall at pluggene er helt på plass.
Kia Soul EV. Blå-Hvit. Levering januar ble medio april.

Flips


Rav4_EV

SitatFor øyeblikket er kabelen hovedmistenkt men jeg skulle gjerne visst hva rød statuslampe på ladepunktet betyr(fikk ikke bruksanvisning)

Skal være to ting som trigger rød lampe.
1. Feil på jord.
2. Overbelastning

Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ladov

Takk for tips men jeg finner fortsatt ikke ut av det. Må nok la dette ligge til mandag og butikken åpner igjen.. :(

Det eneste jeg er rimelig sikker på funker er selve bilen siden den var toppladet da jeg hentet den. Kabelen aner jeg ikke om har blitt brukt før og ladepunktet *vet* jeg ikke har vært brukt før. Installatørene målte til de var fornøyd men de prøvde jo ikke akkurat å belaste den fullt ved å lade en bil der..

Litt rart at den røde lampa på ladepunktet trigges bare jeg setter inn støpselet, *uten* at bilen er koblet til. Hvordan ser egentlig kabelen ut innvendig? Hvis bare lederne går 'rett frem' kan jeg ikke skjønne at den skal trigge verken jordfeil eller overbelastning?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

dagandrek

Kommer det flere klikkelyder når du setter inn støpselet i wallboxen, eller bare ett?
Kan det være feil med låsemakanismen? Mener å huske at kabel låses fast i wallbox og i bil.
Støpsel og kontakt er rimelig "tight" og på min wallbox kreves det litt makt for å ta ut, og sette i støpsel.

ladov

Kabelen låses fast i bilen og slipper ikke før jeg trykker på knappen igjen. Wallboxen er jeg mer usikker på, flere ganger virker det som det forsøker å gjøre motstand og pluggen går ikke helt inn før jeg presser ekstra, det kommer gjerne en liten serie med klikkelyder. Virker ikke som den låses på noen måte, den kan dras rett ut.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Zoe64

Hei. Vet ikke om det faktisk har noen betydning, men jeg fikk klar beskjed fra forhandleren om at det er viktig å sette kontakten i bilen først og deretter koble til ladepunktet. Og så koble bilen fra før man kobler fra ladepunktet når ladingen er ferdig. Jeg har gjort til- og frakobling på denne måten og det har alltid fungert, men har ikke prøvd den motsatte rekkefølgen så jeg vet ikke om det blir problemer... 
Polestar 2 2020
Renault Zoe Intens 2014, Brun

dagandrek

Jeg plugger vanligvis kabel i wallbox først og så i bil. Har hatt et par tilfeller hvor lading ikke har startet, så det kan tenkes at det er noe i det.
De gangene (to siden juni) jeg ikke har fått gang på ladingen så har det kommet en serie klikkelyder fra wallbox. vanligvis kommer det ett klikk. Jeg har da tenkt at det er låsing av kabel som ikke går helt som det skulle. Når jeg har plugga ut kablel fra bil og wallbox og plugga inn igjen så fungerer det fint.
Nå kan det jo tenkes at det er noe annet. Klikkelydene kan komme fra reléer inni wallboxen som kobles inn og ut, og at det måles jordfeil eller noe slikt..

ladov

Sitat fra: Zoe64 på lørdag 20. september 2014, klokken 23:29
Hei. Vet ikke om det faktisk har noen betydning, men jeg fikk klar beskjed fra forhandleren om at det er viktig å sette kontakten i bilen først og deretter koble til ladepunktet. Og så koble bilen fra før man kobler fra ladepunktet når ladingen er ferdig. Jeg har gjort til- og frakobling på denne måten og det har alltid fungert, men har ikke prøvd den motsatte rekkefølgen så jeg vet ikke om det blir problemer...
Hmm, heftet som fulgte med bilen er de ganske tydelig på at det skal gjøres motsatt, i veggen først og så i bilen..

Jeg tenker da at systemet *egentlig* er idiotsikkert og at ikke spiller noen rolle hvilken rekkefølge det gjøres i.. ;)


Hva wallboxen min gjør aner jeg ikke, kan virke som låsebolten går ut *før* pluggen kommer helt i bunns..
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Baard

Det er riktig at det står at kabelen skal i wallboxen først og deretter i bilen. Kabelen låses begge steder, og kan ikke dras ut før du har trykket på knappen på fjernkontrollen eller i bilen. Den skal ikke kunne dras ut av wallboxen når den sitter i bilen. Dette har nok med sikkerhet å gjøre. Så om du kan dra ut kabelen av wallboxen mens den står i bilen er det nok noe galt med låsingen i wallboxen din......Jeg har alltid satt kabelen i wallboxen først og deretter i bilen. Har aldri hatt trøbbel med ladingen med unntak av en gang når jordfeilbryteren mellom trafo og wallbox slo ut....
Renault Zoe, 2014

ladov

Hm, da oppfører hvertfall ikke walboxen min seg som den skal. Om problemet ligger der eller i kabel/bil vet jeg ikke ennå men jeg tror noen skal ta seg en tur til bilforhandleren i morra og få sjekket kabel og bil..

Takk for tips så langt. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

ladov

Og da tror jeg jaggu jeg fant problemet..

Tok en ekstra tur ut for å inspisere kabel/wallbox.. Selve pluggen har 3 utsparinger med plass for låsebolter, plassert kl 12,4 og 8. Kontakten i wallboxen derimot har kun *ett* hull hvor låsebolter kan komme ut, plassert kl 6. Låsebolten passer med andre ord ikke til låsehullene. Det rød lyset tennes fordi wallboxen ikke klarer å låse fast pluggen.

Kan se ut som jeg har fått feil kabel, noe som forklarer hvorfor jeg ikke fikk ladepunktet på strømmen storsenter til å fungere.

Hvordan ser deres ladeplugger ut?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Rav4_EV

Kabel skal låses med pinne kl 12.
Flat side på kontakt er opp og vannrett.
Send meg gjerne et bilde av kontakten din på wallbox.

amb@euromatic.no
Arne Magnus Berge 90608080
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion
Daglig leder hos Euromatic AS folkeladeren.no

ladov

Det var visst ikke så lett å ta bilde av kontakten innvendig, klarer ikke helt å få belyst/fokusert baki der..

Får prøve meg på en beskrivelse..i bunn(kl6) er det en slags spalte, ca 2cm bred og 5-8mm dyp. På toppen(kl12), der det er flatt, ser jeg en rund 'prikk', ca 2-3mm tversover, en snau cm fra bunn på kontakten. Kjennes ikke ut som den er bevegelig så jeg tenker helst at dette bare er et støpemerke.


Her er et greit oversiktsbilde, helt til venstre på bilde 2 i artikkelen:
http://www.dinside.no/927874/provekjort-elbilen-renault-zo
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA