Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Rekkeviddetest

Startet av muggost, lørdag 04. oktober 2014, klokken 20:32

« forrige - neste »

muggost

Hei,
Jeg vurderer og vurderer og vurderer å skaffe meg fast ladestasjon hjemme, men ønsker ikke å kjøpe noe jeg ikke får brukt "med min neste elbil (hva det nå enn blir)." I dag har jeg en Nissan Leaf med 16A lader. Angrer på at jeg ikke kjøpte med 32A laderen. Jeg vurderer en Tesla X neste år, og om 4-5 år regner jeg med at Leafen blir å finnes på finn.no...

Uansett hvilken ladestasjon jeg kjøper, ender jeg opp med en usikkerhet om utstyret faktisk kan brukes på våre kommende elbiler de neste 20 år (skal ikke tilbake til fossilt :-) ).

Så hvis jeg skal helgardere meg; Blir det rød 400V 32A 3-fas som gir meg best fleksibilitet? På den kan jeg koble det meste av vegghengte ladestasjoner, right?




Asarin

---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016

Olatho

Vegghengt ladestasjon som kan utnytte 32A 400V vil nok kreve fast tilknytning, ikke stikkontakt, men når du evt setter inn en ladeboks kan du jo bare fjerne kontakten på veggen og koble til ladeboksen direkte.

muggost

Det er vel en form for type 2 boks jeg er ute etter, men jeg hadde vel håpt at det gikk an å koble den til vha rød industrikontakt, og ikke fast tilkobling.

JLafton

Hvis du skal ha stikk, Må du bruke en portabel ladestasjon, da det er krav til at fast instalasjon i bolig som trekker mer enn 2kw skal være direkte koblet uten stikk.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

jkirkebo

Sitat fra: JLafton på fredag 19. september 2014, klokken 16:50
Hvis du skal ha stikk, Må du bruke en portabel ladestasjon, da det er krav til at fast instalasjon i bolig som trekker mer enn 2kw skal være direkte koblet uten stikk.

Det gjelder nok bare schuko. Jeg har ennå ikke sett en eneste platetopp eller komfyr som er fast koblet til nettet.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

TB

Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. september 2014, klokken 17:31
Det gjelder nok bare schuko. Jeg har ennå ikke sett en eneste platetopp eller komfyr som er fast koblet til nettet.
Levert ny komfyr og platetopp igår. Platetopp har 20/25A "komfyrstikk", komfyr har schuko.

Har og montert ny VV bereder, den er 1950 W, og levert med schuko stikk. Elektriker kutta av stikk, og kobla denne direkte til ny 15A kurs.
Lørenskog
Hyundai KONA electric 2019 ( venteliste 2017 - 2019)
Citroen C-Zero 2012 med OVMS - 97 000 km - solgt 2019

elektrolux

Sitat fra: muggost på fredag 19. september 2014, klokken 15:54
Det er vel en form for type 2 boks jeg er ute etter, men jeg hadde vel håpt at det gikk an å koble den til vha rød industrikontakt, og ikke fast tilkobling.

Hva med en av disse?http://www.elbilhjelpen.no/htm/evse.html#Semiportabel_32A_Veggboks
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

elektrolux

Sitat fra: TB på fredag 19. september 2014, klokken 18:54
Har og montert ny VV bereder, den er 1950 W, og levert med schuko stikk. Elektriker kutta av stikk, og kobla denne direkte til ny 15A kurs.

Om elektrikeren har klippet av Schuko STØPSELET, og koblet bevegelig kabel rett inn i koblingsboks bør du kalle han tilbake for å rette dette opp og montere VVB forskriftsmessig.

Det er ikke lov med bevegelig kabel i fast opplegg.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: TB på fredag 19. september 2014, klokken 18:54
Sitat fra: jkirkebo på fredag 19. september 2014, klokken 17:31
Det gjelder nok bare schuko. Jeg har ennå ikke sett en eneste platetopp eller komfyr som er fast koblet til nettet.
Levert ny komfyr og platetopp igår. Platetopp har 20/25A "komfyrstikk", komfyr har schuko.

Nettopp. Hva skulle poenget vært med 25A teknisk stikk om det ikke var lov til å koble til en last med effekt over 2kW til det?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ebe

#10
Er det ikke 400V 32A 3-fas som de nye Chademo bærbare laderene kobles til?
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

Ebe

2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

JBS

Sitat fra: JLafton på fredag 19. september 2014, klokken 16:50
Hvis du skal ha stikk, Må du bruke en portabel ladestasjon, da det er krav til at fast instalasjon i bolig som trekker mer enn 2kw skal være direkte koblet uten stikk.

Hvad med den her: http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=5523

Ved at den bruges som løs ladeboks af mindst 3 Renault Zoe bruger her i danmark.
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Øyvind.h

Sitat fra: elektrolux på fredag 19. september 2014, klokken 19:00
Sitat fra: TB på fredag 19. september 2014, klokken 18:54
Har og montert ny VV bereder, den er 1950 W, og levert med schuko stikk. Elektriker kutta av stikk, og kobla denne direkte til ny 15A kurs.

Om elektrikeren har klippet av Schuko STØPSELET, og koblet bevegelig kabel rett inn i koblingsboks bør du kalle han tilbake for å rette dette opp og montere VVB forskriftsmessig.

Det er ikke lov med bevegelig kabel i fast opplegg.
Om elektrikeren er så oppegående at han kompenserer for bereder-produsentens forsøk på å omgå regelverket, er han antakelig også oppegående nok til å feste kabelen.

Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

muggost

Sitat fra: JBS på fredag 19. september 2014, klokken 21:05
Hvad med den her: http://www.elbilsupport.dk/side.asp?Id=139255&Vare=5523

Ved at den bruges som løs ladeboks af mindst 3 Renault Zoe bruger her i danmark.

Den så jo fin ut, men 15000 DKK???? Den fra elbilhjelpen er jo i prinsippet samme løsning til nesten halve prisen...

Men de prisene som er på ladeutstyr kan jo ta knekken på enhver lyst til å anskaffe noe som helst... Men ja, de løsningene dere skisserer her vil jo fungere så lenge type2 er standarden her til lands. Men hva om noen om, si 6 år, finner på en ny type kontakt som er enda bedre. Må jeg bytte ut hele ladestasjonen da?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA