Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Forvirra av importør: Ulik "lade-innmat" i import-Leafer?

Startet av NegativeElectrode, lørdag 04. oktober 2014, klokken 17:01

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

Amoss

Sitat fra: NegativeElectrode på fredag 19. september 2014, klokken 12:14
Elbiler ikke noe problem på bygda
http://www.tv2.no/2014/09/18/broom/tesla/elbil/tesla-model-s/6015161

Ja, så fort rekkevidden er god nok, og lade-infrastrukturen er god nok, så er det ikke noe problem med elbiler selv i ett land med så spred bo-mønster som Norge :)
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

TKL

Det virker som om noen som bor i byene tror at man fremdeles bruker parafinlamper på bygda. Såvidt jeg vet er det så godt som full dekning med elektrisitet på bygda, kanskje med unntak av noen byggefelt hvor det i reguleringsplanen er forbud både mot elektrisitet og innlagt vann. Derfor er det helt greit med elbil selv på den mest fjerntliggende avsidesbygd. En 230 volts stikkontakt finnes nok tilgjengelig, og det er alt som trenges for daglig kjøring.
S85, VIN18145, levert 27.sept. 2013, hvit "godlukt nummeret" - Solgt
X100D levert sept. 2017

Amoss

Sitat fra: TKL på fredag 19. september 2014, klokken 18:17
En 230 volts stikkontakt finnes nok tilgjengelig, og det er alt som trenges for daglig kjøring.

... forutsatt at man har tilstrekkelig rekkevidde. Avstandene på "bøgda" er litt lengre enn i byene, noe jeg kjenner godt til da jeg bor "litt uttafor" selv.  Nytter ikke å måtte stoppe ved en 230 volts stikkontakt annenhver km (greit, jeg overdriver, men du tar nok poenget ;) ).
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Ferry

Det går da helt fint å bo i ei bygd og kjøre elbil. Det trenger ikke være store avstander heller. Hvor stor er ei bygd? Du kan til og med kjøre til nabobygda, eller nabokommunen. Som utflyttet bygdetulling anser jeg elbil som mer egnet på bygda enn i byen. Kortere vei til fjells, og til byen vil vi uansett ikke.

Amoss

Sitat fra: Ferry på fredag 19. september 2014, klokken 19:38
Du kan til og med kjøre til nabobygda, eller nabokommunen.

Nabokommunen, ja selv nabofylket, går greit for meg, den grensa er jo bare ett par/tre km unna. Verre blir det å nå helt til der hvor sentrale servicefunksjoner for min kommune/fylkeskommune befinner seg ;) (ok, innrømmer at jeg overdriver litt, hadde nok klart den turen med en Leaf eller tilsvarende - i alle fall sommerstid, men er jo ikke det som er reisemålet i det daglige, de er nok litt lengre unna....) Og ja, det er den veien jeg heller ikke har noen fornuftige kollektivtilbud uten å ta "snarveien" om Oslo.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA