Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: SW v.6.0

Startet av Panduck, lørdag 04. oktober 2014, klokken 13:35

« forrige - neste »

Panduck

Fortum sin hurtiglader på Frogner stod i grønn i går og stod i grønn etter at jeg kom på jobb. Men jeg stoppet på vei til jobb for å få noen % ekstra på batteriet. Hadde ikke planlagt å kjøre, så batteriet hadde litt lite strøm. Og jeg brukte jo denne laderen i forrige uke, så jeg visste at den (igjen) var fikset.

Men nei da. På skjermen kunne jeg lese en "teknisk feilmelding", her skulle det ikke lades. Laderen står altså i feilmodus, og ALLIKEVEL står den grønn på ladestasjoner.no sitt hurtigladekart.

Ser nå "Siste status 18.09.2014 kl. 21:48", kanskje det virket da, men om laderen har klart å feile siden det, bør den ikke rapportere at den ikke virker??? Dette er FJERDE gangen jeg stopper her mens laderen står i grønn, og ikke får ladet!

Jeg kom meg dit jeg skulle, jeg vil aldri stole på hurtigladere med mindre jeg har 2 stykker som "backup", men jeg ble litt ekstra frossen p.g.a for lite batteri til god varme. Vedrørende fortum sine ladere synes jeg det er SIKKELIG trist, da Fortum er den eneste leverandøren med god betalingsløsning. Jeg trengte 5 minutter strøm, og med Fortum får jeg betale for 5 minutter strøm, og det er ikke bare bra for meg, men for alle andre som eventuelt må vente i kø dersom jeg står der i 15 (statoil) eller 30+ (alle andre?) minutter bare fordi jeg har betalt for det og da vil finne det uøkonomisk å ikke bruke landetiden fult ut.

Fortum, det er kjempebra at dere har fått en helt ny type lader på Gardermoen, jeg HÅPER dere får byttet ut disse tulleladerene deres med slike. Men dere MÅ begynne å sette opp dobbelt sett med ladere, ingen vits med 4 ladesteder mellom sentrum og Gardermoen,  ha heller to med dobbelt sett ladere. Eventuelt gjør 22kW AC punktet om til en trippel 22kW lader (chademo/ccs/AC), slik at vi har en backupløsning dersom (når) hovedladeren går ned.

Øyvind.h

Jeg lurer på hvorfor bensinstasjoner ikke bygges med en enkelt ustabil pumpe. Kan det være fordi flere pumper gir redundans, bedre kapasitet og trygghet hos kundene?
Mercedes EQC AMG 2020
Model Y Performance bestilt
x Tesla Model X90D 2016
x Kia eNiro 2019
x Tesla Model S 90D 2016
x Nissan Leaf mars 2012
x Model S aug 2013

Panduck

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 19. september 2014, klokken 10:26
Jeg lurer på hvorfor bensinstasjoner ikke bygges med en enkelt ustabil pumpe. Kan det være fordi flere pumper gir redundans, bedre kapasitet og trygghet hos kundene?

Tenk om vi var i en situasjon der vi måtte sjekke på nettet om bensinpumpa funket før vi dro på tur.

Om det er noen som lurer på hvorfor elbiler har så mange sponsede fordeler, så er jo dette et knalleksempel. Om 2-3 år er nok disse ladeproblemene borte, og langturer med elbil går smertefritt. Frem til det er vi prøvekaniner, og det er godt å ha gulerøtter når man først skal være kanin.

mariowing

Sitat fra: Panduck på fredag 19. september 2014, klokken 10:36
Frem til det er vi prøvekaniner, og det er godt å ha gulerøtter når man først skal være kanin.

Utrolig godt sagt!
Oslo
Nissan Leaf levert februar 2012, solgt januar 2015
Tesla Model S 85 levert desember 2014, solgt august 2016
Tesla Model S P90DL kjøpt august 2016, solgt januar 2017
BMW i3 kjøpt januar 2017
Jaguar I-Pace reservert februar 2017

Hans Håvard Kvisle

Dessverre er hurtigladerne tydeligvis i en tidlig utviklingsfase. Slik bensinpumpene sikkert også var.

Det jeg heller ikke kan forstå, er at det ikke skal da være mulig å få riktig status - dvs feil slik som i tilfellet beskrevet ovenfor - fra Fortums side. Det er utrolig enkelt å oppdatere NOBIL - og dermed f.eks. statusvisninger på den nye applikasjonen til ladestasjoner.no, men tydeligvis ikke så enkelt for operatørene å holde orden i eget hus. Dvs vite hva statusen er på deres hurtigladere. Nei, der bør de skjerpe seg, ikke minst Fortum. Stort sett er det som kommer via ABB (dvs rapportering de har på deres ladere satt ut hos ulike operatører), ganske så pålitelig.
St.Hanshaugen

Rio

Sitat fra: Hans Håvard Kvisle på tirsdag 23. september 2014, klokken 11:21
Dessverre er hurtigladerne tydeligvis i en tidlig utviklingsfase. Slik bensinpumpene sikkert også var.

Det jeg heller ikke kan forstå, er at det ikke skal da være mulig å få riktig status - dvs feil slik som i tilfellet beskrevet ovenfor - fra Fortums side. Det er utrolig enkelt å oppdatere NOBIL - og dermed f.eks. statusvisninger på den nye applikasjonen til ladestasjoner.no, men tydeligvis ikke så enkelt for operatørene å holde orden i eget hus. Dvs vite hva statusen er på deres hurtigladere. Nei, der bør de skjerpe seg, ikke minst Fortum. Stort sett er det som kommer via ABB (dvs rapportering de har på deres ladere satt ut hos ulike operatører), ganske så pålitelig.

Det kan jeg forstå! :D

Det er fordi alt innen M2M (Machine-to-machine)-kommunikasjon alltid ser ut til å gi store problemer for vanlige programmerere. Man får en hel haug med nye problemstillinger som de fleste ikke har vært borti før.

Bare se på problemstillingene forbundet med CarWings for Nissan, og CarNet for VW. Videre (og litt i samme liga) kommunikasjonsproblemene mellom elbiler og hurtigladere.

Det er behov for folk som er gode på M2M (telemetri)-programmering, tydeligvis.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Charge and Drive

I løpet av den siste tiden har NOBIL lagt om slik at databasen skal kunne vise status pr ladeuttak. Det er nødvendig nå som vi får Combo og AC 43 kW i tillegg til CHAdeMO. I forbindelse med denne omleggingen har hurtigladerkartet i noen tilfeller vist feil status.
Ladehilsen fra Fortum Charge & Drive :-)

krisrst

#7
Sitat fra: Charge and Drive på lørdag 27. september 2014, klokken 22:43
I løpet av den siste tiden har NOBIL lagt om slik at databasen skal kunne vise status pr ladeuttak. Det er nødvendig nå som vi får Combo og AC 43 kW i tillegg til CHAdeMO. I forbindelse med denne omleggingen har hurtigladerkartet i noen tilfeller vist feil status.

Jeg har prøvd å snakke med Fortum om laderen på Nes i Ådal, her ser det ut som samme problem. Hurtigladekartet ( http://www.elbil.no/elbilfakta/elbillading/hurtigladekartet , statusvisningen til høye) viser at laderen er ute av drift. Men map.chargedrive.no viser at den er helt fin - og i kontinuerlig bruk. Den har vært konstant "i bruk" siden jeg startet å følge med på den på torsdag, så enten har E6 blitt "elbilveien" eller så er det noe feil. Og jeg tror heller det siste.

(off topic warning)
Stoler ikke et sekund på disse laderne generelt sett. Faktisk burde alle som kjøper elbil advares mot bruken av de, jeg har stått i timesvis på 10 A pga hurtigladere som ikke virker.
(off topic warning off)

Panduck

Sitat fra: krisrst på søndag 16. november 2014, klokken 17:06
(off topic warning)
Stoler ikke et sekund på disse laderne generelt sett. Faktisk burde alle som kjøper elbil advares mot bruken av de, jeg har stått i timesvis på 10 A pga hurtigladere som ikke virker.
(off topic warning off)

En type2 kabel for LEAF er et must slik at man iallefall kan få 16A på på de fleste steder, dersom DC laderen er nede. Og ja, jeg har alltid "reserve" ladepunkter når jeg planlegger tur. Heldigvis er det god dekning av ladere der jeg kjører, slik at det aldri er langt til en lader, dersom den ene (eller den andre) ikke virker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA