Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde

Startet av Oddvar, lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:36

« forrige - neste »

Larobeaa

Jeg monterte en på 4,2kw nettopp for å slippe den ekstra sløyfa du laget. Hvorfor fyre til kråka? Jeg har ei badstue selv ved -20.

pwb

Sitat fra: Ohm på mandag 15. desember 2014, klokken 21:03
Tror jeg bare bestiller en webasto vannvarmet på 5 kw.  Noen som har noen tips om type og nettbutikk ? Satser på montering i juleferien, da har jeg uansett ikke behov for bilen.

Dere som har montert. Hvor i kretsen? Vannet på vei inn i bilen? Eller på retur rett før vannet skal inn i ptc varmeren. Tenkte det var best med tanke på at da vil webastoen varme vannet nok til at ptc ikke slår inn.

Jeg kjøpte min her
http://www.aliexpress.com/item/Liquid-Parking-Heater-Water-heater-5KW-12V-Diesel-for-truck-bus-car-etc-similar-to-webasto/743599045.html

http://www.jp-parkingheater.com/index.php

Rio

Tror nok jeg ville satset på en som jeg var 100% sikker på var EU-godkjent, mtp. ev. brann, forsikring, osv.

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Det ligger masse på Torget på finn.no - søk på "dieselvarmer", "Webasto" og "Eberspächer".

Sjekk også http://www.nbfbildeler.no/
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pwb

Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 21:52
Tror nok jeg ville satset på en som jeg var 100% sikker på var EU-godkjent, mtp. ev. brann, forsikring, osv.

EU godkjent, det var noe nytt. De er CE merket så det holder i massevis.

Rio

Sitat fra: pwb på mandag 15. desember 2014, klokken 22:09
Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 21:52
Tror nok jeg ville satset på en som jeg var 100% sikker på var EU-godkjent, mtp. ev. brann, forsikring, osv.

EU godkjent, det var noe nytt. De er CE merket så det holder i massevis.

Ja, CE-merket er bra, men det hjelper neppe så mye hvis du står som importør (som er juridisk ansvarlig). ;)

Noe utstyr til bil skal godkjennes hos i et godkjent uavhengig testhus, meg bekjent. CE-merking kan ofte gjøres med en egenerklæring.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pwb

Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 22:13
Sitat fra: pwb på mandag 15. desember 2014, klokken 22:09
Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 21:52
Tror nok jeg ville satset på en som jeg var 100% sikker på var EU-godkjent, mtp. ev. brann, forsikring, osv.

EU godkjent, det var noe nytt. De er CE merket så det holder i massevis.

Ja, CE-merket er bra, men det hjelper neppe så mye hvis du står som importør (som er juridisk ansvarlig). ;)

Noe utstyr til bil skal godkjennes hos i et godkjent uavhengig testhus, meg bekjent. CE-merking kan ofte gjøres med en egenerklæring.

CE merking holder i massevis. Det er ikke krav til noe TÜV sertifikat eller lignende på en parkeringsvarmer. Man står ikke som noen importør og har ikke noe ansvar når man kjøper det som privatperson så her er det bare tut og kjør. Man kan til og med kjøpe denne varmeren på en norsk webside/butikk (http://bluemarlin.no/index.php/component/virtuemart/dieselvarmer/vann-5000w) hvis man synes det er litt tryggere. Da har den sikker den berømte EU godkjenning og er testet og full pakke men mye dyrere.

TorC

Sitat fra: 2EL på mandag 15. desember 2014, klokken 20:05
Jeg har kjørt med min Webasto i 1 1/2 år uten noen problemer.  Når jeg monterte den inn la jeg en ekstre sløyfe vannslange for å få ned tempen på vannet inn til Webastoen. Prøvde uten og da stoppet Webastoen etter en stund forde vannet ble for varmt. Med den ekstra sløyfen får man det ekstra vannet man trenger for at Webastoen skal fungere. Elvarmem slår seg av når tempen på vannet har gått opp. Elvarmeren jobber ikke mot Webastoen som Tore C mener. Da har han brukt en Webasto som ikke er på 5 kw men mindre.  Å montere inn Webasto i Leaf er ikke noe være en montere det i en bensin eller dieselbil.

Det er jo flott for deg. Min erfaring er at de "konkurrerer" og at elkjelen varmer opp vannet så mye at dieselbrenneren slår seg ned. Kan hende Webasto er annerledes enn Eber. Jeg poengterte at dette gjaldt Eber.

2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ohm

Lurer på en enkel ting: Jeg har tenkt å gå for en Thermo Top EVO 4. Men slik jeg leser det på nettsidene der jeg skal bestille, så må man ha både monteringsset og startststem. Hva må jeg ha? Går det an å bruke webastoen uten startsystem, dvs kun koble den opp med bryter av og på? Antar at den skal ha spenning koblet inn til seg konstant, og styrestrøm til å starte slik at den kan brenne seg tom når styrestrømmen skrus av. Jeg har tenkt å kjøre dette helt manuelt, slik at den bare varmer vann når jeg kjører, uten å koble den til varmeapparatet slik at den fungerer når jeg står i rå.

Håper noen har noe info om dette. Planen å er å montere i juleferien..
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

smaug01

Startsystemet antar jeg er selve ledningsnettet med releer osv. Monteringsett er braketter, eksosrør og den biten der.
'12 Qashqai 1.6 DCi AWD

TorC

Sitat fra: Ohm på lørdag 20. desember 2014, klokken 20:12
Lurer på en enkel ting: Jeg har tenkt å gå for en Thermo Top EVO 4. Men slik jeg leser det på nettsidene der jeg skal bestille, så må man ha både monteringsset og startststem. Hva må jeg ha? Går det an å bruke webastoen uten startsystem, dvs kun koble den opp med bryter av og på? Antar at den skal ha spenning koblet inn til seg konstant, og styrestrøm til å starte slik at den kan brenne seg tom når styrestrømmen skrus av. Jeg har tenkt å kjøre dette helt manuelt, slik at den bare varmer vann når jeg kjører, uten å koble den til varmeapparatet slik at den fungerer når jeg står i rå.

Håper noen har noe info om dette. Planen å er å montere i juleferien..

På moderne dieselbrennere må man ha et koplingsur. Jeg skal ikke si sikkert at dette gjelder akkurat denne modellen, men mange modeller går på CAN-bus, og da må du sende både et "høyt" og et "lavt" signal for at den skal starte. Hvis du vurderer å droppe koplingsur bør du sjekke koplingsskjema før du kjøper... Og CAN er ikke noe du klarer å "mekke" til selv på kjøkkenbenken.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ohm

Så hvis jeg kjøper med et koblingsur eller fjernkontroll vil det funke? Finnes det brennere som er enklere?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Larobeaa

Termostat top evolusjon 4 diesel er den webastoen jeg bruker også. Du må starte den med et w-bus signal, og da må du ha timer uret til webastoen som lager et slikt signal. Da kan du slå på/av brenneren. Jeg bruker uret sammen med en w-bus boks fra Danhag som lager w-bus signal når jeg ikke bruker uret slik at den aktiveres av bilens klimaanlegg i tillegg. Slik er det med alle moderne webastoer(desverre). Men den yter helt perfekt til leafens varmeapparat. Mulig du kan gjøre det enklere med en eberspacher...

Ohm

Takk. Ikke noe problem å bruket uret så bidreg skjønner. Det kan  vel brukes som start/stopp knapp hvis jeg ikke vil bruke timerfunksjonen. Mener å huske det var en slik muliget på en bil jeg hadde med ettermontert webasto med ur.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

TorC

Sitat fra: Ohm på lørdag 20. desember 2014, klokken 21:36
Så hvis jeg kjøper med et koblingsur eller fjernkontroll vil det funke? Finnes det brennere som er enklere?

Hvis årsaken til at du ønsker en enklere brenner er at du tror det er lettere å montere, så medfører det ikke riktighet. Disse "kittene" man får kjøpt følger med fine ledningsnett man nesten ikke kan kople feil.

Hvis årsaken er av økonomisk art, så er det klart at de enklere brennerne er billigere i innkjøp, mindre deler som kan gå istykker, og du kan feilsøke lettere selv. Det krever imidlertid litt mer arbeid, og innsats. Koplingene er imidlertid temmelig rett frem hvis du følger koplingsskjema. For en "enkel" brenner må du nok regne med rundt 270 euro for en ny liten brenner, 100 euro for dieselpumpe, 100 euro for vannpumpe, 50 euro for drivstofftank, og rundt 1000 kroner i diverse smådeler, kabler, slanger osv. Altså rundt 6000,- kroner et sted. MEN, det er fullt mulig å kjøpe en del av disse tingene langt billigere hvis man følger med og har litt tid. Jeg vet av erfaring at det ikke er noe problem å få kjøpt nye pumper for rundt 35 euro stk.  Det er også mulig å kjøpe brennere med innebygde pumper for rundt 550 euro nye.





2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA