Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde

Startet av Oddvar, lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:36

« forrige - neste »

Oddvar

#15
Sitat fra: TorC på søndag 14. desember 2014, klokken 13:34
Sitat fra: Oddvar på søndag 14. desember 2014, klokken 12:48
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 12:01
Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 08:46

Den tar minimalt med strøm, 20-50watt


Vel, det avhenger helt av hvordan du gjør det, og hva du gjør.

Varmesløyfen (det varme vannet) går gjennom både motoren og kraftelektronikken, og jeg tviler på at noen av dem setter særlig pris på å bli oppvarmet til 85 grader, hvis du kobler det slik.

Ble vel litt mye gjetning her Rio . Skjønner du ikke vet hvordan varmesløyfen i bilen funker .
Det er en eletrisk "Webasto" der i dag som varmer vannet til 85 -87 grader , og det er den sløyfen man sette inn en webasto som bruker disel og derved sparer strøm .
Det finnes også en vannpumpe som pumper vann igjennom radiatoren ,men det er et eget system man ikke trenger å varme for å få varme i kupeen .
Man forlenger bare eksisterende system med en sløyfe og vips den eletriske webastoen kobler ut når disel webastoen er varm nok .
Den starter også via carwings . Ganske enkelt ,når man først har satt seg inn i systemet og gjør tingene rett ..

Her var det mye gjetting fra flere hold. Og Rio er faktisk den som er nærmest sannheten med:  "Vel, det avhenger helt av hvordan du gjør det, og hva du gjør."

Så her kommer litt fakta om montering av Eberspächer (andre tall kan gjelde for andre produsenter).

Strømforbruk i drift avhenger av modell. Noen bruker så lite som 22w (i "lav effekt", og 48/50watt på "høy effekt"  (SC modellene som har innebygde pumper).

De enkeltstående modellene (D3W/D5W osv) har et så lavt forbruk som 8 watt i "lav efffekt" og oppimot 40watt i høy effekt. I tillegg kommer selvsagt eventuelle sirkulasjonspumpe.

Alle modellene bruker opp mot 120 watt i oppstarten.

Så til det som faktisk er matnyttig:

Leafens elkjele varmer opp vannet til 80-85 grader, og forsøker å holde temperaturen i det området.

Eberspächer derimot går i "fault mode" hvis temperaturen når 85 grader. Når temperaturen har nådd 80 grader går den fra "høy effekt" til "lav effekt".

Ved å bare montere en slik brenner vil elkjelen og dieselkjelen konkurrere om å holde temperaturen.

Hvis man monterer dieselbrenneren FØR elkjelen i sløyfen vi man dytte inn varmt vann i elkjelen, så vil forsøke å øke temperaturen ytterligere. Monterer man det motsatt vil elkjelen varme opp vannet, og dieselvarmeren vil etter hvert gå inn i pausemodus.

Uansett hvilken versjon man velger vil man kun få en reduksjon i strømforbruket, ikke en eliminiering.

Og sånn for å gi en liten "tvist" på det hele: vanntemperatursensoren står ikke inne i elkjelen, men på utsiden. Hvis man kopler dette "feil" kan man risikere at dieselvarmeren først pøser inn 3-5 kw, og deretter pøser elkjelen inn 5 kw. Det vannet som da går gjennom systemet er nok da temmelig varmt, og langt varmere enn tiltenkt. Og begge varmere vil slå seg av og på for å holde vanntemperaturen stabil.

Jeg vet ikke hvor mye DC/DC boksen takler, men jeg ser ikke helt at 120 watt ekstra kan ta knekken på den når fjernlysene alene tar omtrent det samme og de står jo gjerne på i langt lengre tid.

Rio: hvorfor i alle dager skal inverteren kunne gå? Den har jo ingenting med bilens 12v system å gjøre. Eller? 

Bilen har en helt egen kjølekrets for elektronikken. Og en egen krets for varme. Og kjøling. Og laderen.
Ja det er sepperate kretser og jeg skjønner ikke hvordan noe kan skade bilens eksisterende komponenter .
Det er ikke sånn at komponentene er intelligente og det er en "Eber" som sitter i bilen . Og selfølgelig må man varme det vannet som går inn i den eletriske kolben ,eller så vil eksisterende varme det selv  .
Har testet med termometer i den lille vanntanken i min bil ,og den holder ca 85 grader der med eksisterende element ..
Så sikkert ikke 100% rett å bruke verdiene ,men 5 grader pluss , minus tåler tingene . Det er jo bare en varmesløyfe. :-)
Burde sikkert lagt ut bilder og forklaring . Har dokumentert hvordan den monteres og hvordan koble med universelt ledingsnett ..
Har en DW 4 på 4,3 Kw og det funker topp :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Olav Von Elfahrer

#16
Sitat
Burde sikkert lagt ut bilder og forklaring . Har dokumentert hvordan den monteres og hvordan koble med universelt ledingsnett ..
Har en DW 4 på 4,3 Kw og det funker topp :-)

Noen bilder hadde vært flott. Og litt forklaring på hvordan vifta styres (automatisk på når webastoen  er på)?

Oddvar

#17
Skal legge ut bilder og koblingsskjema , forklare de forskjellige valgene en må gjøre . Men etter nyttår :-)
Det er en liten jobb å gjøre dokumentasjon lettfattelig .

Det er bilens eksisterende system som styrer varmen slik jeg har valgt å gjøre det .
I en vanelig montering / bil er det motsatt . Webastoen som starter Vifta med et ur i bilen som en programere , fjernstyrer med .
Jeg bruker carwings og starter hele varmestsyemet med  ,om den er tilkoblet strøm taper jeg ikke mye  .
Webasto og PTC går på samtidig ,men ptc går av etter bare noen km , om jeg starter med kald bil ,altså
Kan starte den manuelt også ,for så å skru på viften på normal måte når jeg har kjørt noen km . Da slår ikke eksisterende PTC seg inn og en taper ikke noe strøm på oppvarming .
Det er sånn jeg har valgt å løse oppgaven .
Finnes sikkert andre måter  ,som å koble ut eksisterende PTC ,men som nevt så slår den seg hurtig av igjen .
Måtte ikke kappe noen slanger ,men fjerne en som går fra avtappingskranen til PTC . Laget sløyfen der og ingenting er endret av eksisterende varme anlegg .
Jeg er godt fornøyd med resultatet :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Rio

Oddvar: skrur bilen Driftbatteri-til-12V-omformeren på når du bruker systemet?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Oddvar

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 15:04
Oddvar: skrur bilen Driftbatteri-til-12V-omformeren på når du bruker systemet?

Om jeg bruker forvarme via carwings ,så ja
Om jeg velger å skru den på manuelt og la den stå på for å holde vannet varmt når jeg er å handler ,så nei . Da tappes 12V batteriet
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Larobeaa

Jeg fikk enda mere rekkevidde ved å koble ut ptc fullstendig med en motstand som det ligger link på her på forumet. Da blir det ingen "krangel" mellom varmeelementene heller. Den trekker en del strøm før dieselvarmeren overtar i mitt tilfelle vertfall.

Larobeaa

Og til de som er skeptisk og redd noe skal gå i stykker så har jeg kjørt ca35000km med dieselvarmer nå uten et feilslag.
Gikk tom for diesel her en dag å slo over til elektrisk varme der allt fungerte som før.
Det var faktisk første gang bilen ble varmet elektrisk siden jeg monterte dieselvarmeren. :)

Rio

Larobeaa:

Jeg er også helt sikker på at dersom et gjøres korrekt og ordentlig, så er det ingen problemer. Helt enig med deg.

Poenget var mer at 1) ved en garantisak så kan forhandler påstå at en feil i motor eller inverter skyldes dieselvarmeren, selv om den ikke er skyldig

2) Dersom den blir feilmontert (som ikke er helt usannsynlig, siden det ikke finnes en offisiell godkjent måte å gjøre det på) så risikerer man å ødelegge noe. Sier ikke at det skjer, men at det potensielt kan skje.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Larobeaa

Delvis enig i den Rio.
Alle modifikasjoner er en risiko.

emil

Jeg venter i spenning på beskrivelser og utstyrlister. Tidligere i høst var bilen inne på verksted for å bytte DC-DC converter til PTC, så en gang før neste vinter tror jeg er perfekt tidspunkt for å montere dieselvarmer og kompensere litt for tap i batterikapasitet. Også fordi fossilbil er sendt til høgger og vi kun har Leafen igjen.

Rio

En DC-DC-konverter til PTC (et varmeelement)? :D

Jeg håper det er dekket av garantien til forhandleren! :D

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 17:53
En DC-DC-konverter til PTC (et varmeelement)? :D

Jeg håper det er dekket av garantien til forhandleren! :D

Varmen forsvant, DC-DC converter byttet i bedre utgave. Ikke helt ukjent feil på 1.gen Leaf.

Garanti/Reklamasjon, kall det hva du vil. Importør/forhandler av min USA bil ordnet opp på eksemplarisk vis. Hadde Webastoen vært montert kunne det nok vært rom for litt mer krangling fra forhandler.

Rio

Jeg trodde du skrev feil.

Har PTC-varmeelementet en egen DC-DC-omformer?

Eller skal du skifte DC-DC-omformeren som produserer 12 V, og skifte PTC-elementet?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

emil

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 18:42
Jeg trodde du skrev feil.

Har PTC-varmeelementet en egen DC-DC-omformer?

Eller skal du skifte DC-DC-omformeren som produserer 12 V, og skifte PTC-elementet?

Aner ikke om det er en enhet som tar seg av flere spenninger, eller separate for 12V og andre spenninger. Men det som ble byttet var en DC-DC converter som har en intern delepris hos Nissan i Norge på rundt 60.000kr. Alt annet (også lading av 12V) fungerte de to ukene jeg kjørte rundt uten varme.

TorC

Hvis dieselvarmeren monteres korrekt på korrekt sløyfe vil ingen av disse problemene oppstå.


Rio: Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan inverteren kan gå istykker ved bruk av varme. Kjølesløyfen til inverteren har en helt annen separat sløyfe. Eneste måten kan bli påvirket av varmen er hvis det brenner eller man har montert dieselvarmeren i feil sløyfe.

DC/DC junction box er første stopp fra hovedbatteriet. I DC/DC fordeles strømmen til inverter, PTC, lader osv. ALL strøm kommer gjennom DC/DC, også strømmen som skal inn på 12v. PTC går på rundt 400v !

Det meste i DC/DC kan repareres.

Det at DC/DC skal ryke pga av økt belastning på 120w er absurd, spesielt siden de 120w er kun meget midlertidig.  Dieselvarmeren tar ikke mer strøm enn et par dingser (såsom mobil, GPS, dashcam) lader samtidig. Siden sigarettenneren er på 10 amp kan man nok trygt ekstrapolere at DC/DC vil tåle 10 amp ekstra.

Jeg skulle likt å se den forhandleren som skulle prøve å bortforklare et garanti/reklamasjonsansvar på DC/DC på grunnlag av montert Eber/webasto så lenge den ikke har en feil (som kortslutning etc).

Edit: MERK: dette gjelder 1.gen Leaf. Hva som er i 2. gen aner jeg ikke.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA