Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde

Startet av Oddvar, lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:36

« forrige - neste »

Rio

TorC: Jeg sier IKKE at noe blir ødelagt. Jeg sier at dersom folk gjør ting feil, så er det potensiale for å ødelegge ting (bakgrunnen var om et var mulig).

Helt enig i at 120 W selvsagt ikke er for mye - det har jeg heller aldri påstått.

Et spørsmål, dog: Hvorfor skal spenningen til PTC gjennom DC/DC-omformeren når den er 400 V (ca samme som batteriet)?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

TorC

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 23:04
TorC: Jeg sier IKKE at noe blir ødelagt. Jeg sier at dersom folk gjør ting feil, så er det potensiale for å ødelegge ting (bakgrunnen var om et var mulig).

Helt enig i at 120 W selvsagt ikke er for mye - det har jeg heller aldri påstått.

Et spørsmål, dog: Hvorfor skal spenningen til PTC gjennom DC/DC-omformeren når den er 400 V (ca samme som batteriet)?

Rio. Jeg er klar over at du ikke påstår at den vil bli ødelagt. Jeg skjønner at du påstår at den kan bli ødelagt. Jeg skjønner bare ikke hvordan. For å advare bør det iallefall være en viss sjanse for å ødelegge den. Hvis det det er en generell advarsel, hvorfor trekke frem inverteren? Hvorfor ikke trekke frem baklysene, eller setetrekket eller instruksjonsmanualen?

Advarsler er som regel gode råd, men faren for å ødelegge inverteren er faktisk mindre enn å ødelegge deler på 12v systemet, såsom baklys. Det ER jo faktisk mulig å kople feil på strøm, men skal man kople vannet feil må man først ta ut inverteren, eller forskjermen.

Jeg vet ikke hvorfor Nissan har valgt å kople seg gjennom DC/DC. Kanskje for å spare et kabelstrekk. Kanskje for å ha et sentralt punkt. Kanskje for å ha en form for sikring. Jeg vet ikke. Hvis du er interessert kan du jo alltids ta en titt i Workshop Manual. Jeg har den tilgjengelig hvis du ønsker den.

Min påstand om DC/DC og skader var et svar på en annens påstand om at forhandler ville sette seg på bakbena hvis han hadde Webasto.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Ohm

@TorC:

Har tenkt litt på Webasatomontering i eGolf. Tror den er ganske lik som Leaf uten VP. Men, jeg har vurdert å sette Webastoen til kun å varme ekspansjonskaret, dvs lage en egen krets som sirlulerer vannet i tanken. Når jeg har varmen på, blir vannet i ekspansjonstanken varmt og jeg tenkte at da kan bilen hente varme derfra. Sånnsett vil jeg heller ikke forstyrre andre systemer. Har også vurdert å sette den inn i forbindelse med eksisterende varmeelement. Siden eGolf kan kjøres i eco+ mode , hvor sirkulasjonspumpa går men varmeelementet er koblet ut, tenkte jeg at dette kunne være en mulighet.

Hva tror du om dette?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Ohm: Er det et minimumsvolum av vann som Webastoen trenger i sløyfen? Du trenger kanskje en ekstra vanntank?
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 00:06
Ohm: Er det et minimumsvolum av vann som Webastoen trenger i sløyfen? Du trenger kanskje en ekstra vanntank?
Ja, tror det er ca 4 liter den må ha, så da må jeg ha en liten volumøker. Men tenkte dette var en enkel og god løsning. Kjøpe et nytt lokk hos forhandler, borre hull og lage en sirkulering av vannet rett i beholderen. Det er ikke noe trykk der slik som på vanlige biler, siden en eGolf aldri vil koke. Ekspansjonstanken ser lik ut som på vanlig golf, men det tror jeg er for enkelhets skyld. Usikker på effekten, men ved å varme opp vannet i tanken, vil den i hvert fall ikke bruke mer strøm på oppvarming og man kutter ingen orginale slanger.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

Rio

Sitat fra: Ohm på mandag 15. desember 2014, klokken 00:10
Sitat fra: Rio på mandag 15. desember 2014, klokken 00:06
Ohm: Er det et minimumsvolum av vann som Webastoen trenger i sløyfen? Du trenger kanskje en ekstra vanntank?
Ja, tror det er ca 4 liter den må ha, så da må jeg ha en liten volumøker. Men tenkte dette var en enkel og god løsning. Kjøpe et nytt lokk hos forhandler, borre hull og lage en sirkulering av vannet rett i beholderen. Det er ikke noe trykk der slik som på vanlige biler, siden en eGolf aldri vil koke. Ekspansjonstanken ser lik ut som på vanlig golf, men det tror jeg er for enkelhets skyld. Usikker på effekten, men ved å varme opp vannet i tanken, vil den i hvert fall ikke bruke mer strøm på oppvarming og man kutter ingen orginale slanger.

Men du må sjekke om systemet er slik at det faktisk er flyt gjennom ekspansjonskaret, eller om det kun fungerer som et... vel... ekspansjonskar ;) (uten flyt).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Ohm

@ Rio : har tenkt på det og er usikker på om det kun er ekspansjon som er funksjonen. Men hvorfor blir det så varmt?
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

TorC

Sitat fra: Ohm på søndag 14. desember 2014, klokken 23:59
@TorC:

Har tenkt litt på Webasatomontering i eGolf. Tror den er ganske lik som Leaf uten VP. Men, jeg har vurdert å sette Webastoen til kun å varme ekspansjonskaret, dvs lage en egen krets som sirlulerer vannet i tanken. Når jeg har varmen på, blir vannet i ekspansjonstanken varmt og jeg tenkte at da kan bilen hente varme derfra. Sånnsett vil jeg heller ikke forstyrre andre systemer. Har også vurdert å sette den inn i forbindelse med eksisterende varmeelement. Siden eGolf kan kjøres i eco+ mode , hvor sirkulasjonspumpa går men varmeelementet er koblet ut, tenkte jeg at dette kunne være en mulighet.

Hva tror du om dette?

Jeg kjenner ikke Golf. Så alt ansvar er fraskrevet. Ingenting i LEAFs varmesystem er spesielt revolusjonerende, så jeg har vel en liten mistanke om at det samme gjelder Golf...

Hovedproblemet jeg har hatt med LEAF er at den kutter ut vannpumpen hvis vannsensor mener vannet er varmt nok (!).

Det å varme opp vannet bare litt, vil selvsagt redusere strømforbruket litt, men det er særdeles begrenset.
Kan hende du sparer et par hundre watt, men hva er da vitsen med å bruke tusenvis av kroner på dette for å få kanskje 3-400 watt/t ekstra på en tur. Da er det vel mer effektivt (og mindre vekt, jobb og penger) å kjøpe et forbruksbatteri og en kupèvifte?

Dernest vil en eksansjonstank på 0,5-1 liter (og jeg tipper Golfens er betydelig mindre) være alt for lite for at varmeren går på "low" eller mer. Den pøser ut så mye effekt at du vil ha vansker med å få utvekslet varmen i en så ekstremt liten sløyfe.

Jeg husker ikke tallene, men tror Eber anbefaler 3-4 L som minimum. Jeg satt og regnet på det da jeg monterte første gangen, og da endte det opp såvidt under minimum med den ekstra lille sløyfen og volumet i selve brenneren.

Jeg ville anbefale å finne ut om Golfen har en temperatursensor for vannet, og lure den til å tro vanntempen er høyere enn det er. Kjør deg rett inn på sløyfen med et relee som gir slår inn en motstand på vanntempsensor slik at den kutter. Da vil du slippe at vannet overopphetes, og strømforbruk blir lik null.

Før du leker deg bør du jo også sjekke tempen i ekspansjonstanken. Hvis denne i drift holder f.eks 50 grader, så er det jo temmelig lite å hente på å øke dette til f.eks 80 grader. Det finnes vel fine tabeller som kan brukes for å finne hvor mye energi som skal til for å heve temperaturen på en liter vann fra 50 til 80.

Hvis du vil leke, så har jeg flere Eber varmere du kan låne. De er helt basic "ON/OFF", men mangler både sirkulasjonspumpe og dieselpumpe. Jeg har bare en dieselpumpe, og den skal jeg bruke nå om kort tid, men du kan låne den hvis du er kjapp. (Men jeg har lagt inn noen bud på Ebay, så det kan hende jeg får fatt i en ekstra)

Når det gjelder "kutting av orginale slanger" så tipper jeg folkevogn har valgt samme løsning som Nissan: masse korte slanger med små skjøtestykker. På Leaf er det ikke nødvendig å kutte slanger, man bare løsner slangeklemmer og skjøter.




2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

Det er nok litt sirkulasjon uansett, og vann leder jo varme.

Hvis du finner en godt diagram over vannsystemet i bilen, så ta det med til en Webastospesialist, og spør hvor de mener det er trygt å sette inn varmeren, hvis det ikke fungerer med ekspansjonskaret.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Larobeaa

Jeg har testet å spyle vann igjenom pumpa med den løs for å se om den holder igjen noe når den ikke er i gang, og det gjør den ikke.
Pumpa til webastoen har heller ikke noe motstand.
Derfor kjører jeg begge pumpene i serie slik at det ikke blir noe tull om den ene pumpa skulle stanse av en grunn. Men leafen sin pumpe går uansett i mitt tilfelle, selv om jeg har "lurt" vanntemperatursensoren til å tro vannet er varmt nok til en hver tid.
Får inntrykk av at trådstarter også har 2 pumper i systemet..?

Oddvar

Ja jeg har to pumper i systemet :-)
Kan brukes som vannvarmer uten at bilens pumpe er på ,med kun en on / off bryter . .
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

X-Trail

Dc/dc er også junction box for høyspenningen. Derfor er ptc koblet der :)
Stolt eier av ELise♡

pwb

Vet ikke hva volumet på en tvilling er, men det er nok ikke mye, men med en varmer fra kina på 5kw så går den på fult til vannet er varmt nok, så går den ned til 1/2 effekt og hvis vannet fortsatt blir for varmt så går den i hvile modus (men den interne pumpa i dieselvarmeren går) og når vannet er kaldt nok så starter den opp igjen. Har opplevd en gang at den gikk i hvile modus (i kø). På tvillingene så er det slik at når varmebryteren står i nøytral så går lufta gjennom varmeregisteret men varmeellementet er av og vannpumpa til bilen går ikke. Så styrer jeg varmen med hastigheten på vifta. Hvis jeg har på både dieselvarmeren og varmeren til bilen så går begge pumpene og det er stor hastighet på vannet i den lille ekspansjonstanken.

Ladefabrikken

Jeg har kjørt med min Webasto i 1 1/2 år uten noen problemer.  Når jeg monterte den inn la jeg en ekstre sløyfe vannslange for å få ned tempen på vannet inn til Webastoen. Prøvde uten og da stoppet Webastoen etter en stund forde vannet ble for varmt. Med den ekstra sløyfen får man det ekstra vannet man trenger for at Webastoen skal fungere. Elvarmem slår seg av når tempen på vannet har gått opp. Elvarmeren jobber ikke mot Webastoen som Tore C mener. Da har han brukt en Webasto som ikke er på 5 kw men mindre.  Å montere inn Webasto i Leaf er ikke noe være en montere det i en bensin eller dieselbil.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ohm

#44
Tror jeg bare bestiller en webasto vannvarmet på 5 kw.  Noen som har noen tips om type og nettbutikk ? Satser på montering i juleferien, da har jeg uansett ikke behov for bilen.

Dere som har montert. Hvor i kretsen? Vannet på vei inn i bilen? Eller på retur rett før vannet skal inn i ptc varmeren. Tenkte det var best med tanke på at da vil webastoen varme vannet nok til at ptc ikke slår inn.
Tesla modell 3 LR levert april 2019
Toyota Landcruiser 150 fra 2011

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA