Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Kia Soul EV vs e-golf - rekkevidde

Startet av Oddvar, lørdag 04. oktober 2014, klokken 12:36

« forrige - neste »

Oddvar

Nå er det snart den kalde tiden .
Ser det monteres webasto for kr 19100 ,men da må en til Fornebu .
Noen som kjenner til noen som monterer i området Kristansand / Stavanger ?
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

kakraemer

Auto Elektrik AS i KRS
Sandnes Elektro Diesel i Sandnes
Hvit Japan Leaf siden april 2014.
1.reg. mai 2013.
Aldri mer Nissan!!

Oddvar

#2
Har sjekket med begge ovennevnte og ingen av dem monterer i Nissan leaf .
Har funnet en på Fornebu til 19100

Link
http://www.elbilmek.no

Noen nærmer hadde vært ønskelig ,noen som har tips ?
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Oddvar

Har funnet et firma i Mandal som montere varmere . Venter på pris .
Skal oppdatere med pris og info .


Mvh Oddvar
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Olav Von Elfahrer

Hvor lang rekkevidde får man med varmepumpe? Tar vifta/brenneren i seg selv mye strøm? Og sist, men ikke minst, er det lov å montere på Leaf?  :)

Oddvar

Har endelig fått montert en og jepp . Det funker utmerket . Det er ikke noen lov som kan stoppe det ,skulle jeg mene :-)

Enkelt å montere og gir sommerrekkevidde :-)
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

pwb

Sitat fra: Olav Von Elfahrer på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:33
Hvor lang rekkevidde får man med varmepumpe? Tar vifta/brenneren i seg selv mye strøm? Og sist, men ikke minst, er det lov å montere på Leaf?  :)

Den tar minimalt med strøm, 20-50watt
Hvorfor skulle det ikke være lov? Mange prøver å skremme folk ved å si at garantien ryker osv, men det eneste som kan skjer er hvis selve varmeren faktisk har forårsaket en skade på noe, da kan garantien på akkurat den delen som varmeren har sakdet ryke. Du mister ikke garanti på noen ting annet på bilen som ikke har direkte sammenheng med varmeren.

Ssseee

Sommerrekkevidde?

Trodde lav temp i batteriene kortet ned rekkevidden?

2015 Kia Soul

Larobeaa

Sommer forbruk værtfall. Jeg ligger helt stabilt på 0,14kwh/km vertfall. Men jeg merker at batteriet gir meg mindre når det er kaldt.
Men bilen går MYE lengre skal du se.

Rio

Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 08:46
Sitat fra: Olav Von Elfahrer på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:33
Hvor lang rekkevidde får man med varmepumpe? Tar vifta/brenneren i seg selv mye strøm? Og sist, men ikke minst, er det lov å montere på Leaf?  :)

Den tar minimalt med strøm, 20-50watt
Hvorfor skulle det ikke være lov? Mange prøver å skremme folk ved å si at garantien ryker osv, men det eneste som kan skjer er hvis selve varmeren faktisk har forårsaket en skade på noe, da kan garantien på akkurat den delen som varmeren har sakdet ryke. Du mister ikke garanti på noen ting annet på bilen som ikke har direkte sammenheng med varmeren.


Vel, det avhenger helt av hvordan du gjør det, og hva du gjør.

Varmesløyfen (det varme vannet) går gjennom både motoren og kraftelektronikken, og jeg tviler på at noen av dem setter særlig pris på å bli oppvarmet til 85 grader, hvis du kobler det slik.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Oddvar

#10
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 12:01
Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 08:46
Sitat fra: Olav Von Elfahrer på lørdag 13. desember 2014, klokken 18:33
Hvor lang rekkevidde får man med varmepumpe? Tar vifta/brenneren i seg selv mye strøm? Og sist, men ikke minst, er det lov å montere på Leaf?  :)

Den tar minimalt med strøm, 20-50watt
Hvorfor skulle det ikke være lov? Mange prøver å skremme folk ved å si at garantien ryker osv, men det eneste som kan skjer er hvis selve varmeren faktisk har forårsaket en skade på noe, da kan garantien på akkurat den delen som varmeren har sakdet ryke. Du mister ikke garanti på noen ting annet på bilen som ikke har direkte sammenheng med varmeren.


Vel, det avhenger helt av hvordan du gjør det, og hva du gjør.

Varmesløyfen (det varme vannet) går gjennom både motoren og kraftelektronikken, og jeg tviler på at noen av dem setter særlig pris på å bli oppvarmet til 85 grader, hvis du kobler det slik.

Ble vel litt mye gjetning her Rio . Skjønner du ikke vet hvordan varmesløyfen i bilen funker .
Det er en eletrisk "Webasto" der i dag som varmer vannet til 85 -87 grader , og det er den sløyfen man sette inn en webasto som bruker disel og derved sparer strøm .
Det finnes også en vannpumpe som pumper vann igjennom radiatoren ,men det er et eget system man ikke trenger å varme for å få varme i kupeen .
Man forlenger bare eksisterende system med en sløyfe og vips den eletriske webastoen kobler ut når disel webastoen er varm nok .
Den starter også via carwings . Ganske enkelt ,når man først har satt seg inn i systemet og gjør tingene rett ..
Tesla S 85 2014
Ny Nissan leaf i 2013
Med webasto ... Wow nå suser det :-) solgt
Mvh Oddvar

Rio

Oddvar: Jeg har fikset Eberspächeren på mine gamle VW Golf CityStromers, så jeg vet selvsagt godt hvordan det skal fungere. :)

Poenget var at hvis man ikke vet hva man gjør (eller bare tror man vet hva man gjør, men ikke har den fulle oversikten), så kan man potensielt skade veldig, veldig dyr elektronikk. Eller redusere levetiden. Eller forhandleren kan påstå at installasjonen din er årsaken til at inverteren på bilen er død, selv om det egentlig ikke er det som er årsaken.

Legg dog merke til den første setningen jeg skrev: "det avhenger helt av hvordan du gjør det, og hva du gjør."

Har man full oversikt, så går det nok bra. Men forhandleren kan likevel påstå at noe ikke dekkes av garantien på grunn av dette.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

pwb

Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 12:01


Varmesløyfen (det varme vannet) går gjennom både motoren og kraftelektronikken, og jeg tviler på at noen av dem setter særlig pris på å bli oppvarmet til 85 grader, hvis du kobler det slik.

Nå kjenner jeg ikke detaljene på en leaf, men hvorfor skal det varme vannet gå gjennom motor og kraftelektronikk? På min ion så er det egen kjølekrets til det der og det går på vann, men det har ingen ting med det varme vannet som brukes til oppvarming inne i bilen å gjøre.

TorC

Sitat fra: Oddvar på søndag 14. desember 2014, klokken 12:48
Sitat fra: Rio på søndag 14. desember 2014, klokken 12:01
Sitat fra: pwb på søndag 14. desember 2014, klokken 08:46

Den tar minimalt med strøm, 20-50watt


Vel, det avhenger helt av hvordan du gjør det, og hva du gjør.

Varmesløyfen (det varme vannet) går gjennom både motoren og kraftelektronikken, og jeg tviler på at noen av dem setter særlig pris på å bli oppvarmet til 85 grader, hvis du kobler det slik.

Ble vel litt mye gjetning her Rio . Skjønner du ikke vet hvordan varmesløyfen i bilen funker .
Det er en eletrisk "Webasto" der i dag som varmer vannet til 85 -87 grader , og det er den sløyfen man sette inn en webasto som bruker disel og derved sparer strøm .
Det finnes også en vannpumpe som pumper vann igjennom radiatoren ,men det er et eget system man ikke trenger å varme for å få varme i kupeen .
Man forlenger bare eksisterende system med en sløyfe og vips den eletriske webastoen kobler ut når disel webastoen er varm nok .
Den starter også via carwings . Ganske enkelt ,når man først har satt seg inn i systemet og gjør tingene rett ..

Her var det mye gjetting fra flere hold. Og Rio er faktisk den som er nærmest sannheten med:  "Vel, det avhenger helt av hvordan du gjør det, og hva du gjør."

Så her kommer litt fakta om montering av Eberspächer (andre tall kan gjelde for andre produsenter).

Strømforbruk i drift avhenger av modell. Noen bruker så lite som 22w (i "lav effekt", og 48/50watt på "høy effekt"  (SC modellene som har innebygde pumper).

De enkeltstående modellene (D3W/D5W osv) har et så lavt forbruk som 8 watt i "lav efffekt" og oppimot 40watt i høy effekt. I tillegg kommer selvsagt eventuelle sirkulasjonspumpe.

Alle modellene bruker opp mot 120 watt i oppstarten.

Så til det som faktisk er matnyttig:

Leafens elkjele varmer opp vannet til 80-85 grader, og forsøker å holde temperaturen i det området.

Eberspächer derimot går i "fault mode" hvis temperaturen når 85 grader. Når temperaturen har nådd 80 grader går den fra "høy effekt" til "lav effekt".

Ved å bare montere en slik brenner vil elkjelen og dieselkjelen konkurrere om å holde temperaturen.

Hvis man monterer dieselbrenneren FØR elkjelen i sløyfen vi man dytte inn varmt vann i elkjelen, så vil forsøke å øke temperaturen ytterligere. Monterer man det motsatt vil elkjelen varme opp vannet, og dieselvarmeren vil etter hvert gå inn i pausemodus.

Uansett hvilken versjon man velger vil man kun få en reduksjon i strømforbruket, ikke en eliminiering.

Og sånn for å gi en liten "tvist" på det hele: vanntemperatursensoren står ikke inne i elkjelen, men på utsiden. Hvis man kopler dette "feil" kan man risikere at dieselvarmeren først pøser inn 3-5 kw, og deretter pøser elkjelen inn 5 kw. Det vannet som da går gjennom systemet er nok da temmelig varmt, og langt varmere enn tiltenkt. Og begge varmere vil slå seg av og på for å holde vanntemperaturen stabil.

Jeg vet ikke hvor mye DC/DC boksen takler, men jeg ser ikke helt at 120 watt ekstra kan ta knekken på den når fjernlysene alene tar omtrent det samme og de står jo gjerne på i langt lengre tid.

Rio: hvorfor i alle dager skal inverteren kunne gå? Den har jo ingenting med bilens 12v system å gjøre. Eller? 

Bilen har en helt egen kjølekrets for elektronikken. Og en egen krets for varme. Og kjøling. Og laderen.
2011- US Leaf. Elton. Beste bil jeg har hatt, men aldri mer Nissan! (Blitt mer usikker nå etter god service fra Solum Bil i Larvik...).

2019- Norsk Kona. Elma. Flott bil, men møkkaselger hos forhandler i Sandefjord.


Gullkysten,Sandefjord, sentrum.

Rio

TorC:
Takk for forklaringen!

Drift-til-12V-omformeren på Leaf er på mellom 1,2 og 1,5 kW, så det er god kapasitet.

Det jeg mente var at elektronikken i inverteren (drift-til-motor) kanskje ikke er spesifisert for å bli oppvarmet til 85 grader (og potensielt mer i korte perioder, slik du indikerer), spesielt ikke når den er av og kanskje interne vifter og alarmsystemer ikke er på.

Man kunne tenke seg at det eksisterende varmesystemet sørger for at vannet er kaldere (går gjennom kupéen først), mens (folk som ikke vet hva de gjør) kobler kanskje Webastoen direkte før inverterens vanninntak.

Jeg sier ikke at dette vil ødelegge den, men at forandleren kan påstå dette hvis inverteren dør under mystiske omstendigheter om et år eller to, og man selv mener det er en garantisak.

Poenget mitt var at det må gjøres riktig, og hvis man ikke gjør det riktig så kan man potensielt ødelegge en del veldig, veldig dyrt utstyr.
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA