Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: SW v.6.0

Startet av Zattaxu, lørdag 04. oktober 2014, klokken 10:23

« forrige - neste »

Zattaxu

Jeg mener å ha lest et sted at webasto-varmer til kupevarme ikke var kompatibelt med e-Golf og Soul EV, men at det f.eks. fungerer i Leaf. Mener det var pga måten kjølingen/varmingen i de to bilene skjedde på, og at det skilte seg fra Leaf. Kan noen bekrefte/avkrefte det?

Spør fordi jeg vurderer å kjøpe en Soul EV uten varmepumpe, da jeg synes prisdifferansen på 30k er relativt stor og jeg ikke er sikker på om jeg trenger verken skinnseter eller lys rundt høyttalerne (og en del av det andre som er med i Exclusive-utgaven).

EV - Driver

Så lenge det er vann som er "medium" for varmen så må man vel kunne sette inn Webasto så lenge det fysisk er plass til anlegget. Man får da en bryter for å slå på Webastoen og ellers benytter man klimaanlegget til å regulere varmen. Så i alle fall at det var gjort slik på Focus Electric.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

Zattaxu

Sitat fra: Vw-E-Golf på fredag 19. september 2014, klokken 07:42
Så lenge det er vann som er "medium" for varmen så må man vel kunne sette inn Webasto så lenge det fysisk er plass til anlegget. Man får da en bryter for å slå på Webastoen og ellers benytter man klimaanlegget til å regulere varmen. Så i alle fall at det var gjort slik på Focus Electric.

Takk for raskt svar! Er det andre som har innspill, så mottas disse med takk. Har planer om prøvekjøring i morgen - hvis alt er bra blir det bestilling kort tid etter!

Kianus

Hvor mye må du betale for innstallason av webasto da? Er det verdt å spare 30k på exclusive kontra classic?

terjebc

30k for å få varmepumpe er ikke så ille.
Har hatt webasto på en Diesel Golf og den fusket tente ikke ordentlig å røykla hele nabolaget en gang. Lufta fra varmeanlegget når webasto var på lukta brent også.
- KIA Soul EV Titanium - overlevert 20.02.2015 -

EspenM3

Webasto er slik jeg kjenner det en diesel/bensinbrenner.. Vil man da måtte montere en drivstofftank i en el-bil?
Kan ikke helt se at dette skulle svare seg økonomisk vs å kjøpe en Exclusive med varmepumpe...

emil

Sitat fra: EspenM3 på fredag 19. september 2014, klokken 11:37
Webasto er slik jeg kjenner det en diesel/bensinbrenner.. Vil man da måtte montere en drivstofftank i en el-bil?
Kan ikke helt se at dette skulle svare seg økonomisk vs å kjøpe en Exclusive med varmepumpe...

Trenger en liten tank til diesel eller annen passende brennbar væske.

5L diesel inneholder ca 50kWh med energi og omsettes det kun til varme (ikke bevegelse som i en fossilbil) så får du nok ganske nærme 50kWh med varme ut av det.Er brenneren på f.eks 5kW vil du ha 10t med varme på full guffe på en tank. Varmen er også viktigst når temperaturen er lavest, batteriet har mindre kapasitet og varmepumpen har dårligst virkningsgrad.

For Leaf (gammel type) har det vel ligget på ca 20-25.000 i montering av Webasto fra enkelte firma, men delene koster ikke mer enn ca 5.000 hvis man kjøper fra utlandet og monterer selv.

Hvordan varmesystemt til Soul uten VP er aner jeg ikke.

Når elbilmotstanderene mener at alle elbiler går på skitten østeuropeisk kullkraft må det være bedre å omsete fossilt drivstoff (diesel) rett til varme enn å gå veien via elektrisitet først med tap i mange ledd, men bilprodusentene liker jo å reklamere for nullutslipp mens du kjører.

Zattaxu

Sitat fra: Kianus på fredag 19. september 2014, klokken 11:02
Hvor mye må du betale for innstallason av webasto da? Er det verdt å spare 30k på exclusive kontra classic?
Først må jeg finne ut om det lar seg gjøre, så må jeg evt. finne ut hvor mye det koster, men har antatt (grovt) en kostnad på ca 20k, da jeg blant annet har sett 19k for Leaf.

Sitat fra: EspenM3 på fredag 19. september 2014, klokken 11:37
Webasto er slik jeg kjenner det en diesel/bensinbrenner.. Vil man da måtte montere en drivstofftank i en el-bil? Kan ikke helt se at dette skulle svare seg økonomisk vs å kjøpe en Exclusive med varmepumpe...

Dersom det er mulig vil en slik varmer eliminere behovet for effekt fra batteriet som brukes til oppvarming av kupeen. Da slipper jeg å bruke en eneste watt på oppvarming av bilen, men kan bruke alt til rekkevidde også på dager hvor det måtte være kaldere enn -10. Selv om varmepumpen er effektiv vil det også trekke noe effekt, som kunne være utnyttet til å beholde rekkevidden på kalde dager. Som kjent er det på kalde dager rekkeviddeproblemet er størst og det er dette problemet jeg ønsker å eliminere, og det er derfor jeg har stilt spørsmålet i tråden.

Sitat fra: emil på fredag 19. september 2014, klokken 12:05
5L diesel inneholder ca 50kWh med energi og omsettes det kun til varme (ikke bevegelse som i en fossilbil) så får du nok ganske nærme 50kWh med varme ut av det.Er brenneren på f.eks 5kW vil du ha 10t med varme på full guffe på en tank. Varmen er også viktigst når temperaturen er lavest, batteriet har mindre kapasitet og varmepumpen har dårligst virkningsgrad.

Når elbilmotstanderene mener at alle elbiler går på skitten østeuropeisk kullkraft må det være bedre å omsete fossilt drivstoff (diesel) rett til varme enn å gå veien via elektrisitet først med tap i mange ledd, men bilprodusentene liker jo å reklamere for nullutslipp mens du kjører.
Enig.

Dersom det er noen som har kommentarer eller innspill til den tekniske siden ville det bli satt pris på.

emil

Sitat fra: emil på fredag 19. september 2014, klokken 12:05
Når elbilmotstanderene mener at alle elbiler går på skitten østeuropeisk kullkraft må det være bedre å omsete fossilt drivstoff (diesel) rett til varme enn å gå veien via elektrisitet først med tap i mange ledd, men bilprodusentene liker jo å reklamere for nullutslipp mens du kjører.

Og som en bonus har vi også fra elbilmotstanderene fått det bevist at diesel/bensin oppstår i pumpen på bensinstasjonen så vi slipper å regne med engergi som har gått med i å hente opp råolje fra havbunnen, rafinering og transport  8)

EV - Driver

#9
Sitat fra: EspenM3 på fredag 19. september 2014, klokken 11:37
Webasto er slik jeg kjenner det en diesel/bensinbrenner.. Vil man da måtte montere en drivstofftank i en el-bil?
Kan ikke helt se at dette skulle svare seg økonomisk vs å kjøpe en Exclusive med varmepumpe...
Du får nok lengre rekkevidde med Webasto enn med varmepumpe på vinterstid. Tanken trenger ikke være større enn to-tre liter. Det holder for mange timers bruk. Tanken kan sikkert enkelt plasseres i motorrommet.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

hELgenen

Virker varmepumpen når det er kaldere enn -10?

Selgeren på VW mente det på e-golf ikke virket når det var kaldere enn -10.....

EV - Driver

Sitat fra: hELgenen på fredag 19. september 2014, klokken 13:11
Virker varmepumpen når det er kaldere enn -10?

Selgeren på VW mente det på e-golf ikke virket når det var kaldere enn -10.....
Ja, men virkningsgraden blir dårligere. Når det passer minus 20 er det ikke så mye å hente lenger. Da er COP-faktoren elendig og tilnærmet lik 1.
Hyundai Ioniq 2019 10/10-19.
E-up mottatt april 2014.E-Golf med VP bestilt 27/2-2014.Levert .23/1-15. E-Golf solgt juli 2019.

K S

Vel, varmepumpen i Soul EV funker når det er bikjekaldt også, i motsetning til Zoe og e-Golf(hvis selgeren vet hva han snakker om....)

Poster igjen fra Bil nr 4 2014:

"Også dagen derpå kjempet solen med kuldegradene. Begge Kia-ene og en Renault Zoe EV hadde frosset seg gjennom natten og bar preg av det. Men om bilene ville eller ei, så skulle varmeapparatkapasiteten testes. Den ene Kia-en hadde i likhet med Zoe varmepumpeteknologi, den andre ikke. Nå hadde vi reist til Arjeplog for å kjøre Kia, men endte i stedet bak rattet på Zoe som ennå ikke finnes med nordisk klimapakke.
Tiårets kaldeste. Det skulle vise seg å bli tiårets kaldeste formiddag bak et bilratt. Preget av lett angst grep min kollega blyanten med vottene på og var på kommando over intern- radioen klar til å avlese temperaturen hvert annet minutt fra de 16 følerne inne i og utenfor bilen.
Alle bilene starter greit. I Kia-en med varmepumpe, varme i rattet og varme i alle setene steg temperaturen raskt. I den andre Kia-en skjedde det samme, men langt saktere.
Hvordan det gikk med oss i den franske sommerbilen skal vi ikke snakke høyt om, men det var godt å komme inn på et varmt verksted etterpå...
Når Kia lanserer Soul EV i Norge mot slutten av året, vil den ikke bare være utstyrt med varmepumpeteknologi og alt man finner i de mest moderne elbilene i dag. Som en konsekvens av at de fleste kjører alene i bilen, kan den innstilles slik at bare førerplassen varmes opp. Det gir mindre strømforbruk og bedre rekkevidde om vinteren.
Under optimale forhold vil rekkevidden være opp mot 200 km på vanlig opplading. Soul EV kan i oppstarten hurtiglades med CHAdeMO-teknologi akkurat som Nissan Leaf og tril- lingene fra Mitsubishi."

Synes forøvrig det muligens burde utløse avgifter på elbil ved montering av fossilbrenner for å varme opp bilen, spesielt diesel!

torle

Kineserne har kopiert Ebar ser det ut til, og prisen er ikke ille (ca 5500,- med mva levert i norge). Litt jobb med å monter samt at en bør ha en tank med varsling for lavt nivå....
Tor
Ask - Askøy
Kia Soul EV, grå 2016
Peugote  Partner 1999 Electric solgt

svingen



Sitat fra: K S på fredag 19. september 2014, klokken 20:30

Synes forøvrig det muligens burde utløse avgifter på elbil ved montering av fossilbrenner for å varme opp bilen, spesielt diesel!

Tja hvis valg er mellom kjøre uforsvarlig dvs med is på front ruta dårlig sikt og 60 km/t på motorveien er kanskje ikke varmer så feil,får vel system som går på annet enn disel og vil jeg tro. Med så høy virkningsgrad er jo ting enn del bedre enn bensinbil (er vel 30%?) Men vil anbefale og prøve å se hvordan vinteren går først får jo bra dunjakker/bukser nå om dagen + forvarme bilen
:-)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA