Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Atlanterhavstunnelen "taper" 10% på høy elbilandel

Startet av Lyse Tanker, fredag 03. oktober 2014, klokken 16:04

« forrige - neste »

Lyse Tanker

Hei, jeg har den store gleden av å kjøre rundt i en 2011 Nissan Leaf og kunne tenke meg tre oppgraderinger. Kan USB kontakten lese musikk fra 64 og 128 GB minnepenn? Hvordan finner jeg ut om bilen har den beste software oppdateringen og hvilken er det? Navigasjonen begynner å bli gammel, hvordan oppgradere kartdata, kjøpe nytt SD kort fra Nissan forhandler? Jeg kjører en importbil fra Frankrike, uten solceller på spoiler. Har lest om problemer med lading av 12v batteriet, som noen mener er løst med ny software. :-)

fws

Det er mulig å spille av mp3'er fra en usb penn, men menysystemet jeg får opp på skjermen kan være litt tungvindt. Jeg fant ut at det beste var å legge musikken rett på "root" slik at du ikke får masse mappestrukturer.

Navigasjonen er litt utdatert, min 2013 modell kom med utdaterte kart når jeg kjøpte den. Vet ikke om Nissan har kommet med oppdatering ennå...

Det skal ha kommet en oppdatering til første genrasjon Leaf, for å oppdatere softwaren. Du vil finne masse infor om denne i andre tråder.
Jeg har greid å tømme 12V batteriet en gang med min 2013 mod. som i utgangspunktet ikke skulle gå tom, så det er tydlighvis fortsatt mulig.
Så nå har jeg en liten Starthjelper i bagasjerommet tilfelle....
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Daeedor

Sitat fra: Lyse Tanker på torsdag 18. september 2014, klokken 14:18
Hei, jeg har den store gleden av å kjøre rundt i en 2011 Nissan Leaf og kunne tenke meg tre oppgraderinger. Kan USB kontakten lese musikk fra 64 og 128 GB minnepenn? Hvordan finner jeg ut om bilen har den beste software oppdateringen og hvilken er det? Navigasjonen begynner å bli gammel, hvordan oppgradere kartdata, kjøpe nytt SD kort fra Nissan forhandler? Jeg kjører en importbil fra Frankrike, uten solceller på spoler. Har lest om problemer med lading av 12v batteriet, som noen mener er løst med ny software. :-)

Det er kommet en kartoppdatering nå ,(SD kort kodet mot bilens serienummer ) er på vei ut til forhandlere om de ikke har den alt. Prisen jeg fikk var tullete høy ,(ca 2000 kr) så det er snakk om å senke den atskillig - jeg venter litt og ser.  Når det gjelder softwareoppdatering , så fikk jeg en ny nå nettopp på service i august ,(fikk også en softwareoppdatering sist vinter) hadde blant annet med styring av varmelement å gjøre samt endel feilrettinger. Kostet ikke noe ekstra , bilen er under garanti. (norsk bil , 2013 modell)  :)

Mrtiger

Sitat fra: Daeedor på torsdag 18. september 2014, klokken 17:52
Hei, jeg har den store gleden av å kjøre rundt i en 2011 Nissan Leaf og kunne tenke meg tre oppgraderinger. Kan USB kontakten lese musikk fra 64 og 128 GB minnepenn? Hvordan finner jeg ut om bilen har den beste software oppdateringen og hvilken er det? Navigasjonen begynner å bli gammel, hvordan oppgradere kartdata, kjøpe nytt SD kort fra Nissan forhandler? Jeg kjører en importbil fra Frankrike, uten solceller på spoler. Har lest om problemer med lading av 12v batteriet, som noen mener er løst med ny software. :-)

Det er kommet en kartoppdatering nå ,(SD kort kodet mot bilens serienummer ) er på vei ut til forhandlere om de ikke har den alt. Prisen jeg fikk var tullete høy ,(ca 2000 kr) så det er snakk om å senke den atskillig - jeg venter litt og ser.  Når det gjelder softwareoppdatering , så fikk jeg en ny nå nettopp på service i august ,(fikk også en softwareoppdatering sist vinter) hadde blant annet med styring av varmelement å gjøre samt endel feilrettinger. Kostet ikke noe ekstra , bilen er under garanti. (norsk bil , 2013 modell)  :)
Tviler at de senker prisen på dette, det har de sagt nå i fem år >:( Prisen har ligget på 2000-2500kr.
2013 Nissan Leaf, Acenta.

Daeedor

Sitat fra: Mrtiger på torsdag 18. september 2014, klokken 22:52
Sitat fra: Daeedor på torsdag 18. september 2014, klokken 17:52

Tviler at de senker prisen på dette, det har de sagt nå i fem år >:( Prisen har ligget på 2000-2500kr.

Fikk da forsikringer om at det var på gang , de fikk jo ikke solgt noen oppdateringer ettersom folk kjøper seg en tom-tom til kr 750 istedet. Som selgeren påpekte :  Bedre å selge endel kartoppdateringer til under 1000 lappen , enn å selge nærmere null !  ( Han mente altså at Nissan nok vurderer å senke prisen kraftig. )   ;D La oss håpe han har rett - det stemte jo bra når det gjaldt service priser ihvertfall !  8)

fws

Min leaf har vært på service i dag. Da spurte jeg om oppdatering av navigasjonen. De sa at det ble håpløst dyrt, og anbefale å bruke en annen gps.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Lyse Tanker

Utrolig at de ikke vil selge kartoppdatering til ca. kr. 500,- ikke vanskelig å skjønne at dette hadde vært god butikk med mange tusen solgte Leaf. Femtusen oppdateringer á femhundre er lik to og en halv million kroner!
Noen som vet om USB pinne USB2 eller 3 med 64 eller 128 GB kan brukes i Leafen?

fws

Sitat fra: Lyse Tanker på lørdag 20. september 2014, klokken 12:42
Utrolig at de ikke vil selge kartoppdatering til ca. kr. 500,- ikke vanskelig å skjønne at dette hadde vært god butikk med mange tusen solgte Leaf. Femtusen oppdateringer á femhundre er lik to og en halv million kroner!
Noen som vet om USB pinne USB2 eller 3 med 64 eller 128 GB kan brukes i Leafen?

Hvis kartoppdateringen hadde kostet 500kr hadde det ikke vært noe stress, men den ligger vel på nærmere det firedoble av det.
Nissan Leaf Acenta
Norsk
Levert oktober 2013

Lyse Tanker

Hei, takk for innspill.
Selger man en totusenkroners oppdatering til femhundre biler, så burde man heller senke prisen til femhundre og selge mange flere. Dette gir både goodwill og minst like stor inntekt på oppdateringen. Den kunne f.eks. gjøres vært tredje eller fjerde år som en del av en hovedservice. Det ville jo også være god markedsføring, hvor andre i markedet tilbyr 7 års gratis oppdatering (Kia).

DeadLock

Hei.

Når det gjelder maksimumsstørrelse på USB-lagring, så er det i min bil 32GB.  Uavhengig av filsystemtype.

Har fått oppgitt 2399,- for kartoppdatering da jeg kjøpte bilen, og samme pris da jeg forhørte meg i vår.

Tviler vel på at det blir noe "nytt" for våre "gamle" Nissan Leaf slik som for Tesla.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke

Daeedor

Sitat fra: DeadLock på mandag 22. september 2014, klokken 11:51
Hei.

Når det gjelder maksimumsstørrelse på USB-lagring, så er det i min bil 32GB.  Uavhengig av filsystemtype.

Har fått oppgitt 2399,- for kartoppdatering da jeg kjøpte bilen, og samme pris da jeg forhørte meg i vår.

Tviler vel på at det blir noe "nytt" for våre "gamle" Nissan Leaf slik som for Tesla.

Mvh,
Thomas

Jeg tviler på at de kan fortsette med så høy pris. Får oppdatering i dag på denne prisen , så får vi se.

Lyse Tanker

Takk, da må jeg regne med at 32 GB er maksimal størrelse i min bil også.
Har nå snakket med en servicemedarbeider hos Birger N. Haug angående lavere pris på kartoppdatering, han skulle bringe det videre og syntes det var et fornuftig forslag. Norsk solgte Leaf er nå 11000.

emil

Sitat fra: Lyse Tanker på mandag 22. september 2014, klokken 14:30
Takk, da må jeg regne med at 32 GB er maksimal størrelse i min bil også.
Har nå snakket med en servicemedarbeider hos Birger N. Haug angående lavere pris på kartoppdatering, han skulle bringe det videre og syntes det var et fornuftig forslag. Norsk solgte Leaf er nå 11000.

Er i tillegg noe rundt 2000 som er importert fra Europa som vil kunne ha de samme kartoppdateringene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA