Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: BMWi3 fra Sarpsborg til Kongsberg

Startet av KongKnut, fredag 03. oktober 2014, klokken 07:14

« forrige - neste »

Car-El

@Leif1
35-40 meter med kabel 8-9tusen
Jordfeilbryter, sikringer og telleverk 10-15tusen
Arbeidspenger ble bare 4trusen
Saltoboks 6tusen
Ikke så ille. En hjemmemekka boks krever nesten alt over, minus Saltoboksen. Så da er summen 30tusen + den hjemmemekka boksen. Ikke noe å spare.


@bb
Neste mål må vel være å kjøre E6 fra Svinesund til Kirkenes. Men da kommer du ikke innom Tromsø. Da E6 ikke går innom Tromsø.  Og dette med elbil som drosje...  Bilen er for dyr å investere i. Kanskje med Model3(E). Men når æ "får" over 100tusen fra han Stat for å kjøre på kreftfremkallende drivstoff, så må æ se økonomi i dette også. Evig være dem som er entusiaster, men æ trenger penger for å leve og holde kemneren unna døra.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

OddB

Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Amoss

Sitat fra: Car-El på fredag 19. september 2014, klokken 01:41
Er drosje eier selv. Og har vurdert TMS (eller TMX) i drosje drift. Da har jeg fått pris på å legge opp 22kW til den drosja.

Snakker du da om hjemme eller noe annet fornuftig sted?

Om du snakker med drosjeselskapet så kan det kanskje være en mulighet for at de i spleiselag med kommunen kunne sponset en eller to slike bokser strategisk plassert i byen og reservert byens eldrosjer?  Dersom du altså sier at du vil investere i en eldrosje dersom denne er på plass.

Med ett par slike  så er det kanskje ikke like påkrevd med "full pupp" hjemme?
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

jkirkebo

Sitat fra: Car-El på fredag 19. september 2014, klokken 15:55
@Leif1
35-40 meter med kabel 8-9tusen

Hva slags kabel var dette, gullbelagt?

Passende kabel til 22kW er typisk PFXP 5G10. Den selger jeg for 125,- pr. meter inkl. mva. Dvs. 5000,- for 40 meter.

FPSP er litt rimeligere.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Car-El

@Odd
Det er prisen som jeg husker den fra installasjons firma. Kan sikkert finne det billigere på Clas Ohlson eller eBay.

@Amoss
Det er viktig med full pupp overalt alltid. Hjemme så skal det gå med full fart. Er i dialog med sentralen da vi skal bygge nytt og dem har innsett at framtiden kommer uansett hvor mye dem motarbeider den. Og Kommunen så får vi se...   Det er over 7 år siden dem sa at det skulle opp 100 ladepunkt (230V16A sikkert) på bare 5år. I dag er det bare 4 Schuko7/4 (230V16A). Resten har private næringsliv satt opp.

@Jkirkebo
Aner ikke ka for en kabel annet enn at det var 5G10 og det er den prisen som installasjonsfirma skulle ha. Kan sikkert finne kabelen til halve prisen og elektrikkeren til det dobbelte... 
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

ew

@Car-El: Du belyser et litt oversett tema, nemlig at et profesjonelt installasjonsfirma som oftest ikke gir den laveste prisen. Det er forøvrig helt i orden når kjøperen selv er en profesjonell (les: drosjefirma, kjøpesenter). I tillegg får man sjelden slike firma til å installere noe (les: kabel, kontakter, sikringer, kanskje til og med ladebokser) du har kjøpt inn på egen hånd, med mindre det er noe de ikke kan skaffe. At firmaet selv kjøper inn billigste sort og/eller gjør feil i installasjonen er selvsagt ikke bra, men på den annen side unngår man "pekeleken" om noe skulle være feil. Som firmakunde ville jeg uten tvil ha kjøpt en totalinstallasjon fra et renommert firma, inkludert alt av kabler, sikringer og bokser, selv om det skulle koste 30-50% mer enn å kjøpe det fra engros i deler. Pengene spiller faktisk liten rolle i den store sammenhengen (de tjenes fort inn igjen), det som teller er at løsningen blir stabil og pålitelig.

Nå skal det også sies at jeg hadde litt det samme i tankene da jeg på privaten la inn lading til det røde monsteret i garasjen. Jeg "orket ikke" å spare penger på billigere kabel og kontakt (kunne vel spart 300 kr i mitt tilfelle). Jeg gravde grøfta selv, og betalte elektriker for sikring, kabler, kontakt og arbeid. Enkelt og greit, og dokumentasjonen er lagret i husmappa for senere referanse.
Model 3 LR AWD - 25. mars 2019
Model S 85 - 24. juni 2014 [Solgt]

RaBalder


Real EoN

Det kan man banne på, jeg er jaggu glad at jeg la opp ny kurs i garasjen for et par år siden, da jeg hadde lov selv.. (Automatiker fagbrev) *host, kremt* ja det var jaggu bra jeg var så smart for 2 år siden  ::)

I dag klager elektriker både på at gummikabel 4x6 FLEXIGRON som er gravd ned i K-rør ikke er godkjent etc etc... da er det F.. meg greit.. flaks for meg at jeg hadde lov da jeg gjorde det  ;D

kr 0,- til elektrikers firma !!!  *brumm*
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

P85D+

Har selv 2 Teslaer. Løste strømbehovet enkelt ved å legge ett nytt
abonnement i garasjen ( 2.500,- pr år )
80A (-:
Brukte 50m2 Alu kabel som koster lite
P85D og 85D

Electrix

For taxi-bruk er det vel best å få opp type2 punkter på de typiske holdeplasser/venteplasser for taxiene? Istedet for at hver taxieier skal ordne med hver sin løsning bør man heller få til et samarbeid med en aller flere av operatørene. Feks tilbyr grønn kontakt samarbeid med grunneiere ol. Dersom det er aktuelt med flere el-taxier kan msn sikkert få en operatør til å sette opp type2 på strategiske steder om taxisentralen og grunneier får til en grei avtale. Da slipper taxieierne unna extra investeringskost, og 40 kr for 22kWt som grønn kontakt opererer med er vel en brukbar pris dersom man kan lade mens man venter eller spiser.

Mange steder vil det sikkert være lurt å f.eks. sette opp 4 punkter og reservere 2 for taxi mens de 2 andre kan brukes fritt av hvem spm helst. Da bygger man for fremtiden samtidig som man får opp volumet mens det er få el-taxier. Om det etterhvert blir for fullt kan man enkelt omregulere flere til kun for taxi.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA